برگزاری نشست خبری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران با حضور اصحاب رسانه

 

به گزارش روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع ­رسانی ایران، نشست خبری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات روز یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ با حضور دکتر فریبرز خسروی، رییس انجمن کتابداری و اطلاع ­رسانی ایران، دکتر محمد زره ساز دبیر علمی کنگره، مهرناز خراسانچی، دبیر اجرایی کنگره، و دکتر میترا صمیعی، دبیر جوایز ملی و از اعضای کمیته راهبری کنگره و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات حوزه ریاست، کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این نشست دکتر محمد زره­ ساز ضمن اشاره به اینکه در کنگره امسال  ۱۸ نشست تخصصی در حوزه‌های تخصصی علوم اطلاعات و با حضور مخاطبانی از سه گروهِ دانشگاهیان، کتابداران و مدیران برگزار خواهد شد، گفت: تم اصلی کنگره امسال «ما و آینده: تحولات نوپدید در علوم اطلاعات، کتابخانه‌ها و آرشیوها» است. امسال چهره‌های علمی مطرحی از رشته‌های دیگر نیز بنا به فراخور مباحث نشست‌های کنگره حضور خواهند داشت. همچنین مدیران و چهره‌های اجرایی تأثیرگذار در نشست‌ها حضور دارند. دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مهمان افتتاحیه و سخنران کلیدی کنگره خواهند بود. ایشان اظهار امیدواری کرد به زودی اعضای اصلی نشست‌ها و چکیده آنها منتشر شود.

زره‌ساز در ادامه افزود: نشست تاک مخفف تجربه‌ها و ایده‌های کتابداران، خلاقیتی بود که سال گذشته شکل گرفت و استقبال بسیار زیادی از آن شد. قرار است امسال با کمک دبیران نشست، این برنامه قاعده‌مندتر و در سالن اصلی برگزار شود و از افراد و اساتید باتجربه‌تر نیز برای ارائه‌ها استفاده شود.

دبیر علمی کنگره پنجم در ادامه اظهار کرد: دبیرخانه کنگره، برگزاری پیش نشست­ها را هم مدنظر قرار داده است و تا الان ۲۰ پیش نشست برگزار شده که برگزاری آنها تا قبل از کنگره همچنان ادامه خواهد داشت.

ایشان همچنین افزود: ما برای اولین بار، پیش نشست­های استانی را هم برگزار کردیم که سه مورد آن در مشهد و یک مورد آن در شیراز بوده است؛ اما فعلاً امکان برگزاری خود کنگره در استان­ها وجود ندارد.

دبیر علمی کنگره با اشاره به اینکه امیدوار است تا خلاصه‌ای از مباحث پیش‌نشست‌ها در مجموعه مباحث کنگره پنجم منتشر شود گفت: امسال پنل دانشجویان و دانش آموختگان هم با حضور دبیران انجمن­های علمی دانشجویی برگزار خواهد شد و این تصمیم نقش دانشجویان را در کنگره پررنگ­تر می‌کند. ایشان همچنین به برگزاری پنل روابط بین‌الملل (تعامل با ایفلا) اشاره و خاطر نشان ساخت: در این نشست، کلیپی از پیام‌ها و اظهارنظرهای ده نفر از بزرگان رشته و حرفه در جهان به کنگره در رابطه با آینده رشته و حرفه‌های وابسته به نمایش گذاشته خواهد شد.

دکتر فریبرز خسروی، رییس انجمن کتابداری و اطلاع ­رسانی ایران ضمن اشاره به اینکه موضوع کنگره امسال به خاطر تحولات صورت گرفته و تغییر نوع نگاه جوانان، مربوط به بحث آیندۀ علوم اطلاعات، کتابخانه‌ها و آرشیوها است گفت: کار کنگره ایجاد موج برای حرکت به سمت‌هایی است که باید به آنها پرداخته شود.

در ادامه نشست، مهرناز خراسانچی، دبیر اجرایی کنگره گفت: پویش «ما و آینده» مربوط به نقش هر فرد در آیندۀ رشته علم اطلاعات می‌باشد که در قالب کلیپ‌هایی در فضای مجازی انجمن و کنگره منتشر شده است. در این پویش تا کنون تعداد زیادی از اساتید، دانشجویان و حرفه‌مندان شرکت کرده‌اند.

ایشان در ادامه افزود: یکی از فعالیت­های مفید در برگزاری کنگره امسال این است که برای شرکت کنندگان، کارت هوشمند صادر خواهد شد که این مهم، نظم بیشتری به برنامه­ ها خواهد داد.

دبیر اجرایی کنگره پنجم اظهار کرد: دو ساعت بعد از کنگره افراد می‌توانند به وسیلۀ همین کارت هوشمند، گواهی حضور خود را از پرینتر تعبیه شده دریافت کنند.

همچنین ایشان از حامیان برگزاری پنجمین کنگره به خصوص سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و ایرانداک تشکر کردند. خانم خراسانچی در پایان از برگزاری یک نمایشگاه با حضور شرکت‌های نرم‌افزاری و انتشاراتی، انجمن‌های دانشجویی و خبرگزاری‌ها و نشریات در حاشیه کنگره پنجم خبر داد.

دکتر میترا صمیعی، دبیر چهارمین دوره جوایز ملی انجمن علمی کتابداری و اطلاع­ رسانی ایران گفت: فرایند داوری آثار رسیده برای جوایز ملی آغاز شده است. این آثار نخست توسط کمیته علمی جوایز بررسی و آثار منتخب برای داور نهائی به سه داور ارسال می‌شوند. نتایج در اختتامیه کنگره اعلام می‌شود و علاوه بر اهدای تندیس، هدیه‌ای نیز از سوی حامیان جوایز به برگزیدگان اعطاء خواهد شد.

مسئول کمیته آمورش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در ادامه اظهار کرد: روز قبل و بعد از کنگره دو کارگاه برگزار خواهد شد. کارگاه اول با موضوع «آینده‌نگاری رشته علوم اطلاعات در ایران» توسط استاد رضا ملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و کارگاه دوم با عنوان «روش تحقیق آینده نگاری و آینده پژوهی» توسط دکتر حیدری از مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار خواهد شد. ایشان در پایان اظهار کرد: دانشجویان موقع ورود به دانشگاه، اطلاعاتی از رشته علم اطلاعات ندارند و این کنگره فرصت مناسبی برای شرکت این افراد است تا آنها را نسبت به رشتۀ خود علاقه‌مند کند.

آخرین اخبار