ما و تحول دیجیتال

دکتر میترا صمیعی، دبیر علمی ششمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات، در مورد زمان برگزاری این کنگره گفت:این کنگره همه ساله به منظور برقراری پیوند علمی و حرفه­ ای بین پژوهشگران حوزه علم اطلاعات و کتابداران شاغل در کتابخانه­ ها و مراکز اطلاع‌­رسانی کشور، توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع ­رسانی ایران برگزار می شود .

دکتر صمیعی گفت:هدف از برگزاری کنگره متخصصان علوم اطلاعات،همانطور که در گزارش دبیر علمی نخستین کنگره آمده است ( ابراهیم افشار زنجانی،۱۳۹۴) عبارت است از: ۱) بازتاب دادن  پیشرفت­ های علمی در رشته مان و بحث و تبادل نظر درباره وضعیت آن است، ۲)گفتگو و تبادل نظر درباره مشکلات جامعه کتابداران و دانشجویان و فارغ­ التحصیلان، ۳) بازتاب دان دستاوردهای عملی کتابداران در کتابخانه ­ها و مراکز اطلاع­ رسانی، ۴) آشنا شدن با مسائل عمومی کتابخانه­ ها و خدمات اطلاعاتی کشور، ۵) هم‌اندیشی و مشاوره بین پژوهشگران، مدرسان، دانشجویان، کتابداران و مدیران.”

دبیر علمی گفتند : از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ تعداد ۵ کنگره به منظور بحث و تبادل نظر درباره تجربه­ های فعالان کتابداری و اطلا­ع­ رسانی، برگزار شده است که شعاراصلی ، زمان برگزاری و دبیران آن ها به شرح زیر است :

-نخستین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با شعار اصلی ” اطلاعات و جامعه: خدمات کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها برای توسعه ملی” در تاریخ ۷ الی ۸ آبان ۱۳۹۴ با دبیری علمی دکتر ابراهیم افشار زنجانی و دبیری اجرایی ابراهیم عمرانی

دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با شعار اصلی ” دسترسی آزاد به اطلاعات در حقوق شهروندی” در تاریخ ۱۶الی ۱۷ آبان ۱۳۹۵ با دبیری علمی دکتر فریبز خسروی و دبیری اجرایی ابراهیم عمرانی

سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با شعار اصلی ” حفظ و اشاعه میراث مکتوب، میراث دیجیتال” در تاریخ ۱۴الی ۱۵ آبان ۱۳۹۶ با دبیری علمی دکتر سعید رضایی شریف آبادی و دبیری اجرایی ابراهیم عمرانی

چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با شعار اصلی ” آموزش دانشگاهی، توانمنددسازی نیروی انسانی، پویایی حرفهدر تاریخ ۲۶الی ۲۷آبان ۱۳۹۷ با دبیری علمی دکتر رحمت اله فتاحی و دبیری اجرایی ابراهیم عمرانی

پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با شعار اصلی ما و آینده: تحولات نوپدید در علوم اطلاعات، کتابخانه ها و آرشیوها در تاریخ ۲۹الی ۳۰ آبان ۱۳۹۸ با دبیری علمی دکتر محمد زره ساز و دبیری اجرایی سرکار خانم دکتر مهرناز خراسانچی .

همچنین دکتر صمیعی گفتند : در کنگره ششم قصد داریم به موضوع ” تحول دیجیتال ” بپردازیم ، لذا شعار اصلی ما در کنگره ششم ما و تحول دیجیتال: راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها ” است. منظور ازتحول دیجیتال یعنی بازآفرینی یک موجودیت برای موفقیت در عصر دیجیتال است یا به عبارت دیگرساخت موجودیتی در تراز عصر دیجیتال . این موجودیت می‌تواند کشور، جامعه، دولت، اقتصاد، صنعت، سازمان،کتابخانه ، آرشیو ، موزه و حتی یک فرد باشد. ( شامی زنجانی، ۱۳۹۸).

تحول دیجیتال در کتابخانه ها، آرشیوها و موزها یعنی آنها را برای موفقیت در عصر دیجیتال آماده ساختن است.برای تحول دیجیتال همه باید دست‌به‌دست هم دهند تا نسخه جدید و بهتری از کتابخانه ، آرشیو و موزه ساخته شود، به نحوی که آنها منطق این عصر را درک کرده و بتوانند در ابتدا بقا یافته و سپس رشد نمایند. اگر چه این تحول، یک تحول بنیادی با محوریت فناوری‌های دیجیتال است، با این حال تحول دیجیتال بیش از آن که موضوعی فناورانه باشد، مسئله‌ای اجتماعی، انسانی و فرهنگی است. تحول دیجیتال نگاهی فراتر و گسترده‌تر از فناوری اطلاعات دارد که تمامی سازمان و کارکردهای آن را متاثر می‌سازد‌. فناوری اطلاعات، بخشی از چتر تحول دیجیتال است که با توسعه فناوری اطلاعات در کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها ، تغییراتی را در راهبردها و کارکردها ی کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها ایجاد می کنند. در این کنگره قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که تا چه میزان کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفتند ودر این مسیرچه تحولاتی را در راهبردهای خود لحاظ کردند. بنابراین محورهای موضوعی کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات به شرح زیر است :

شعار اصلی :ما و تحول دیجیتال: راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها

محورهای موضوعی :

  • مبانی نظری تحول دیجیتال و بازتعریف مفاهیم کتابخانه، آرشیو و موزه در دوران انقلاب صنعتی چهارم
  • جنبه های نرم و سخت تحول دیجیتال در کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها
  • چارچوب ها، استانداردها و متدولوژی های پیاده سازی تحول دیجیتال در کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها
  • آموزش رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دوران انقلاب صنعتی چهارم
  • همگرایی دیجیتالی کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها با صنایع داده محور در دوران انقلاب صنعتی چهارم
  • تجربه دیجیتال و تجارب زیسته ذینفعان کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها از تحول دیجیتال
  • فناوری های تحول آفرین دیجیتال، نوآوری های دیجیتالی و اکوسیستم لیب‌تک
  • حاکمیت دیجیتال کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها در دوران انقلاب صنعتی چهارم
  • مدیریت کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها از منظر تفکر پلتفرمی
  • مدیریت داده محور کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها در دوران انقلاب صنعتی چهارم.

از تمامی پژوهشگران و متخصصان علوم اطلاعات دعوت می کنیم که تجربه ها ، مقالات و ایده های خود را از طریق وب سایت کنگره ارسال نمایند.برای هر کدام از انواع دستاوردها (مقاله، تجربه و ایده) یک قالب جداگانه درنظر گرفته شده است. ضروری است پس از دانلود این قالب‌ها، اطلاعات مربوطه جایگذاری و فایل نهایی بر اساس دستورالعمل‌های ارائه شده در آنها آماده و بارگذاری شود.

فرم ارسال تجربه

فرم ارسال مقاله

فرم ارسال ایده

تجربه‌ها و ایده‌ها محدودیت موضوعی ندارند و موارد برگزیده از سوی کمیته علمی، علاوه بر ارائه در نشستی با عنوان تاک (تجربه‌ها و ایده‌های کتابداران)، در کتاب مجموعه مقالات کنگرهششم منتشر خواهند شد.

مقاله‌ها باید در چارچوب شعار اصلی کنگره، محورهای موضوعی ارائه شده در فراخوان و قالب درنظر گرفته شده برای مقاله باشند. مقاله‌های برگزیده از سوی کمیته علمی درکتاب مجموعه مقالات کنگره ششم منتشر خواهند شد.

مهلت ارسال دستاوردها (مقاله، تجربه و ایده) تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ خواهد بود.

 

آخرین اخبار