مصاحبه نشست شاخه‌های استانی ششمین کنگرۀ متخصصان علوم اطلاعات

 

نام دبیر: آقای دکتر حسن مقدس زاده
نام مصاحبه کننده: یاسمن شهرستانی
تاریخ مصاحبه: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹

سوال اول: انگیزه شما برای پذیرش مسئولیت دبیری پنل شاخه های استانی چه بوده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت شما و همه کسانی که این مصاحبه را در آینده خواهند شنید. سپاسگزارم از کمیته اجرایی و کمیته علمی که به خوبی مسائل کنگره را دارند پیش میبرند. در پاسخ به سوالی که شما فرمودید باید عرض کنم خدمتتون از آنجایی که بنده دبیر کمیته شاخه های استانی انجمن هستم دبیری پنل شاخه های استانی هم به بنده واگذار شده و بنده با کمال افتخار این مسئولیت را پذیرفتم و امیدوارم که بتوانیم در پیش پنل ها و همچنین پنل اصلی که برگذار میکنیم مباحث خوبی را مطرح کنیم و به آن بپردازیم که کمک کند به شاخه ها در آینده بتوانند عملکرد بهتری به ویژه در حوزه تحول دیجیتال داشته باشند.

سوال دوم: چه موضوعاتی برای طرح در پنل در نظر دارید؟

ما در پنل شاخه های استانی تا به حال یک پیش نشست را برگذار کردیم که در این پیش نشست شاخه های استانی گزارشی از عملکرد خود در یک سال گذشته را در حوزه تحول دیجیتال ارائه داده اند که شاخه های منطقه جنوب کشور، خراسان، قم و آذربایجان شرقی فعالیت هایی که در یک سال گذشته در این زمانه داشته اند را گزارش داده اند. در پیش پنل دوم که انشاالله در هفته سوم فروردین ماه برگذار خواهد شد به جایگاه و نقش شاخه های استانی در حرکت کتابداران و کتابخانه ها به سوی تحول دیجیتال صحبت خواهیم کرد و انشاالله در پنل اصلی و صحبت های اصلی خواهیم پرداخت.

سوال سوم: تا چه میزان موضوع پنل در رفع چالش ها و مسائل حرفه و رشته موثر بوده است؟

تحول دیجیتال یک مبحثی است که امسال برای کنگره انتخاب شده برای موضوع اصلی. شاخه های استانی به عنوان بال های انجمن و بازوهای انجمن نقش موثری دارند تا بتوانند فعالیت های انجمن را در تمام نقاط کشور گسترش دهند. طبیعتا اگر شاخه های استانی بتوانند عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشند انجمن کل و این کنگره به اهداف خود دست پیدا خواهد کرد و این نشان میدهد که شاخه های استانی چقدر میتواند در رسیدن انجمن به اهداف عالی اش کمک کند. طبیعتا اگر ما بتوانیم شاخه ها را ترغیب کنیم به این سمتی که بتوانند در این حوزه فعالیت های برنامه ریزی شده از جمله برگزاری کارگاه ها، دوره های آموزشی، وبینار ها، گفتگوهای زنده و همچنین تشویق کتابداران و کتابخانه ها در راستای حرکت به سوی تحول دیجیتال داشته باشند میتوانیم اثرگذاری بیشتری را در اقصی نقاط ایران حفظ کنیم. بنابراین من احساس میکنم این پنل میتواند کمک زیادی کند به کتابدارانی که در شهرهای مختلف و خارج از مرکز هستند بتوانند در این مسیر گام های موثری را بردارند و من خودم احساس میکنم که این پنل میتواند برای افراد مختلف مفید و تاثیرگذار باشد به شرط اینکه مشارکت بیشتری را در این پنل از طرف دوستان شاهد باشیم.

سوال چهارم: معیار و مبنای شما در انتخاب اعضای پنل بر چه اساسی بوده است؟

ما برای اینکه بتوانیم اعضای پنل را انتخاب کنیم و از بیانات آنها استفاده کنیم در پیش نشست اول شاخه هایی را انتخاب کردیم که در یکسال گذشته در حوزه تحول دیجیتال فعالیتی داشته اند. اما در پیش پنل دوم که انشاالله در هفته سوم فروردین ماه برگذار خواهد شد علاوه بر این عزیزان از همه اعضای هیئت مدیره شاخه های استانی استتفاده خواهیم کرد تا بتوانیم یک گفتگو و یک دیسکاشن داشته باشیم و در آن بتوانیم از نقطه نظرات مختلف افراد استفاده کنیم تا بتوانیم در راستای تحول دیجیتال در شاخه های استانی گام برداریم. بنابراین معیار ما عضو هیئت مدیره بودن اعضا هست و به عنوان نمایندگانی که خود آن شاخه ها معرفی کنند میتوانند در این پیش نشست ها و پنل اصلی صحبت داشته باشند و از نظراتشان استفاده کنیم. ضمن اینکه ما آمادگی داریم که از نظرات همه عزیزانی که صاحب نظر هستند در این زمینه در آن دیسکاشن گروپ ها و بحث هایی که در نشست خواهیم داشت استفاده بکنیم.

سوال پنجم: چه پیامی برای اعضای علمی و حرفه ای برای افزایش مشارکت آن ها در کنگره و پنل خود دارید؟

همان طور که همه میدانند و مطمئنا همه جامعه علم اطلاعات و دانش شناسی به آن اعتراف خواهند کرد کنگره بزرگ ترین رویداد رشته ما در سطح کشور است و این فرصتی که امسال فراهم شده به خاطر شرایط پاندمی کرونا که بتوانند همه افراد با توجه به بسترهایی که فراهم شده از سوی انجمن و قابل تقدیر است فراهم کردن این شرایط بدون هیچ محدودیتی در آن شرکت کنند. بنابراین من فکر میکنم همه کسانی که در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، اسناد و آرشیو و اطلاعات فعالیت دارند باید در این کنگره پیش نشست ها و نشست های اصلی شرکت کنند از جمله نشست شاخ های استانی که من امیدوارم تمام اعضای شاخه های استانی به ویژه شاخه هایی که فعالیت بیشتری داشتند و یا آن هایی که میخواهند فعالیتشان را گسترش دهند و فعالیتشان را شروع کنند بسیار ضروری میتواند باشد و خیلی میتواند کمک کند تا بتوانند در این زمینه گام های موثرتر و بهتری را بردارند. از همه دعوت میکنم که اگر میخواهند حرفه ارتقا پیدا کند در فعالیت های انجمن و از جمله کنگره حتما شرکت فعال و مداومی داشته باشند.

لینک صفحه نشست تخصصی پنل شاخه‌های استانی

آخرین اخبار