مصاحبه نشست کتابخانه کودکان ششمین کنگرۀ متخصصان علوم اطلاعات

 

نام دبیر: سرکار خانم مینا ذاکر شهرک
مصاحبه کننده: مرضیه فاتحی
تاریخ مصاحبه: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰


۱- انگیزه شما برای پذیرش مسئولیت دبیری پنل کتابخانه کودکان چه بوده است؟

سلام و عرض ادب دارم و آرزوی سلامتی و بهترین‌ها را دارم خدمتتان.
خدمتتان عرض کنم که وقتی از بنده برای دبیری پنل کتابخانه کودک دعوت شد، من با توجه به مشغله‌ای که داشتم ولی با افتخار پذیرفتم چون اگر در حوزه کودک و نوجوان که در واقع آینده‌سازان ما هستند، ما اگر خدمتی از دستمان بربیاد من آن را توفیق خیلی بزرگی می‌دانم و از طرفی دیگر خب بدون شک در این نشست‌ها در کنار اندیشمندان و صاحب‌نظران می‌دانم که بر آموخته‌های خودم هم اضافه می‌شود و از این جهت هم خیلی خوشحالم که در خدمتتان هستم و امیدوارم که بتوانم فعالیت مؤثری داشته باشم و در این پیش‌پنل‌ها تلاش کردم که با بهره¬مندی از نظر اندیشمندان و اساتید این حوزه با برگزاری این پیش¬پنل¬ها در واقع بستری برای تولید دانش ایجاد بشود و به اهمیت و جایگاه کتابخانه¬های کودک تأکید بیشتری داشته باشیم.
مصاحبه کننده (خانم مرضیه فاتحی): بله بسیار خوب


۲-چه موضوعاتی را برای طرح در پنل کتابخانه کودکان در نظر دارید؟

در این مورد خدمتتان عرض کنم که خب ما سه تا پیش¬پنل داشتیم و در این سه پیش¬پنل تلاش کردیم با دعوت از صاحب¬نظران این حوزه، ابعاد مختلفی را که در تحول کتابخانه¬های کودک در عصر دیجیتال اثرگذار هستند را مورد بحث قرار دهیم. من خیلی خلاصه این موضوعات را خدمتتان اگر بخواهم عرض کنم یکی در مورد کودکی دیجیتال بود و این¬طور مطرح شد که، از آن¬جایی¬که معنای کودکی تحت تأثیر و تحول دیجیتال تغییرکرده، بنابراین پاسخ به این سؤال که کودکی دیجیتال چه نوع کودکی¬ای هست می¬تواند به ما در باز طراحی مناسب کتابخانه¬های کودک کمک کند و همین¬طور اشاره¬ای هم شد که چون فناوری¬ها باعث ایجاد فاصله بین والدین و کودک شده، کتابخانه¬ها می¬توانند نقش خیلی مهمی در از بین بردن شکاف نسل¬ها هم داشته باشند. موضوع دیگر پیش¬پنل اول¬مان در مورد خدمات و ویژگی¬های کتابخانه بود که این موضوع هم، این¬طور پرداخته شد که باید حتماً از محضر خود کودک و نوجوان بررسی بشود و ما هم پژوهش¬هایی را در این زمینه نیاز داریم که با شناسایی نیاز و خواسته کودک امروز این خدمات تعیین بشود و همین¬طور موضوع دیگری که به آن اشاره شد درمورد اهمیت ایجاد کتابخانه¬های کودک بین¬المللی در ایران بود و تأکید بر آن بود که، علی¬رغم این¬که ما باید ادبیات و فرهنگ¬ کشورهای دیگر را بشناسیم اما خیلی هم ضروری است که بستری به¬وجود بیاید که ما ادبیات و فرهنگ غنی کشور خودمان را هم به دنیا معرفی کنیم و بشناسانیم. در پیش¬پنل دوم¬مان موضوعاتی که مطرح شد یکی در مورد تفکر پلتفرمی کتابخانه¬های کودک بود. این الگو در واقع یک راهی برای توسعه و اثربخشی خدمات کتابخانه هست و در پیش¬پنل ضمن توضیح چیستی و چرایی این تفکر، تأکید شد که ضروری است در مورد امکان¬سنجی این الگو در کتابخانه¬های کودک هم، پژوهش و مطالعاتی حتماً انجام بشود. موضوع دیگری که مطرح شد در پیش¬پنل دوم¬مان در مورد اهمیت سواد رسانه¬ای و همین¬طور سازماندهی کتابخانه¬های کودک بود که در مورد سازماندهی ) RDAآر.دی.ای( بحث شد که حتماً در کتابخانه¬های کودک باید به آن پرداخته بشود و موضوع آخری که در پیش¬¬پنل دوم مطرح شد در مورد هوش دیجیتال بود که هوش دیجیتال در واقع مجموعه¬ای از مهارت¬ها و توانایی¬هایی هست که باعث می¬شود کودک و نوجوان که به آن بومیان دیجیتال می¬گویند در برابر چالش¬های عصر دیجیتال سازگاری پیدا کنند و اشاره شد که حتماً از وظایف کتابخانه کودک می¬تواند این باشد که مهارت¬ها را در بچه¬ها پرورش بدهد. در پیش¬پنل سوم¬مان دو تا موضوع پراخته شد که یکی موضوع قصه¬گویی بود و از آن¬جایی¬که قصه¬گویی یکی از فعالیت¬های اثرگذار در کتابخانه¬های کودک هست به این موضوع پرداخته شد که ضمن تأکید به اهمیت جایگاه قصه¬گویی، فعالیت قصه-گویی در کتابخانه¬های کانون پرورش فکری مطرح شد و همین¬طور بیست¬وسومین جشنواره بین¬المللی قصه¬گویی که در حال حاضر فراخوانش اعلام شده، معرفی شد، که علاقه¬مندان می¬توانند با مراجعه به سایت Kanoonfest.ir در این جشنواره شرکت کنند. موضوع خیلی مهمی که در موردش بحث شد، در موردGamification (گیمیفیکیشن) یا بازی¬وارسازی در کتابخانه¬های کودک بود که ضمن اشاره مجدد به چیستی و چگونگی آن مطرح شد کهGamification (گیمیفیکیشن) یا همان بازی¬وارسازی می¬تواند باعث تقویت حس مشارکت بشود، باعث افزایش مسئولیت¬پذیری بشود، باعث ارتقای سطح یادگیری بشود و همین¬طور باعث توانایی حل مسئله، خب این موارد در کتابخانه¬های کودک به¬خاطر نوع و ماهیت مخاطبی که دارند، طبیعی است که اهمیت مضاعفی پیدا می¬کنند و ضروری است که در کتابخانه¬های کودک به این موضوع مهم هم پرداخته بشود. این موضوعات و پنل¬هایی بود که ما در خدمت بزرگواران و اساتید داشتیم.
مصاحبه¬کننده (خانم مرضیه فاتحی): بسیار خوب، ممنون


۳- معیار و مبنای شما در حقیقت برای انتخاب اعضای پنل بر چه اساسی بوده، بر چه اساس اعضای پنل کنار هم چیده شده¬اند و به صورت یک تیم، به شکل یک تیم درآمده¬اند؟

بله، ببینید ما همین¬طور که عرض کردم هدفمان از این پنل¬ها این بود که ما ابعاد مختلفی که در تحول کتابخانه¬های کودک در عصر دیجیتال اثر می¬گذارد، مورد بحث قرار دهیم. خب با هم¬اندیشی صاحب¬نظران، متخصصین این حوزه¬ها را شناسایی کردیم که مقاله¬ای داشتند یا مثلاً جایی تجربی کاری را انجام داده¬اند و این سخنرانان را بدین¬گونه انتخاب کردیم و در این راستا هم از سخنرانان ما خواستیم که هم وضعیت موجود و هم وضعیت مطلوب را مطرح کنند که به نظر من برای توسعه¬ی کتابخانه¬¬ی کودک اولین گام، همان شناسایی وضعیت موجود و وضعیت مطلوب هست که اگر این هم همراه باشد با شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید، آن وقت ما می¬توانیم به درستی راه توسعه¬ی کتابخانه¬ی خودمان را بشناسیم و در اجرایش موفق باشیم. به همین دلیل ما سعی کردیم تخصص این افراد را در حوزه¬های مختلف کتابخانه¬های کودک پیدا کنیم و از آن¬ها بخواهیم در خدمت¬شان باشیم و فکر می¬کنم که انشاءالله در این چارچوب خیلی موارد را به آن¬ها دست پیدا کردیم که حتماً باید پرداخته بشود و امیدوارم که در تحقق اهداف کنگره توانسته باشم فعالیت¬های مؤثری انجام داده باشیم و به قول معروف مؤثر عمل کرده باشیم.
مصاحبه کننده (خانم مرضیه فاتحی): بسیار خوب، بله تشکر از شما و همکاران تیم اجرایی و متخصصانی که در این حوزه فعالیت می-کنند. انشاءالله که همین¬طور خواهد بود و بهترین¬ها در حوزه کتابخانه کودکان اتفاق می¬افتد و ما آینده¬ی خوبی را خواهیم دید برای این حوزه حداقل، ممنونم خانم دکتر.
مصاحبه شونده (دبیر پنل: سرکار خانم مینا ذاکر شهرک): تشکر من هم از شما و همه¬ی همکارانی که در این کنگره زحمت کشیدند و بسیار تشکر می¬کنم. برایتان آرزوی بهترین¬ها و موفقیت دارم. سربلند باشید.

لینک صفحه نشست تخصصی پنل کتابخانه کودکان