تأکید بر تلاش برای افزایش اثربخشی در نخستین جلسه کمیته علمی کنگره پنجم

نخستین جلسه کمیته علمی با حضور دبیران نشست‌های پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران در روز یکشنبه ۲۱ مهر سال ۱۳۹۸ در سالن کنفرانس حوزه ریاست کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر محمد زره‌ساز، دبیر پنجمین کنگره، ضمن خوش‌آمدگوئی و تشکر از دبیران چند مورد را تشریح و از حضار خواست تا دیدگاه خود را در مورد موارد مطروحه بیان کنند. ایشان به تم اصلی کنگره امسال، یعنی «ما و آینده: تحولات نوپدید در علوم اطلاعات، کتابخانه‌ها و آرشیوها» اشاره و از دبیران تقاضا کرد تا با کمک از اعضای نشست خود، موضوع‌های مبتنی بر مسائل واقعی رشته و حرفه را برای نشست‌های خود برگزینند. ایشان گزارشی از پیش‎نشست‌های برگزار شده و برنامه‌های آینده ارائه داد و از دبیران خواست تا برنامه پیش‌نشست‌های خود را با هماهنگی کمیته علمی برنامه‌ریزی و اجراء کنند. دکتر زره‌ساز از برگزاری پیش‌نشست‌های استانی در دو استان فارس و خراسان رضوی خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا گستره پیش‌نشست‌های کنگره در سال‌های آینده به سایر استان‌ها نیز کشیده شود. تأکید بر اطلاع‌رسانی فراخوان تجربه، ایده و مقاله کنگره در پیش‌نشست‌ها، معرفی سبک برگزاری نشست‌های کنگره، توضیح در رابطه با فرم چکیده نشست‌ها و مهلت تکمیل آن، تأکید بر تهیه بیانیه نشست‌ها، ارتباطات رسانه‌ای دبیران، ترغیب اعضای نشست‌ها به ثبت‌نام در کنگره و برقراری ارتباطات بین پنلی جهت جلوگیری از دعوت چهره‌های تکراری در نشست‌ها از دیگر مواردی بود که دکتر زره‌ساز به آنها اشاره کرد.

دکتر فریبرز خسروی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و دبیر نشست ارتباطات بین‌المللی (تعامل با ایفلا)، از دست‌اندرکاران کنگره تقاضا کرد تا برنامه‌های بیشتری برای دیدارهای خصوصی متخصصان و رایزنی آنها بایکدیگر در حاشیه کنگره پیش‌بینی شود. مهرناز خراسانچی، دبیر اجرایی کنگره نیز ضمن معرفی پویش «ما و آینده» از دبیران تقاضا کرد تا در این پویش شرکت کنند. ایشان همچنین خواستار پاسخگوئی دبیران به پنج پرسش کمیته روابط عمومی در رابطه با موضوع و اهداف نشست‌های کنگره جهت انتشار آنها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجمن و کنگره شد.

در ادامه دبیران نشست‌ها ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های پنل‌های خود، نظراتشان در رابطه با کنگره پنجم را بیان کردند. ملیحه درخوش (دبیر نشست سازماندهی دانش)، ابراهیم عمرانی (دبیر نشست مدیریت داده‌های پژوهشی)، دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی (دبیر نشست کتابخانه‌های دانشگاهی)، عباس رجبی (دبیر نشست اخلاق اطلاعات)، فرامرز مسعودی (دبیر نشست مطالعات صنفی)، دکتر حسن مقدس‌زاده (دبیر نشست انجمن و مسائل آن)، دکتر اعظم نجفقلی نژاد (دبیر نشست کتابخانه ملی)، دکتر فرزانه فضلی (دبیر نشست کتابخانه‌های پزشکی)، دکتر سودابه نوذری (دبیر نشست کتابخانه‌های کودکان) دکتر مریم پاکدامن (از دبیران نشست تاک)، فرحناز سلطانی (دبیر نشست دانشجویان و دانش‌آموختگان)، فاطمه پازوکی (دبیر نشست کتابخانه‌های عمومی) و دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی (دبیر نشست علم‌سنجی) از جمله افرادی بودند که در این نشست نظرات خود را در رابطه با مسائل کنگره پنجم شرح دادند. از جمله موارد طرح شده توسط دبیران می‌توان به تقاضا برای افزایش زمان درنظر گرفته شده جهت حاضران در پنل، قرائت بیانیه‌ها در خود نشست‌ها، انجام ارزیابی و نظرسنجی از حضار در نشست‌ها، دائمی کردن برخی از نشست‌ها و پنل‌ها، تهیه چکیده انگلیسی برای نشست‌ها، استفاده از ایمیل به جای تلگرام برای ارتباط با علاقه مندان به نشست‌ها، توجه به اثربخشی نشست‌ها و تعیین گام و برنامه سال آینده نشست‌ها و اعلام آن در نشست‌های کنگره اشاره کرد.  

مهندس مصطفی امینی (دبیر نشست نوآوری و فناوری‌های نوظهور)، دکتر میترا صمیعی (دبیر نشست آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی)، دکتر نسترن پورصالحی (دبیر نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی) و دکتر غلامرضا عزیزی (دبیر نشست آرشیو) از غائبان این نشست بودند.

 

آخرین اخبار