تأکید بر نمود بیشتر رشته و حرفه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در راستای ارتقاء سلامت جامعه: گزارشی از نشست کتابخانه ها و کتابداران پزشکی در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

نشست کتابخانه­ ها و کتابداران پزشکی با موضوع «بازنگری و تبیین حرفه و رشته کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی در وزارت بهداشت» در روز چهارشنبه مورخ ۲۹/۸/۹۸ از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در تالار فرهنگ کتابخانه ملی برگزار شد.

این نشست با حضور دکتر فرزانه فضلی معاون مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی به عنوان دبیر و جناب آقای دکتر سید جواد قاضی میرسعید، دکتر مسعود محمدی  خانم پروانه مدیرامانی و دکتر علیرضا رحیمیبه عنوان اعضای اصلی نشست و همچنین مشارکت پرشور دانشجویان کتابداران و اعضای هیات علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی برگزار شد.

دکتر فرزانه فضلی در ابتدا گزارش مختصری از سه پیش نشست کتابخانه­ ها و کتابداران پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ستاد وزارت بهداشت تشکیل شد، ارائه کرد.

دکتر علیرضا رحیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان اولین سخنران در خصوص کتابدار بالینی و مشاور اطلاعات بالینی و نیز ابعاد دانشی و حرفه ای موضوع به ایراد سخنرانی پرداخت و تحقق این مهم را منوط به همکاری آحاد جامعه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و نیز حمایت مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت دانست.

در ادامه دکتر فرزانه فضلی به ارائه دستاوردهای مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی، کتابخانه های مرکزی و کتابدارن پزشکی در سطح کشور پرداخت از جمله مهمترین آنها برگزاری دوره ­های آموزشی ضمن خدمت برای کتابداران با موضوع کتابدار بالینی و کتابدار پژوهشی در سطح ملی، منطقه و دانشگاه­های علوم پزشکی بود. همچنین ایشان به سایر فعالیت‌ها از جمله برگزاری ۱۶ جلسه کشوری برای رؤسای کتابخانه های مرکزی، ۶ جلسه ملی برای کارشناسان و رؤسای ادارات علم­ سنجی، تشکیل کمیته نرم افزاری کتابخانه­ های علوم پزشکی، ایجاد مخازن اطلاعاتی پژوهشی در کتابخانه­ های مرکزی و راه اندازی سامانه نوپا اشاره کرد که در راستای گردآوری، سازماندهی و دسترس پذیری تمامی اقلام اطلاعاتی در حوزه علوم پزشکی تهیه و در دسترس عموم کاربران قرار گرفته است .

در ادامه دکتر سید جواد قاضی میرسعید استاد پیشکسوت حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی به توصیف جایگاه کتابداران در دانشگاهها به عنوان شریف ترین، اخلاق مدارترین و قانون مدارترین قشر از اقشار جامعه مدنی نام بردند و به ذکر نام و یاد بزرگان علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دکتر عباس حری، دکتر اسداله آزاد، سرکار خانم پوری سلطانی و دکتر ناصر شریفی پرداخت. ایشان تلاشهای این بزرگان را بسیار ارزشمند دانسته و از آنها به عنوان الگوهایی بسیار ارزشمند نام برد. در ادامه ایشان به محور اصلی نشست اشاره و از غیبت اعضای بورد گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی به عنوان افراد پاسخگو در حوزه مشکلات آموزشی و توسعه­ ای رشته گلایه کرد. ایشان وقفه­ ای که در چهار سال اخیر در گسترش گروه­های آموزشی کتابداری پزشکی از سوی شورای گسترش علوم پایه وزارت بهداشت به وجود آمده است را تهدیدی جدی دانست و از اعضای بورد آموزشی خواست تا نسبت به این موضوع که در پیش نشست­ها نیز به آن اشاره شده پاسخگو باشند و اقدامات صورت گرفته در راستای رفع موانع را گزارش دهند.  دکتر قاضی همچنین به ظرفیت بالای جذب دانشجوی دکتری در رشته کتابداری پزشکی اشاره و این پرسش را مطرح کرد که با عنایت به شرایط موجود در منع گسترش رشته و عدم جذب هیات علمی، چه برنامه ای برای حدود ۶۰ دانشجوی مقطع دکتری تخصصی از سوی وزارت بهداشت و بورد پیش بینی و ارائه شده است؟!

در ادامه خانم پروانه مدیرامانی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نقش آموزش و توانمندسازی کتابداران شاغل پرداخت و تحول در محتوای آموزشی را مهمترین زیرساخت تحول در حرفه و رشته کتابداری پزشکی دانست.

دکتر مسعود محمدی مدیر اطلاع رسانی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان و دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی نیز به عدم توجه اعضای بورد آموزشی در ارائه راهکار برای برون‌رفت از مشکلات موجود اشاره کرد که از مهمترین آنها می­توان به نبود توازن در جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی­، کارشناسی ارشد و دکتری است. همچنین محتوای قدیمی سرفصل های آموزشی بویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی را یکی دیگر از مشکلات جدی رشته دانست.

در پایان اعضای هیات علمی، کتابداران و دانشجویان نظرات و پیشنهادات خود برای برون‌رفت از شرایط موجود را ارائه کردند. تلاش برای نمود بیش از پیش رشته و حرفه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی به منظور ارتقاء سلامت جامعه و ارتباط مستقیم حرفه مندان این رشته با پزشکان و کادر بالینی، به عنوان مهمترین راهبردها برای برون رفت از شرایط موجود مورد اتفاق نظر صاحب نظران قرار گرفت.

آخرین اخبار