در باب هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات: مصاحبه با آقای دکتر رضایی‌شریف‌آبادی
روز شنبه، ۲۶ آذر‌ماه ۱۴۰۱ مصاحبه‌ای با رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، دکتر سعید رضایی‌شریف‌آبادی، پیرامون برگزاری هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات انجام شد. در ابتدا دکتر رضایی‌شریف‌آبادی در مورد زمان برگزاری این کنگره توضیحاتی را ارائه کردند:
برنامه اولیه کنگره هفتم برای هفته دوم اسفند ماه در نظر گرفته شده بود، اما شرایطی پیش آمد و برگزاری پیش‌نشست‌های این کنگره به تعویق افتاد؛ به همین دلیل انشاءالله برگزاری هفتمین کنگره را برای اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ خواهیم داشت .عزیزانی که شش کنگره‌ قبلی انجمن را دنبال کرده‌اند می‌دانند که ما، بین یک تا ده ماه قبل از برگزاری خود‍ِ کنگره، پیش‌نشست‌هایی داشته‌ایم و جلسات مختلفی را برگزار کرده‌ایم که از قبل درباره این جلسات اطلاع رسانی می‌کردیم و کسانی که مایل بودند شرکت می‌کردند و استقبال خوبی هم از جلسات می‌شد. امسال پس از اینکه مشخص شد کنگره در اسفند ماه برگزار خواهد شد اگرچه با تأخیر همراه بود، اولاً ما فرصت کمی داشتیم، ثانیاً پلتفرم‌هایی که قبلاً برای اطلاع‌رسانی از آنها استفاده می‌کردیم بسته شدند و عملیات اطلاع‌رسانی به مشکل برخورد و به تبع آن برگزاری به‌ موقع کنگره را از ما گرفت.
وی درخصوص‌ دلیل انتخاب موضوع “کارآفرینی اشتغال و کسب‌‌و‌کارهای حرفه‌ای دانش‌بنیان در علوم اطلاعات” برای موضوع اصلی هفتمین کنگره نکاتی را مطرح کرده و گفتند: این موضوع یکی از دغدغه‌های شاغلان و دانش‌آموختگان در رشته ما و حتی رشته هایی که با اطلاعات سروکار دارند، مثل دانشجویان رشته فناوری اطلاعات بوده است .در میان پیشنهادهای مختلفی که برای موضوع کنگره هفتم مطرح شد، اعضای هیأت مدیره‌ انجمن روی این موضوع توافق کردند و امیدواریم که این موضوع بتواند ابعاد مختلف بحث اشتغال و کارآفرینی را در سالی که به نام سال دانش‌بنیان نامگذاری شده تبیین کند.
ایشان در ادامه توضیح مختصری درخصوص دلایل انتخاب آقای دکتر محمد حسن‌زاده به عنوان دبیر علمی کنگره هفتم ارائه کردند: برای دبیری علمی کنگره افراد مختلفی معرفی شد. یکی از شاخص‌های اعتبار یک کنگره و کنفرانس، دبیر علمی آن کنفرانس یا کنگره است. هم به لحاظ ارتباطی که با موضوع دارند هم از جنبه اینکه اگر یک هیئت علمی‌ وجود دارد، سعی می‌شود در رتبه‌های بالای هیئت علمی قرار داشته باشد. آقای دکتر حسن‌زاده که معرف حضور متخصصان رشته هستند، استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس هستند، ایشان در دانشگاهی فعالیت دارند که دانشکده کارآفرینی هم دارد و خود ایشان، نیز هم در حوزه فناوری اطلاعات و هم در حوزه کارآفرینی  مرکز مذکور فعال هستند. با در نظرگرفتن خصوصیات علمی و حرفه‌ای آقای دکتر حسن‌زاده توافق شد که ایشان به عنوان دبیر علمی کنگره انتخاب شوند.
دکتر رضایی در مورد نحوه برگزاری هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات گفتند:
برگزاری کنگره شامل دو قسمت است: یک قسمت پیش از روزهای برگزاری کنگره و قسمت بعدی روز برگزاری کنگره است .آن چه که در روزهای برگزاری کنگره هفتم اتفاق خواهد افتاد، تفاوتی با شش کنگره قبلی ندارد و در یک یا دو روز برگزار خواهد شد و نشست‌های مختلفی پس از مراسم افتتاحیه وجود دارد و پس از آن هم، پنل‌های مختلف تخصصی در محورهای کنگره برگزار می‌شود و سخنرانان درخصوص موضوعات پذیرفته‌شده مطالب خود را ارائه می‌دهند .اما درباره اتفاقات پیش از کنگره نیز یک سری پنل‌های تخصصی داریم که در گذشته هم وجود داشته است ‌اما نوآوری این کنگره هفتم، بحث ایستگاه‌های کارآفرینی است. نیروهای آموزشی مختلف در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه الزهراء که بنده در اینجا حضور دارم، داوطلب می‌شوند. این‌ها ایستگاه‌های کارآفرینی کنگره قلمداد می‌شوند که بنا دارند جلساتی را برگزار کنند، فرصت‌های شغلی که وجود دارند را بررسی کنند و انشالله نتایجی را در خود کنگره مطرح کنند. به نظر بنده این فرصت خیلی خوبی است و در واقع شناخت افراد نسبت به قابلیت‌های رشته، نه تنها رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی بلکه سایر رشته‌ها و متخصصان اطلاعات را افزایش می‌دهد. ایستگاه کارآفرینی می‌تواند پل ارتباطی میان اعضای هیئت علمی و دانشجویان علاقه‌مند باشد.
ایشان در رابطه با نحوه تعامل انجمن و کنگره با نهادها و مراکز همیار در این رویداد به مواردی اشاره کردند: ما به طور سنتی یک سری حامیانی داریم که از کنگره اول با ما همراه بوده‌اند، شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های دولتی همیشه همراه کنگره بوده‌اند و حمایت مادی و معنوی از کنگره‌های انجمن داشته‌اند. امید داریم که در کنگره هفتم با فعالیت‌هایی که در حوزه اجرایی انجام می‌شود و همچنین رایزنی‌هایی که توسط دبیر محترم و سایر اعضا از جمله خود بنده انجام می‌شود بتوانیم حمایت‌های بیشتری را برای مشارکت در برگزاری هفتمین کنگره بدست بیاوریم. این مشارکت‌ها هم می‌تواند مالی باشد که برای برگزاری هر کنگره ملی و بین المللی نیاز است و هم به صورت معنوی .علاوه بر جناب دکتر حسن‌زاده که دبیر علمی هستند، خانم دکتر جعفری نیز به عنوان دبیر اجرایی انتخاب شدند که قطعاً این فعالیت‌ها را شروع کرده‌اند و گسترده‌تر انشالله تا روز برگزاری کنگره ادامه پیدا خواهد کرد.
دکتر رضایی شریف آبادی برای اجرایی شدن نتایج کنگره برنامه‌های تدارک دیده شده را بدین شرح بیان نمودند: کنگره‌های انجمن معمولاً پس از برگزاری در قالب انتشارات و کتاب‌هایی توسط ناشرانی که بخشی از حامیان ما هستند منتشر می‌شوند و بر روی وب‌سایت انجمن قرار می‌گیرند. علاوه بر این انتظار خود بنده نیز این است که این نتایج به سازمان‌های ذیربط منعکس شود. آنان که به هر حال می‌توانند مخاطب مسائل مطرح شده در این کنگره باشند و امیدوارم که گوش شنوایی باشد تا بتوانند انشاالله وضعیت بهتری را برای دانش‌آموختگان به وجود بیاورند.
وی در پایان سخنانی را خطاب به مخاطبان هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات مطرح نمودند:
درست است که کلید آغازین این کنگره در انجمن است اما واقعیت امر این است که هر کنفرانس، نشست، همایش و اقدامی در این سبک، نیاز به همراهی همگانی دارد. این کنگره متعلق به انجمن نیست. انجمن، برگزارکننده آن است و بسیاری از افراد می‌توانند در برگزاری بهتر این کنگره و همین‌طور تأثیرگذاری نتایج کنگره سهم داشته باشند. ما در برگزاری هر کنگره‌ای حداقل ۱۰۰ نفر دانشجو و داوطلب داریم که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی داوطلب شده و کار را پیش می‌برند. بنده از همه عزیزان و متخصصان اطلاعات و دانشجویان عزیز درخواستم این است که مشارکت داشته باشید و کنگره را متعلق به خودتان بدانید و در موفقیت کنگره و اثربخشی آن سهمی داشته باشید.

آخرین اخبار