نشست «چالش های نظام های آموزشی کشور در علم اطلاعات و دانش شناسی» پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات به منظور حل مشکلات کشوری توسط گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی و کمیته آموزش انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران با همکاری انجمن دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور صاحبنظران و اساتید، دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی مورخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۸ :۳۰ الی ۱۳ در سالن کنفرانس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
این نشست با هدف ارائه راهکارها و پیشنهادات متخصصین این حوزه ، برای حل چالش ها و مشکلات نظام آموزشی کشور در علم اطلاعات و دانش شناسی دو پنل با عناوین ” پنل اول: جایگاه رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در کشور” و پنل دوم: با عنوان “چالش های آموزش رشته علم اطلاعات و دانش شناسی: حال و آینده” با دبیری دکترمیترا صمیعی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول کمیته آموزش انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شد. در پنل اول اساتید وصاحبنظرانی چون دکتر احمد برجعلی رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی؛دکتر سعید رضایی شریف آبادی، استاد و مدیر کل نظارت و ارزیابی دانشگاه الزهرا و عضو گروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری؛ دکتر محمد حسن زاده دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و دبیر گروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری؛ دکتر داریوش مطلبی، معاون پژوهشی پژوهشکاه فرهنگ ، هنر و رسانه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرری ؛ دکتر رضا ملکی ،عضو هیات علمی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی به ایراد سخنرانی پرداختند و در پنل دوم اساتید و صاحبنظرانی چون دکتر حمزه علی نور محمدی ، عضو هیات علمی و مدیر کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه شاهد؛ دکتر داریوش علیمحمدی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ؛ دکتر مهرناز خراسانچی،دبیر جایزه ترویج علم در ایران و عضو هیئت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران؛ مصطفی امینی،مشاور اجرایی طرح شبکه دسترسی فیبر نوری کشور ،مدیر توسعه کسب و کار شرکت ایرانیان نت و مدیر ارتباط با مشتریان بانک انصار؛ و مهدی رحمانی، رئیس اتحادیه انجمن های دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ( ادکا) به ایراد سخنرانی پرداختند.
در ابتدا دکتر صمیعی، دبیر نشست ضمن قدردانی از حضور اساتید و دانشجویان، گفت: رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به لحاظ کمی و کیفی شاهد تحولات و تغییراتی زیادی بوده است .یکی از این تحولات تغییر عنوان رشته از علوم کتابداری و اطلاع رسانی به علم اطلاعات و دانش شناسی است که این مهم با پیگیری های بسیار اساتید رشته و تلاش گروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری انجام شد .تغییرات حاصله در محتواهای درسی برنامه درسی رشته” علم اطلاعات و دانش شناسی” با توجه به موضوعات فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفت.
وی همچنین گفت: همگام نشدن برنامه های مدون آموزشی رشته با تحولات جاری در فناوری های نوین اطلاعاتی باعث عدم ارتقاء موفقیت اجتماعی و وضعیت اقتصادی فارغالتحصیلان رشته منجر شده است. در صورتی که اگر میزان بازدهی دانشآموختگان رشته و جذب آنها در مشاغل وابسته به این رشته، محتوای دروس و آموختههایشان با نیازهای جامعه و بازار کار همخوانی داشته باشد، میتوان به کارآیی و بهرهمندی رشته در جامعه امیدوار بود. خوشبختانه در کشور ما رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از نظر کمی یعنی تعداد گروه های آموزشی و اعضای هیات علمی نسبت به جهان وضعیت خوبی دارد . ولی یکی از مشکلات نظام آموزشی کشور ، فقدان آموزش های تخصصی و تربیت متخصصان حرفه ای و خلاق برای ورود به بازارکار است. لذا ضروری است مدرسان دانشگاه ها به ایجاد تحول حرفهای در دانشجویان با آموزش مهارت های تخصصی بپردازند.
سپس اشاره کرد که در بین رشتههای دانشگاهی، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به دلیل ماهیت میان رشتهای، و تاثیر پذیری از فناوری اطلاعات با تغییرات بسیاری روبه رو بوده است. با توسعه و تکامل هر یک از علوم تاثیر پذیرفته است و با تغییرات سریع در جامعه روبرو بوده است. ورود و توسعه فناوری اطلاعات امروز به عنوان یک صنعت بزرگ و فراگیر ارزش افزوده بسیاری را برای کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به وجود آورده است. تغییرات باعث تغییر در رفتار اطلاعیابی کاربران، نیازهای اطلاعاتی، مشاغل کتابخانه ها ، پست های جدید شغلی و تغییر در سطح توقع افراد از سازمانها شده است. واکنش مناسب در قبال این تغییرات باید منطقی، به موقع، متکی بر خرد جمعی و براساس اطلاعات موثق و همراه با آیندهنگری باشد. باید اظهار داشت که فرصت های شغلی بسیار متنوعی در اختیار دانش آموختگان کتابداری قرار گرفته است و گسترش فناوری های نوین اطلاعاتی نه تنها تهدیدی برای جایگاه این رشته محسوب نمی شود ، بلکه خود فرصت های تازه ای را برای رشته ایجاد کرده است . پست های فراوانی با عناوین جدید و وظایفی متنوع می توان برای دانش آموختگان تعریف و ایجاد کردکه این خود نوید بخش گسترش فرصت های شغلی است . لذا ضروری است که نظام آموزشی کشور ، تلاش کند خلاقیت، ابتکار و نوآوری را در افراد پرورش دهد که این امر تنها فرد را در یافتن شغل مورد نظر کمک می کند بلکه خود به ایجاد اشتغال و شکوفایی در اقتصاد متحول امروزی منجر می شود.
وی اظهار امیدواری کرد که انشالله در این نشست ما به پاسخ سوالات زیر دست یابیم:
آیا فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی در بازار کار رشته تاثیر داشته است؟
آیا ضروری است با توجه به فناوری های نوین اطلاعاتی و تغییر سرفصل مصوب درسی ، پست های سازمانی نیز تغییر کنند؟مشاغل جدید تعریف شود؟
فرصت ها و تهدیدهای مشاغل جدیدکتابداری با توجه به تغییرات فناوری های نوین اطلاعاتی چیست؟
آیا برنامه های آموزشی کشور بر خلاقیت و نوآوری و مدیریت مشارکتی در فرایندهای شغلی تاکید دارد؟
فرصت های شغلی نوظهور و افق های جدید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی چیست؟
جایگاه علم اطلاعات و دانش شناسی در مطالعات میان رشته ای چگونه است ؟
چالش های محتوایی برنامه های درسی علم اطلاعات و دانش شناسی در کشور چیست؟
چالش های آموزشی اساتید در دورس عملی و کاربردی و چالش های دانشجویان در دروس فناوری اطلاعات چیست ؟
سپس دکتر رضایی شریف آبادی درباره جایگاه و چالش های رشته علم اطلاعات و دانش شناسی چنین بیان کرد که :رشته علم اطلاعات و دانش شناسی سابقه نیم قرن دانشگاهی داردو در حال حاضر بیش از ۸۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی مجری برگزاری این رشته هستند. در وزارت علوم قبلا دو بخش برنامه ریزی و گسترش وجود داشت که در حال حاضر این دو بخش ادغام شدند و به صورت یک گروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی فعالیت می کند.کار این گروه علاوه بر برنامه ریزی برای تهیه محتواها وگرایش های رشته ،اعطای مجوز برای اجرای رشته است .در حال حاضر گروه درصدد است که گروه های آموزشی را رصد کند تا صلاحیت اجرای برنامه های درسی توسط گروه های آموزشی دانشگاه بررسی شود.خوشبختانه در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به نظر من بیکاری وجود ندارد و از نظر اشتغال، فارغ التحصیلان رشته علم اطلاعات ودانش شناسی وضعیت مطلوبی دارد.
آموزش عالی هر رشته ای را توسعه ندهد که چالش جدی برای آموزش است
سپس دکتر محمد حسن زاده قدردانی از خانم دکتر صمیعی و گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری این نشست ، به این موضوعات اشاره کرد و گفت: دنیا در همه حوزه ها از جمله آموزش عالی به اشباع رسیده است و این بدین معناست که آموزش عالی هر رشته ای را توسعه ندهد که چالش جدی برای آموزش است. وی در خصوص سیر تحول برنامه ریزی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ۳ دوره توضیح داد. دوره اول قبل از ۱۳۸۶ که عموتا الگوگیری از رشته ها و دروس در کشورهای امریکا ، کانادا و سایر کشورها بود و تاکید بر تمرکز گرایی جدی در دانشگاه ها بود . دوره دوم بین سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ بودکه دروس بر اساس برداشت گروه از نیاز کنونی و آتی جامعه انجام می گرفت وبا برگزاری جلسات و تعاملاتی که در گروه های آموزشی دانشگاه های مختلف ، انجمن علمی رشته و کتابخانه ملی ایران بود ، منجی به ایجاد رشته های دانشگاهی که الان موجود است ، شده است و دروه سوم که ۲ سال از آن گذشته است و در وزارت علوم گروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی شکل گرفته است و فعالیت های جدیدی را در خصوص تطبیق سرفصل های درسی با نیاز بازار کار شروع کرده است.
سپس گفت :در نظام آموزشی رشته چند چالش وجود دارد که عبارتند از : اجرای ضعیف دوره های مصوب جدید رشته علم اطلاعات و دانش نشاسی در وزارت علوم در دانشگاه هاست.نبود ارزیابی و بازخورد اجرای دوره های آموزشی در دانشگاه ها و وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاه ها در جامعه است.همکاری ضعیف بین گروه های آموزشی در واگذاری دروس و تدریس دروس تخصصی رشته است .تغییرات ساختاری وزارت علوم ، دانشگاه ها که باعث افت کیفیت در آموزش و اجرای دوره های دانشگاهی در گروه های آموزشی دانشگاه ها می شود. نبود امکانات آموزشی از لحاظ تجهیزات فناورانه و فیزیکی ،نیروی انسانی متخصص در سطح کارشناس آموزشی در دانشگاه ها ست.راهکارهای توسعه مدبرانه برای این چالش ها می توان به این موارد اشاره نمود : همگرایی برنامه ریزی و گسترش با اعتبار سنجی گروه ها ، نظارت بر پذیرش دانشجویان و ارزیابی خروجی دانشگاه ها ؛ تمرکز بر مخاطب و بازار کار ؛ ارتباط و همکاری بین گروه های آموزشی دانشگاه ها ؛ توجه جدی به شایستگی ها ی دانشجویان ، اساتید ، گروه های آموزشی و دانشگاه هاست. نوآوری ، همکاری و اثر گرایی ، کلیدواژه های کلیدی توسعه مدبرانه آموزش رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است.لازم به ذکر است رشته علم اطلاعات و دانش شناسی طلای ناب است که در دست ماست.
سازمان صنفی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی ایجاد شود
در ادامه جلسه دکتر برجعلی ضمن خوشامدگویی به حضار محترم بیان کرد که یکی از وظایف دست اندرکاران حوزه ، شناساندن رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به جامعه است ، چراکه جامعه هدف در مدارس و جامعه رشته را نمی شناسند ، لازم است در مدارس کشور این رشته معرفی شود تا دانش آموزان با علم و آگاهی به انتخاب این رشته بپردازند . همچنین ضروری است که سازمان صنفی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی ایجاد شود. اساتید رشته باید به مباحث نظری و فلسفی توجه جدی داشته باشند چون جای این مباحث در رشته خالی است و نوآوری در شیوه های تدریس داشته باشند.
سپس دکتر مطلبی ضمن قدرانی از دست اندرکاران این نشست و کنگره، گفت :خوشبختانه وضعیت رشته در دانشگاه ها از نظر من مناسب است . وی سایت نقش کلیک را معرفی کرد که یک پایگاه بزرک داده ایجاد شده است و در تصمیم گیری های کلان سازمان ها و وزاراتخانه های مهم کشوری از آن استفاده می کنند ولی متاسفانه در تهیه این پایگاه بزرگ هیچ ردپایی از متخصصان علوم اطلاعات نیست . وی بیان کرد که چالش های رشته علم اطلاعات و دانش شناسی متعدد است . یکی از این چالش ها، عدم تناسب نیازهای بازار با سرفصل های دانشگاهی رشته است.همچنین چالش بعدی میزان دانش آموختگانی است که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند و گروه آموزشی شایستگی لازم برای تربیت حرفه ای آنها را ندارد، بسیار زیاد است . در برخی از گروه ها اساتیدی هستندکه مهارت لازم برای تدریس دروس کاربردی و عملی را ندارند و رشته علم اطلاعات و دانش شناسی مهارت محور است .بی انگیزه بودن دانشجویان ورودی کارشناسی به دلیل عدم شناخت رشته در زمان انتخاب رشته ( نکته ای که دکتر برجعلی هم بدان اشاره کردند) .همچنین ایشان تاکید داشتند که ضروری است اساتید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی فقط در تدریس دانشگاهی محدود نشوند و به مشاغل کار آفرینی روی بیاورند.
در ادامه دکتر مهدی علیپور حافظی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر سامانه تکتاب، به معرفی سامانه امانت تکتاب و عملکرد آن پرداخت . بعد از آن دکتر رضا ملکی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: با وجود کاستی هایی که در نظام آموزش عالی کشور در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی وجود دارد، خوشبختانه در رشته مسیر خوبی آغاز شده است و تحولات بسیاری در رشته رخ داده است .عدم توازن در آموزش جنبه های نظری و عملی محتواهای درسی و فقدان رویکرد سیستمی و آینده نگر به کل رشته باعث کاستی هایی در نظام آموزش عالی کشور در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی شده است. با ورود فناوری های نوین اطلاعاتی ما وارد نسل جدیدی از نظام آموزشی کشور شدیم. خوشبختانه ظرفیت های فارغ التحصیلان رشته هم بسیار بالا است .سپس در ادامه جلسه ایشان پیشنهادات زیر را مطرح کرد:
رویکرد سیستمی ، کل نگر و آینده نگر به رشته داشته باشیم ؛ روندهای اطلاعاتی و موج های اطلاعاتی را بشناسیم ؛رصد مستمر بازارکار را داشته باشیم تا نیاز بازار کار را تشخیص دهیم ؛موقعیت رشته را در بازار کسب و کار تراز یابی کنیم؛ در تدوین برنامه های درسی مطالعه تطبیقی برنامه های آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه را انجام دهیم ( البته مطمئنا این کار توسط گروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم انجام شده است) ؛طراحی مدیریت عملکرد برای آموزش رشته علم اطلاعات و دانش شناسی داشته باشیم .
سپس دکتر مومنی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد که برای نگاه سیستمی باید تربیت اساتید و دانشجویان جزو برنامه های گروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری قرار گیرد.
سپس دکتر نور محمدی ، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد که در پنل دوم آغازگر آن بود در خصوص نظام آموزشی در کشورهای توسعه یافته آلمان صحبت کرد. آموزش در کشور آلمان در دو بخش انجام می گیرد : دوره های دانشگاهی و دوره های مهارتی بازار کار با عنوان ( SKILLS) .متاسفانه در کشور ما در سرفصل های درسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی خیلی تاکید بر مهارت آموزی نشده است .و یکی از چالش های نظام آموزشی کشور عدم ارتباط بین دولت ، صنعت و دانشگاه است. یعنی بین برنامه ریز ، سیاستگذار ، دولت و دانشگاه هیچ ارتباطی وجود ندارد . ضروری است صنعت به دانشگاه دوره های آموزشی مورد نیاز خود را اعلام کند و دانشگاه آن را اجرا کند . متاسفانه بین گروه های آموزشی دانشگاه های کشور نیز تعامل و ارتباط وجود ندارد . از طرف دیگر ورود فناوری های نوظهور نظیر اینترنت اشیاء ، داده های کلان وغیره ، در جهان امروزه ، ضروری می سازد که نظام های آموزشی کشور نیز متناسب با این تغییرات حرکت کند . لذا پیشنهاد می کنم برای آینده ، ارتباط بین صنعت ، دانشگاه و دولت برقرار شود.
فقط نقصان ها و کاستی ها را بیان نکنیم به نکات مثبت رشته و آموزش رشته نیز بپردازیم
سپس دکتر علیمحمدی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، بیان کرد که بسیاری از دروس ارائه شده در برنامه درسی علم اطلاعات و دانش شناسی نظیر ساختمان داده نیاز به بازنگری دارد، زیرا برای فهم این درس ضروری است دانشجویان الگوریتم نویسی بدانند. چالش های موجود باید سیستمی حل شود و در اینجا نقش دولت باید پررنگ تر شود. ضروری است روندهای آموزش رشته را بررسی کنیم و نیازهای آموزشی را تشخیص دهیم.
دکتر مهرناز خراسانچی دبیر جایزه ترویج علم گفت که باید مشارکت سازنده بین دانشجویان و اساتید باشد و تاکید بر درس کارآموزی دانشجویان داشتند که باید جدی گرفته شود . متاسفانه در برنامه درسی جدید کار آموزی شعار یونسکو در ترویج علم، تاکید بر، open science ( علم باز ) دارد و این است که هیچ کس نباید پشت سر بماند یعنی تاکید بسیار زیاد بر دسترس پذیری به اطلاعات دارد .لازم است در این نشست ما فقط نقصان ها و کاستی ها را بیان نکنیم به نکات مثبت رشته و آموزش رشته نیز بپردازیم. ضروری است درس کار آموزی در آموزش دانشگاهی جدی گرفته شود و اساتیدی که حرفه مند هستند و در کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی مدتی مشغول به کار بودند تدریس این درس را به عهده بگیرند.
سپس مصطفی امینی ، مشاور تحول دیجیتال و ارتباط با مشتری بانک انصار بیان کرد: مشاغل بسیاری در رشته وجود دارد که مبتنی بر داده (Data) است . دانشجویان رشته باید توانایی های خود را باور داشته باشند و در بیان مهارت های خود دقت کنند که از اصطلاحاتی استفاده کنند که در بین متخصصان فناوری اطلاعات رایج است مثلا کتابدار داده ، مفهومی آشنا بین متخصصان فناوری اطلاعات نیست و یک اصطلاح اشتباه است که متاسفانه بین دانشجویان و حرفه مندان رواج یافته است. ایشان برای ارتقای نظام آموزش کشور این پیشنهادات را مطرح کرد: ایجاد کمیته میان رشته ای ؛ راه اندازی دوره های MBA و DBA مدیریت داده با یک کشور خارجی نظیر آلمان ؛ گسترش تفکر داده محوری .
در انتهای نشست، مهدی رحمانی دبیر ادکا ، به عنوان نماینده دانشجویان گفت: ابتدا با طرح سوالاتی بحث خود را آغاز می کنم ،آموزش رشته علم اطلاعات و دانش شناسی تا به امروز بعد از گذشت ۴۰ سال شاید بیشتر ، چقدر توانسته است بر اساس نیاز جامعه باشد ؟ماچقدر توانستیم دانش آموخته توانمند تحویل جامعه بدهیم ؟چقدر آموزش های دانشگاهی مرتبط با بازارکار و نیازهای جامعه بوده است ؟ آیا به این نکات توجه کردیم .آقای دکتر حسن زاده به نکته مهمی اشاره کردند که در دنیا بر اساس نیاز های بازار کار رشته دانشگاهی ایجاد می شود .چقدر به این مهم ما توجه کردیم .
سپس تاکید کرد: همانطور که دکتر حسن زاده اشاره کردند، گرایش ” مدیریت کتابخانه های دیجیتالی ” بر اساس نیاز کتابخانه آستان قدس رضوی و درخواست دانشگاه امام رضا در مشهد ایجاد شد ، حال سوال اینجاست بعد از ایجاد رشته، کتابخانه آستان قدس رضوی چه تعداد از فارغ التحصیلان این گرایش را جذب کرد؟ در نهایت پیشنهاداتی را ارائه کردند که عبارت است از راه اندازی مدرسه تابستانی با عناوین ” مدیریت اطلاعات و دانش ؛ بازیابی اطلاعات و دانش ، مدیریت کتابخانه های دیجیتالی و…” برای بازآموزی و توانمند سازی اساتید جهت تدریس دروس مصوب توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شود .ضروری است ارزیابی گروه های آموزشی دانشگاه ها توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران و گروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم به صورت مستمر و سالانه انجام شود .وظایف و تکالیف انجمن علمی رشته و گروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم به طور شفاف و نظامند مشخص شود . زیر ساخت های آموزشی برای تدریس دروس کاربردی و عملی در رشته ایجاد شود . در برخی از دروس کاربردی و عملی از دانشجویان کمک بگیریم.
موضوعات مورد بررسی در نشست آموزش علم اطلاعات
در نهایت دکتر صمیعی مجموع صحبت های مطروحه در جلسه را جمع بندی کرد و گفت: موضوعاتی که در پنل پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات بررسی خواهند شد در محورهای زیر خواهد بود:
– راهکارهای برقراری ارتباط بین دانشگاه ، صنعت و دولت برای تقویت رشته علم اطلاعات و دانش شناسی؛
– راهکارهای شناساندن و معرفی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به دانش آموزان برای انتخاب این رشته در کنکور سراسری ؛
– ضرورت پرداختن بیشتر به مباحث نظری ، تئوری و فلسفه علم اطلاعات و دانش شناسی؛
– راهکارهایی برای ورود اساتید دانشگاهی به مشاغل کار آفرینی ؛
– گسترش تفکر داده محوری ؛
– ضرورت عضویت مسئول کمیته آموزش انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در گروه برنامه ریزی و گسترش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ؛
– ضرورت برگزاری مدارس تابستانی برای بازآموزی و توانمند سازی اساتید دانشگاهی ؛
– ارزیابی مستمر گروه های آموزشی دانشگاه ها از جنبه های مختلف : کیفیت تدریس دروس کاربردی و عملی ،دانش فارغ التحصیلان ،میزان جذب بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاه ها؛
– بازنگری دروس فناوری اطلاعات در برنامه درسی مقطع کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی ؛
– در تدوین برنامه های درسی مطالعه تطبیقی برنامه های آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه را انجام دهیم
– رویکرد سیستمی ، کل نگر و آینده نگر به رشته داشته باشیم
– همگرایی برنامه ریزی و گسترش با اعتبار سنجی گروه ها ، نظارت بر پذیرش دانشجویان و ارزیابی خروجی دانشگاه ها ؛
– تمرکز بر مخاطب و بازار کار برای تدوین برنامه های درسی ؛
– ارتباط و همکاری بین گروه های آموزشی دانشگاه ها ؛ توجه جدی به شایستگی ها ی دانشجویان ، اساتید ، گروه های آموزشی و دانشگاه ها؛
– ایجاد سازمان صنفی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی؛
– توجه جدی به دروس کارآموزی در برنامه های درسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی؛
– موقعیت رشته را در بازار کسب و کار تراز یابی کنیم.