مصاحبه با دبیر نشست آرشیوهای دیداری شنیداری ششمین کنگرۀ متخصصان علوم اطلاعات

 

فایل صوتی و متن مصاحبه با دبیر نشست آرشیوهای دیداری شنیداری، خانم سپیده سیروس‌کبیری

مصاحبه‌کننده: آقای ابوذر رمضانی

تاریخ مصاحبه: بهار ۱۴۰۰

 

  • انگیزه شما برای پذیرش مسئولیت دبیری نشست آرشیوهای دیداری شنیداری چه بوده است؟

همان‌طور که می‌دانید آرشیوهای دیداری شنیداری در دنیا به‌عنوان یک‌ رشتۀ دانشگاهی مستقل و نیز یک حرفۀ مستقل از سایر حرفه‌ها و رشته‌های مجموعه‌داری مثل کتابداری، موزه‌داری یا حتی آرشیو اسناد مکتوب شناخته می‌شود. بنده به‌عنوان یکی از حرفه‌مندان این حوزه که مدت زمان بیشتری هست که در این زمینه فعالیت، پژوهش و کار اجرایی انجام می‌دهم، وظیفه خودم دانستم که در این زمینه اقدامات لازم انجام دهم و از کنگرۀ سوم تا الان ارتباطم را با حوزۀ آکادمیک این رشته هم برقرار نگه داشتم و امسال به‌عنوان دبیر نشست آرشیوهای دیداری شنیداری و به‌عنوان یک حرفه‌مند و علاقه‌مند مسئولیت آن را پذیرفتم.

  • چه موضوعاتی را برای طرح در نشست آرشیوهای دیداری شنیداری در نظر دارید؟

ما سعی کردیم موضوعاتی بر اساس نیاز حوزۀ دیداری شنیداری و همین‌طور آنچه که در حوزۀ علوم اطلاعات مورد توجه و نیاز این جامعه است را مدنظر قرار دهیم. یکی از موضوعاتی که در این نشست به آن پرداخته می‌شود، طرح آرشیوسازی وب است که متأسفانه از سال ۱۳۸۹ در کشور متوقف شده و ما داریم سعی می‌کنیم در نشست آرشیوهای دیداری شنیداری با ارتباطی که با سازمان‌های مؤثر در این زمینه برقرار می‌کنیم این طرح را مجدد احیاء کنیم و اِن‌شاءالله به مرحلۀ ظهور برسانیم. مشخصاً هم در حوزۀ فعالیت‌های خودمان روی طرح فراداده آرشیوسازی وب کار پژوهشی در حال انجام است تا اِن‌شاءالله این طرح کامل شود و تقدیم به علاقه‌مندان شود.

موضوع دومی که به آن می‌پردازیم به الگوی فراداده آرشیوهای دیداری شنیداری مربوط است که بر مبنای استاندارد EBU CORE انجام می‌شود و شکل می‌گیرد. خوب در حوزۀ آرشیوهای دیداری شنیداری استانداردهای فراداده‌ای متعددی وجود دارد اما کامل‌ترین این استانداردها، استاندارد EBU CORE است که می‌تواند تمام جنبه‌های یک آرشیو صدا و تصویر را کاملاً پاسخگو باشد و سعی خواهیم کرد یک کار پژوهشی هم در این زمینه تقدیم علاقه‌مندان کنیم.

موضوع سوم ما مربوط به سرویس‌های محتوایی است که باتوجه‌‌به گسترش آرشیوهای دیداری شنیداری و همین‌طور تولید محتوا در دنیا نیاز است که علاقه‌مندان و حرفه‌مندان این حوزه با جنبه‌های مختلف سرویس‌های محتوایی آشنا شوند که این بخش از نشست ما به معرفی و آشنایی با سرویس‌های محتوایی مثل VOD، AOD و UGC ها مربوط است.

– معیار و مبنای شما در انتخاب اعضای نشست بر چه اساسی بوده است؟

همان‌طور که مستحضر هستید ما در کشور، متأسفانه رشته مستقل آرشیو دیداری شنیداری یا گرایش مرتبط به آرشیو دیداری شنیداری به‌صورت آکادمیک نداریم، لذا متخصصین این حوزه از سایر رشته‌ها دعوت شده‌اند و تلاش شده از افرادی که در زمینه‌های دیداری شنیداری پژوهش‌ها و فعالیت‌هایی داشته‌اند و بر موضوعات اشراف دارند، بهره‌مند شویم.

فاز دوم به حرفه‌مندان این حوزه کسانی که مثل بنده تجربه و دانش آرشیوداری دیداری شنیداری را در محل خدمت‌شان و در محیط‌های کاری تجربه کرده‌اند، پژوهش‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند و همین‌طور دغدغه‌مند هستند، مربوط است. تلاش شده است در هر دو حوزه هم از متخصصان و هم از حرفه‌مندان استفاده شود.

خیلی ممنون که در این مصاحبه شرکت نمودید و برایتان آرزوی بهترین‌­ها و موفقیت دارم. سربلند باشید.

 

لینک گزارشات و رکوردهای نشست تخصصی آرشیوهای دیداری شنیداری ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات
 

آخرین اخبار