مصاحبه اختصاصی دبیراجرایی و دبیرعلمی نخستین کنگره سالانه
 دبیر اجرایی نخستین کنگره «متخصصان علوم اطلاعات» با اشاره به اینکه دریافت دانش بومی متخصصان علوم اطلاعات هدف اصلی برگزاری این کنگره است، گفت: ما شبیه کنگره ایفلا در مقیاس کوچکتر عمل خواهیم کرد، یعنی سعی خواهیم کرد که در دوره های بعدی کنگره فضای اصلی در اختیار کتابدارانی باشد که تجربه حرفه ای خود را در همایش ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست خبری اعلام جزئیات برنامه های نخستین «کنگره متخصصان علوم اطلاعات» که توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار خواهد شد؛ ظهر امروز (۱۱ شهریور ۹۴) در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با حضور دکتر ابراهیم افشار زنجانی، دبیر علمی و سید ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی کنگره برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر افشار با اشاره به اینکه این کنگره در آبان سال جاری برگزار خواهد شد، درباره مخاطبان کنگره اظهار داشت: مخاطبان کنگره متخصصان اطلاعات هستند، منظور از متخصصان علوم اطلاعات، کتابداران و افراد فعال در مؤسسات و نهاد های اطلاع رسانی مانند کتابخانه ملی ایران، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مرکز منطقه ای شیراز، موسسه تبیان، کتابداران کتابخانه های عمومی و دانشگاهی و متخصصان فناوری اطلاعات و مدیریت اطلاعات است. به طور کلی، افراد حقیقی و حقوقی که در زمینه تأمین، سازماندهی، پردازش و مدیریت اطلاعاتی که منتشر شده است، فعالیت می کنند، عمدتا این نهادها را کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی علمی تشکیل می دهد.

متخصصان علم اطلاعات مبرم ترین مسائلی که با آنها روبرو هستند را طرح و به بحث بگذارند

دکتر افشار درباره هدف برگزاری این کنگره تصریح کرد: هدف این کنگره این است که علاقه مندان فعال در جامعه حرفه ای در این کنگره حضور پیدا کنند و مبرم ترین مسائلی که با آنها روبرو هستند را طرح و به بحث بگذارند، هم اندیشی کنند و به دریافت های مشترک برسند و در نهایت آن دریافتها به صورت اسناد خروجی این کنگره، منتشر شود.

وی ادامه داد: مهم این است که شاغلان در حرفه مشکلات و تجربیات حرفه ای خود را در این کنگره مطرح کنند.  زیرا اصلی ترین بخش این کنگره به نشست های هم اندیشی اختصاص دارد تا اینکه صرفا قرائت محض یک مقاله باشد.
دبیر علمی نخستین «کنگره متخصصان علم اطلاعات» اظهار کرد: مباحث مطرح در این همایش، می تواند در قالب یک موضوع دانشگاهی پیگیری شود. این کنگره می تواند ظرفیت این را داشته باشد که فضایی را برای نزدیک کردن جامعه دانشگاهی به فضای حرفه ای فراهم کند.


«کنگره متخصصان علم اطلاعات» یک بار حرفه ای روی دوش خودش گذاشته است

سپس سید ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی کنگره، با اشاره به اینکه کنگره فراخوان مقاله داشته است، گفت: در طول سال همایش های متعددی در کشور برگزار می شود که در آنها به ارائه مقالات علمی و پژوهشی و دانشگاهی پرداخته می شود. درحالی که «کنگره متخصصان علم اطلاعات» یک بار حرفه ای روی دوش خودش گذاشته است. ما می خواهیم بدانیم تأثیر این پژوهشها بر حرفه چیست؟

عمرانی تصریح کرد: ما همایش  های مختلف علمی را تایید می کنیم و انجمن همواره در برگزاری این همایشها هر کمکی هم از دستش بر آمده کرده است و خواهد کرد. در سال جاری هم تا این لحظه خبر دارم که سه همایش تخصصی تا پایان سال در کرمانشاه، در اهواز و در تهران برگزار خواهد شد. اما در کنگره  تأکید ما بر مسائل حرفه ای متخصصان اطلاعات است. فراخوان مقاله داشتیم  و  زمان هم چند بار تمدید شد و دکتر افشار هم به عنوان دبیر علمی کنگره مصاحبه کردند و توضیح دادند که مقاله های علمی پژوهشی را برای سمینارها و همایشهای از همان نوع نگهدارید و برای کنگره از یک تجربه ساده حرفه ای بنویسید، لیکن همه بنا به عادت از همان مقاله هایی که رایج است و آن را خوب بلد هستند؛ فرستاده اند. خب این مقاله ها باز هم اغلب توسط دانشجویان و احتمالا برگرفته از پایان نامه ها بوده در حالیکه ما تاکید کرده بودیم دنبال سخنرانیهایی هستیم که در زمینه مسائل و مشکلات و نوآوری های حرفه ای سخن گفته شود. به هر حال تعدادی از این سخنرانیها ارائه خواهد شد و بقیه سخنرانیهای پذیرفته شده و داوری شده را هم به صورت چاپی یا الکترونیکی منتشر خواهیم کرد.

ما شبیه کنگره ایفلا در سطح کوچکتر عمل خواهیم کرد

عمرانی در ادامه درباره جزئیات برگزاری کنگره گفت: ما قصد داریم شبیه کنگره ایفلا (فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری) و در مقیاس کوچکتر عمل کنیم، دیده اید مجموعه ارائه های ایفلا را،  کتابداری که در کتابخانه اش تجربه حرفه ای داشته آمده آن را در همایش ارائه کرده است. تصمیم داریم تا در برگزاری این کنگره متفاوت عمل شود؛ ما کنگره را در یک روز و نیم برگزار می کنیم. بنابراین برای سخنرانی ها فقط یک صبح تا ظهر پیش بینی شده است. و برنامه ما این است که عصر روز نخست و صبح تا ظهر روز دوم را برای «نشستهای هم اندیشی» اختصاص دهیم که در آن کتابداران و متخصصان اطلاعات پیرامون موضوعات تعیین شده و در باب تجربیات حرفه ای خود سخن بگویند.

برگزاری ۸ نشست هم اندیشی از موضوعات پیشنهادی متخصصان اطلاعات در طی دو روز

وی ادامه داد: این نشستها دو به دو همزمان خواهند بود و در سالنهای جداگانه برگزار خواهند شد. به طوری که در بعدازظهر روز اول کنگره ۴ نشست و صبح روز دوم کنگره نیز ۴ نشست دیگر برگزار شود. زمان هر نشست هم اندیشی نیز یک ساعت و نیم خواهد بود. فردی که مدیریت نشست را برعهده دارد نشست را هدایت خواهد کرد. سخنرانان  فرصتهای ۵ تا ۱۰ دقیقه ای و حداکثر در نیم ساعت برای سخن گفتن دارند و یک ساعت برای سایر افراد و متخصصان حاضر در آن نشست فرصت هست که به بیان تجربیات خود در زمینه موضوع نشست سخن بگویند و با دیگران به مشارکت بگذارند و افرادی که در نشست حضور دارند درباره آن بحث و تبادل نظر و تجربه کنند.  و دبیر جلسه فقط جلسه را مدیریت کند و در نهایت بتواند از آن یک جمع بندی ارائه دهد تا بر اساس آنها بتوان موضوعات نشستهای کنگره های سالهای اتی متخصصان علم اطلاعات را شناسایی و پیگیری کرد.

دکتر ابراهیم افشار  درباره موضوعات مطرح در نشست های هم اندیشی نخستین «کنگره متخصصان علم اطلاعات» گفت: موضوعات تعیین شده برای نشست ها بسیار کلی است بنابراین از همه افرادی که در این حوزه فعال هستند می خواهیم تا موضوعات پیشنهادی خود را بر اساس مباحث تعیین شده به دبیر خانه کنگره ارسال کنند. پیشنهاد دهنده خود می تواند برای اداره نشست داوطلب شود و یا متخصص دیگری را پیشنهاد کند. به زودی فرمهای پیشنهاد و اعلام کاندیداتوری را بر روی وب سایت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی فعال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این پیشنهادها و اعلام کاندیداتوری ها در کمیته های تخصصی کنگره بررسی و در نهایت موضوعات مشخص و افراد اداره کننده نشست های هم اندیشی معین و معرفی می شوند. سپس با افراد اداره کننده نشست ها جلساتی را برگزار خواهیم کرد تا درباره نحوه مدیریت نشست ها هماهنگی لازم بوجود آید.

تشکیل گروه های کاری مختلف برای پیگیری مسائل مطرح شده در نشستهای هم اندیشی

عمرانی  در ادامه افزود: امیدواریم که از هریک از این هشت نشست یک بیانیه به عنوان خروجی داشته باشیم تا بتوانیم برای رویدادهای بعدی کنگره برنامه ریزی کنیم. چرا که دست کم تجربه ایرانی ما نشان می دهد  در کارهای حرفه ای حرکت از بدنه و از پائین به بالا بهتر از کارها و تصمیمات از بالا به پائین و بخشنامه ای است. اینکه بتوانیم از بین افراد شرکت کننده در هر نشست ۷ یا ۸ عضو فعال شناسایی کنیم تا بتوانند به عنوان یک کارگروه، مسائل مطرح در نشست را پیگیری کنند و این ماموریت را پیدا کنند که مسائل را بررسی یا خودشان کارکنند و بتوان به کمک  آنها تجربه زیسته شاغلان را استخراج کرد؛ آن وقت است می توان به ارتقای حرفه اندیشید. زیرا در این صورت است که تجربه بومی مطرح شده، راه حل بومی یافت و در نهایت هم می توان امیدوار بود که دانش بومی تولید شود.

تلاش استراتژیک برای نزدیک کردن جامعه حرفه ای و جامعه دانشگاهی علم اطلاعات به یکدیگر

 سپس دکتر ابراهیم افشار زنجانی با اشاره به اینکه قصد داریم با این تلاش استراتژیک جامعه حرفه ای و جامعه دانشگاهی علم اطلاعات را بهم نزدیک کنیم، درباره موضوعات نشست ها گفت: هشت موضوع نشست شامل «مسائل شغلی کتابداران و اطلاع رسانان»، «مسائل دانشجویان و دانش  آموختگان»، «بررسی تجربه های بومی در زمینه ارزیابی عملکرد و استانداردسازی»، «مسائل فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی» برای عصر روز نخست تعیین شده است.

موضوعات کلی ۸ نشست هم اندیشی نخستین کنگره متخصصان اطلاعات

 دبیر علمی «نخستین کنگره متخصصان علم اطلاعات» افزود: نشست های «مدیریت کتابخانه های دانشگاهی با زیر موضوع “تجمیع و تمرکز”»،  «مسائل سازماندهی و دسترس پذیری اطلاعات در ایران»، «مدیریت کتابخانه  های عمومی با زیر موضوع “تمرکز یا عدم تمرکز”» و «مسائل علم سنجی و رتبه بندی دانشگاهی» در دومین روز برگزاری کنگره بر پا خواهد شد.

سپس عمرانی تأکید کرد: این موضوعات همانطور که می بینید خیلی کلی هستند. برای مثال موضوع مدیریت کتابخانه ها، موضوع بسیار گسترده ای است که در این کنگره و آن هم در کمتر از دو ساعت نمی توانیم حتی مسائل را درست مطرح کنیم. بنابراین باید موضوع را برای این دو ساعت خیلی ریز و مشخص کنیم. باید به مبرم ترین مسائل متخصصان اطلاعات به انتخاب خودشان پرداخته شود. این شناسایی موضوعات مورد علاقه و مبرم متخصصان اطلاعات نیز از طریق پیشنهادهای آنها صورت خواهد پذیرفت. بنابراین مشارکت خود کتابداران، متخصصان اطلاعات و مدیران در بالابردن سطح کیفیت نشستها بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

۷۶ گروه کتابداری در کشور فعال هستند

وی افزود: اینکه می پرسید منظور از مسائل حرفه ای و تاکید بر حرفه چیست، خیلی ساده می خواهم پاسخ بدهم، الآن نردیک به  ۷۰ گروه  علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری پزشکی  در کشور فعال هستند یعنی دست کم  سالانه سه هزار دانش  آموخته در این حوزه تربیت می شوند؛ اینها ربط چیزهایی را که می خوانند با دنیای کار چیست؟ بنابراین در برگزاری این کنگره به دنبال انتقال تجربیات کتابداران هستیم. دوست داریم دانشگاهیان بیایند و نکات جدید را بگویند و شاغلان یاد بگیرند و شاغلان هم به دانشگاهیان  از جدیدترین یافته های حرفه بگویند و از مشکلاتشان حرف بزنند.

سید ابراهیم عمرانی درپایان تاکید کرد: در اولین سال، باید کنگره را به جامعه حرفه ای و دانشگاهی بشناسانیم و مقدمات را برای کنگره دوم فراهم کنیم. همینجا از همه کتابداران و اطلاع رسانان و متخصصان حوزه های مرتبط دعوت می کنیم که از ۲۰ شهریور  به سایت انجمن رجوع کنند و فرمهای مربوط به شرکت در همایش را پر کنند و برای ما در اسرع وقت بفرستند. در این فرمها می توانند برایمان بنویسند که به فرض برای نشست مدیریت کتابخانه های دانشگاهی دوست دارند در این دو ساعت خاص روی چه چیزی بحث شود؟ تجمیع و تمرکز؟ مدیران غیر متخصص؟ جایگاه کتابخانه ها در ساختارهای موسسات مادر؟ یا چیز دیگری که به فکر ما نرسیده است؛ و بنویسند که می خواهند ۵ دقیقه صحبت کنند یا فقط می خواهند در بحث شرکت کنند. می توانند داوطلب شوند که در پنل باشند که در این مورد حتما بررسی خواهد شد؛ چون سه نفر در هر پنل حضور خواهند داشت که ترجیح است یک دانشگاهی و یک حرفه ای در کنار مدیر نشست هم اندیشی  باشند. اگر دوستی یا استادی دارند که از سر خضوع خودش را کاندیدا نمی کند، شما به عنوان کاندیدا معرفی کنید و ما با ایشان تماس خواهیم گرفت.

گفتنی است، نخستین «کنگره متخصصان علم اطلاعات» در نیمه آبان ماه طی دو روز و به احتمال زیاد در کتابخانه  ملی برگزار خواهد شد.

آخرین اخبار