مصاحبه نشست کتابخانه عمومی ششمین کنگرۀ متخصصان علوم اطلاعات

 

نام دبیر: خانم دکتر فاطمه پازوکی
نام مصاحبه کننده: محمدجواد بایرامی
تاریخ مصاحبه ۱۲ اسفند ۹۹

سوال اول: انگیزه شما برای پذیرش مسئولیت دبیری پنل کتابخانه های عمومی چه بوده است؟

به نام خدا، سلام عرض می‌کنم خدمت شما و همه همراهان کنگره متخصصان علوم اطلاعات. انگیزه خاصی که بخوهاد در زمینه پذیرش این مسئولیت باشد شاید به این شکل مطرح نبوده و بیشتر به عنوان یک وظیفه به آن نگاه کرده‌ام. یک مسئولیت حرفه‌ای که بر دوش من است و در سال گذشته هم یعنی دوره قبلی کنگره این مسئولیت به عهده من بود و تلاش کردیم که در راستای جذب مشارکت حرفه‌مندان و بررسی مسائل و موضوعات مرتبط با تم کلی کنگره انتخاب کنیم و بهش بپردازیم و شاید هدف اصلی ما هم این بود که بتوانیم گامی برداریم برای بهتر شدن اوضاع حرفه کتابداری و به ویژه کتابخانه‌های عمومی ایران

سوال دوم: چه موضوعاتی را برای طرح در این پنل در نظر دارید؟

ما در راستای همان محور اصلی یا تم اصلی کنگره، بحث تحولات دیجیتال را داریم و برای اینکه آمادگی داشته باشیم برای طرح موضوعات در روز کنگره، لازم می‌دانیم که در برخی زمینه‌های مرتبط پیش‌نشست‌هایی رو برگزار کنیم.
موضوع کلی که قرار هست در روز کنگره بررسی شود موضوع کتاب‌خانه‌های دیجیتال عمومی هست، درواقع اینکه از جنبه‌های مختلف که به این موضوع نگاه می‌شود بحث عدالت اجتماعی و عدالت دسترسی و حقوق عمومی به منابع و خدمات مختلف و از سوی دیگه مسائل و چالش‌هایی که در این زمینه مطرح هست مد نظرمان بوده است.
حالا برای پرداختن به آن بحث اصلی موضوعات مرتبط با آن که در این راستا قرار می‌گیرد را در دستور کار قرار داده‌ایم، در ضمن اول درمورد موضوع سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ایی که در پیوند با کتاب‌خانه‌های دیجیتال عمومی است که اینقدر سطح عموم مردم کاربرد دارد، طرح جلسه کردیم و از دو تن از متخصصان و دست اندرکاران این موضوع همکاری گرفتیم برای برگزاری این پیش‌نشست و انشالا در پیش‌نشست بعدی هم به موضوعی دیگری در ارتباط با عدالت دسترسی و حقوق عمومی، می‌پردازیم و بعدا همانطور که گفتم در روز کنگره موضوع رو به شکل اخص بررسی خواهیم کرد.
خیلی عالی
ممنون از شما

سوال سوم: معیار و مبنای شما در انتخاب اعضای پنل بر چه اساسی بوده است؟

دو شاخص اصلی مد نظر قرار گرفته است یک: اینکه فرد دارای تخصص موضوعی در اون زمینه باشد، به عبارت دیگه هم دانش مهارت و یا تولیدات علمی و تخصصی در اون زمینه داشته باشد و توانسته باشد گامی در توسعه آن موضوع برداشته باشد.
درواقع نگاه و یا صحبت‌هایش قابل اتکا باشد از منظر تئوری و دیگر این که پیشینه یا سابقه اجرایی داشته باشد و با نگاه اجرایی و پیش برنده نگاه کند بخاطر اینکه تم کلی یا فضای کلی کنگره متخصصان علوم اطلاعات در ارتباط با حرفه‌مندان است و فقط آن بحث تئوری و تخصصی دانشگاهی زیر نظر دارد و ما درنظر داریم که بتوانیم از نظر اجرایی و سطوح مدیریتی هم تاثیر گذار باشیم و برای همین خاطر هر دو منظر را سعی کردیم مد نظر قرار بدهیم.
خیلی عالی
ممنون

لینک صفحه نشست تخصصی پنل کتابخانه عمومی

آخرین اخبار