نام پنل: مطالعات صنفی

دبیر پنل: دکتر محمد زره‌ساز

مصاحبه‌ها

فیلم پنل در کنگره ششم

چکیده

مطالعات صنفی

اشتغال دانش‌آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در صنعت اطلاعات

 

 

دبیر نشست:

دکتر محمد زره‌ساز (عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و دبیر جوایز ملی کنگره)

اعضای نشست:

مهسا پورحقانی (عضو هیئت مدیره و مسئول کمیته مطالعات صنفی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران)

شهربانو صادقی (مدیر پیج و کانال آکادمیک لایف و وب‌سایت آجیل پژوهش)

نرگس ملکوتی (مدیر پروژه مدیریت دانش و مدیر تعالی منابع انسانی شرکت نیان‌ الکترونیک)

نیلوفر صادقی (برنامه‌نویس وب شرکت راهکارهای متن اول آریا)

سحر اسدی (کارشناس مدیریت دانش شرکت فکور مغناطیس اسپادانا)

نجمه رحیمی (مدرس و کارشناس تولید محتوای گرافیکی آموزشی در فرادرس)

چکیده:

با تغییر عنوان رشته «کتابداری و اطلاع‌رسانی» به «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» انتظار می‌رفت تا زمینه اشتغال و فعالیت دانش‌آموختگان این رشته نیز توسعه پیدا کرده و به فراتر از مرزهای کتابخانه‌ها و آرشیوها کشیده شود. با توجه به محدودیت‌های موجود برای استخدام و جذب نیروهای انسانی در کتابخانه‌ها و آرشیوها، امکان استفاده از مجموعه دانش‌ها و مهارت‌های دانش‌آموختگان این رشته در بخش‌های مختلف صنعت اطلاعات وجود دارد. در همین راستا و برای تبیین هرچه بیشتر این بحث، برای نشست مطالعات صنفی کنگره ششم از تعدادی از دانش‌آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی که دارای تجربه‌های ارزنده در بخش‌های مختلف صنعت اطلاعات (همچون مشاوره اطلاعاتی، مدیریت دانش، آرشیو سازمانی، تولید محتوا، طراحی نرم‌افزاری و سایر حوزه‌های مشابه) هستند دعوت شده است. انتظار می‌رود تا مهمانان این نشست ضمن بیان تجربیات خود، به نقاط قوت و همچنین کاستی‌های دوره‌های آموزشی رسمی دانشگاهی اشاره کنند و پیشنهادهای خود را برای افزایش ظرفیت‌های شغلی و موفقیت‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان ارائه کنند.

کلیدواژه‌ها:

علم اطلاعات و دانش‌شناسی، صنعت اطلاعات، ظرفیت‌های شغلی، مشاوره اطلاعاتی، مدیریت دانش، آرشیو سازمانی، تولید محتوا

محورهای موضوعی:

تبیین تجربیات دانش‌آموختگان رشته در زمینه اشتغال در حوزه‌های مختلف صنعت اطلاعات؛ تبیین نقاط قوت و کاستی‌های دوره‌های آموزشی رسمی دانشگاهی برای اشتغال در صنعت اطلاعات؛ ارائه پیشنهادهای سودمند برای ترغیب دانش‌آموختگان به منظور فعالیت در بخش‌های مختلف موجود در صنعت اطلاعات؛ ارائه پیشنهادهای سودمند به منظور اصلاح دروس و سرفصل‌های دوره‌های آموزشی رسمی و غیررسمی مرتبط.