گزارش برگزاری پیش‌نشست “نقشه راه هوشمندسازی بازاریابی، از ایده تا اقدام” به دبیری دکتر حمیده جعفری‌پاورسی

دومین پیش‌نشست بازاریابی، با عنوان «نقشه راه هوشمندسازی بازاریابی، از ایده تا اقدام» به دبیری دکتر حمیده جعفری‌پاورسی (رییس گروه مطالعات سیاست‌های هنری، معاونت پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر ج.ا.ا.) و سخنرانی دکتر زهرا رضایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه قوه قضاییه، متخصص حوزه‌های هوش مصنوعی و طراحی سیستم‌های هوشمند، روز یکشنبه، ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ تا ۲۰ در فضای ادوبی کانکت هشتمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات به صورت مجازی برگزار شد.

در ذیل چکیده‌ای از سخنرانی‌ پیش‌نشست به همراه لینک فایل ضبط‌شده‌ آن برای بهره‌مندی مخاطبان آمده است:

هوشمندسازی بازاریابی در کتابخانه‌ها به عنوان یک رویکرد نوین، به دنبال استفاده از فناوری‌های پیشرفته، به ویژه هوش مصنوعی (AI)، برای بهبود خدمات و افزایش رضایت مراجعان است. با توجه به تغییرات سریع در نیازهای کاربران و تحولات فناوری، کتابخانه‌ها باید استراتژی‌های هوشمندانه‌ای را برای جذب و حفظ کاربران خود اتخاذ کنند. نقشه راه هوشمندسازی بازاریابی به کتابخانه‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، منابع را بهتر دسته‌بندی کرده و جستجوی مؤثرتری انجام دهند. همچنین، با بهره‌گیری از تکنیک‌های پردازش تصویر و شناسایی کاراکتر نوری (OCR)، امکان دیجیتالی کردن منابع فیزیکی فراهم می‌شود.

پرسش مهم در مرور ارتباط هوش بازاریابی با کتابخانه‌ها این است که چرا تصمیمات مبتنی بر داده در کتابخانه های مدرن بسیار مهم است؟ در پاسخ به این پرسش باید به تعریف اهدافی مانند تعامل کاربر و بهبود خدمات، شناسایی منابع داده، ، (جمعیت شناسی اعضا، پروفایل کاربران، احساسات و نظرات ایشان در رسانه‌های اجتماعی)، آماده‌سازی داده‌ها (تمیز کردن و خالص‌سازی)، مدل‌سازی (استخراج و پیش‌بینی ترندها و رخدادهای بازار) برای فعال‌سازی خدمات مشتریان، ارزیابی مدل در زمینه‌ها و زیرساخت‌های کتابخانه‌ای، بکارگیری پیش‌بینی‌ها با استفاده از یادگیری عمیق، سیستم‌های پیشنهاد ‌دهنده و دریافت بازخورد مبادرت ورزید.

هوشمندسازی بازاریابی در کتابخانه‌ها نه تنها به بهبود کارایی خدمات کمک می‌کند، بلکه به افزایش تعامل کاربران و ارتقاء تجربه کاربری نیز منجر می‌شود. با توجه به چالش‌های حقوق مالکیت مربوط به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، کتابخانه‌ها باید کاربران را در مورد حقوق مالکیت آگاه سازند و به حمایت از قوانین واضح‌تر در این زمینه بپردازند. بنابراین، کتابخانه‌ها باید به عنوان تسهیل‌کنندگان دانش عمل کنند و با حمایت از اصلاحات قانونی، نقش خود را در عصر دیجیتالی تقویت نمایند.

لینک فیلم ضبط شده‌ی پیش‌نشست جهت بهره‌مندی مخاطبان

هماهنگ کننده پیش‌نشست: ناهید خوش مرام (دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و کتابدار کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز)

ناظر پیش‌نشست: فاطمه مولایی (دانش‌آموخته- کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس فنی شرکت داده‌پردازی کشف و بازنمود دانش (KDR)) )

آخرین اخبار