گزارش برگزاری پیش‌نشست “نقش هوش مصنوعی در تحول شیوه فعالیت و ارائه خدمات در کتابخانه‌های عمومی” به دبیری دکتر عباس حسین زاده
اولین پیش‌نشست کتابخانه‌های عمومي با عنوان «نقش هوش مصنوعی در تحول شیوه فعالیت و ارائه خدمات در کتابخانه‌های عمومی» روز شنبه 10 شهریور ۱۴۰۳ ساعت 10 تا 12 به دبیری دکتر عباس حسین زاده (مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان) و سخنرانی دکتر منصور کوهی رستمی(هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز)، نغمه میلانی‌فر (دانشجوی دکتری علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران) و دکتر سیدباقر میرعبداللهی (معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) به صورت مجازی و در فضای ادوبی کانکت هشتمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد.

در ابتدا دکتر حسین زاده دبیر نشست در خصوص پنل کتابخانه های عمومی و برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص برگزاری این پنل و پیش نشست های آن صحبت فرمودند و به ارائه اطلاعاتی در خصوص معرفی نهاد کتابخانه های عمومی و ساختار و وظایف این سازمان در ارائه خدمات به روز و منطبق با فناوری و اهمیت پیاده سازی هوش مصنوعی پرداختند.در ادامه به سندهای ملی خواندن و سند هوش مصنوعی و توضیح آن پرداختند.

سخنران اول دکتر سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بودند.ایشان در خصوص مفاهیم نسبت تکنولوژی و هوش مصنوعی و ذات تکنولوژی اشاره کردند و  اهمیت بومی سازی و بحث انطباق به کارگیری تکنولوژی و هوش مصنوعی با زیست بوم جامعه را مطرح فرمودندو خاطر نشان کردند که آینده کتابخانه های عمومی با هوش مصنوعی، بستگی به شناخت از وضع موجود، امکانات مالی و معنوی داشته و با مشارکت کتابداران قابل تحقق هست و اینکه لازم است هوش مصنوعی هر کتابخانه و جامعه ای مختص آن جامعه و کتابخانه برنامه ریزی و پیاده سازی گردد.

دکتر منصور کوهی رستمی سخنران بعدی پیش نشست نقش هوش مصنوعی در تحول شیوه فعالیت و ارائه خدمات در کتابخانه‌های عمومی، درباره چالش‌ها و فرصت‌های استفاده از هوش مصنوعی در کتابخانه‌های عمومی و نقش کتابداران کتابخانه‌های عمومی در عصر هوش مصنوعی و مهارت‌های موردنیاز آن‌ها مطالبی ارائه نموده و سخنرانی کردند.

سخنران دیگر این پیش‌نشست، خانم نغمه میلانی‌فر در ارتباط با کاربردهای هوش مصنوعی در ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی، معرفی مطالعات و موارد پیاده‌سازی هوش مصنوعی در کتابخانه‌های عمومی و نسل آینده کتابخانه‌های عمومی با تاکید بر هوشمندسازی خدمات  صحبت نموده و مطالبی ارائه کردند.

در انتهای پیش نشست نیز تعدادی از شرکت کنندگان محترم سوالاتی در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی نهاد کتابخانه های در پیاده سازی هوش مصنوعی در کتابخانه های عمومی و همچنین در خصوص اهمیت موضوع آموزش و ارتقای سواد هوش مصنوعی و سواد اطلاعاتی کتابداران مطرح کردند و به بحث و گفتگو در این خصوص پرداخته گردید.

برای دریافت فیلم پیش‌نشست “نقش هوش مصنوعی در تحول شیوه فعالیت و ارائه خدمات در کتابخانه‌های عمومی” بر روی لینک کلیک کنید.

هماهنگ‌کننده پیش‌نشست: زهره ملک محمودی” دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی گرایش مدیریت اطلاعات دانشگاه علامه طباطبایی”

ناظر پیش‌نشست: سوگند سالارجنتی “دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهراء ”

تهیه گزارش پیش‌نشست توسط: خانم نغمه میلانی‌فر

 

 

 

 

 

آخرین اخبار