گزارش نخستین کارگاه کمیته کتابخانه‌های پزشکی با عنوان «کارآفرینی در کتابداری» در هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات
نخستین پیش‌نشست این کمیته در قالب کارگاه با موضوع «کارآفرینی در کتابداری: سازمان‌های دانش‌بنیان و فرصت‌های کارآفرین در حوزه سلامت و شبکه‌های کارآفرینی دانش‌بنیان» در روز یکشنبه ۲۱ اسفند‌‌ماه ۱۴۰۱، از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محیط ادوبی کانکت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی برگزار شد.
آقای دکتر مسعود محمدی (مدیر اطلاع‌رسانی پزشکی و منابع علمی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان) دبیر این پیش‌نشست و آقای دکتر بهروز بیات (عضو هیئت‌علمی و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان) میهمان آن بود.
در این نشست، ابتدا دکتر مسعود محمدی به تشریح برنامه‌ها و حیطه‌های کنگره و جزئیات برگزاری آن پرداختند. ایشان ضمن تأکید بر ضرورت تمرکز بر کارآفرینی به‌عنوان حوزه‌ای مغفول مانده در کتابداری و اطلاع‌رسانی، به تشریح رویکردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص پرداخته و بابیان اینکه هوشمندسازی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی در محوریت برنامه‌های مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی قرار دارد، فرصت‌های کارآفرینی در این زمینه را تشریح کردند. همچنین حمایت این مرکز را از شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان حوزه کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی را اعلام کردند.
در ادامه نشست، دکتر بهروز بیات، عضو هیئت‌علمی و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به‌عنوان سخنران برنامه و از اساتید به نام علم اطلاعات و دانش شناسی در زمینه کارآفرینی، اصول کارآفرینی، رویکردها، پیش‌نیازها، چشم‌اندازها و شیوه‌های عملی تحقق ایده‌های کارآفرینانه را تشریح نمودند. ایشان بابیان تجربیاتی عملی و اجراشده، راه را برای تحقق کتابداری ثروت زا علیرغم تمامی مشکلات اولیه هموار دانستند.
در پایان، بخش پرسش و پاسخ با حاضرین در جلسه برگزار شد و شرکت‌کنندگان به بیان مهم‌ترین دغدغه‌ها و پرسش‌های خود در زمینه کارآفرینی پرداختند. همچنین تجارب موفق افراد کارآفرین در کتابداری و اطلاع‌رسانی موردبحث و بررسی قرار گرفت.
تهیه گزارش: دکتر مسعود محمدی (دبیر پیش‌نشست کمیته کتابخانه‌های پزشکی)

آخرین اخبار