حجم زیادی از پیام در طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با کتابداری پزشکی در یک ماه گذشته در گروه تلگرامی «کمیته کتابداری پزشکی» رد و بدل شده است.
از آنجا که هدف این گروه آمادگی برای برگزاری پنل آموزش کتابداری پزشکی است، صرفا پیامهایی که در روزهای اخیر منطبق با هدف گروه بودهاند مورد بررسی قرار گرفت و خلاصه این مباحث در دو محور آموزش کتابداری پزشکی و نام رشته در ادامه ارائه میشود.
لازم به ذکر است اگر نظرات ارزشمند شمادر محورهای یاد شده در این جمعبندی از قلم افتاده است و یا نظر جدیدی در خصوص محورهای یادشده دارید، اعلام کنید تا این فایل ویرایش شود و در جلسه حضوری روز ۵ مهر در ایرانداک از آنها استفاده شود.
با تشکر از مشارکت شما
محور اول
بررسی مسایل و چالشهای پیرامون آموزش کتابداری پزشکی و جایگاه متخصصان اطلاعرسانی پزشکی در نظامهای سلامت (با تاکید بر سرفصلهای جدید پیشنهادی برای دوره کارشناسی)
ردیف |
موضوع |
پیامها |
پیشنهاددهندگان |
۱ |
عدم شفافیت واحدهای معرفیشده در سرفصل جدید |
· چون سرفصلها مشخص نیست نمیتوان در مورد دروس نظر خاصی داد · بین دروس ارتباط منطقی لازم وجود ندارد و به نظر می رسد در مورد برخی از دروس صرفا یک پسوند سلامت یا پزشکی اضافه شده است · چون سرفصلها مشخص نیست نمیتوان در مورد دروس نظر خاصی داد ولی در نگاه اول نوعی پراکندگی بین دروس به نظر می رسد. همچنین به نظر می رسد بین برخی دروس همپوشانی وجود دارد. · پیشنهاد می شود بجز نام دروس، سرفصل و برنامه مدون ارائه هر درس نیز با وسواس و تلاش جمعی ارائه شود. |
· خانم شبانکاره · آقای پاپی · آقای بیدختی |
۲ |
عدم ساختار منطقی در سرفصلهای پیشنهادی |
· مباحث در بسیاری از موارد از یک بافت منطقی برخوردار پیروی نمی کند · دروس مربوط به علوم رفتاری مثل روانشناسی ، جامعه شناسی ، ارتباطات و… انسجام لازم را ندارند |
· خانم شبانکاره · آقای پاپی |
۳ |
پیشنهاد واحد جدید و یا اصلاح واحدها |
· در مباحث تخصصی رشته درس خلاقیت و کارآفرینی نیز گنجانده شود · کار آفرینی و اطلاع آفرینی کتابدارن پزشکی ، مشاوره اطلاعات و اطلاع درمانی · درس “روش های مطالعه و یادگیری برای کتابداران و اطلاع رسانان” یک درس برای غیر کتابداران است ونیاز ی نیست که دانشجویان کتابداری واطلاع رسانی که در بسیاری از مباحث آنها را می خوانند دوباره این درس را مطالعه کنند . · واحد درسی کتابداری بالینی با نام های مراقبت بالینی جزو واحدهای اختیاری باشد · علاوه بر اصطلاحات پزشکی، کلیات پزشکی هم آورده شود · · دروس مربوط به آمار برای کارشناسی زیاد است · بعضی از تک دروس که در هر شرایطی برای همه انواع کتابخانه ها لازم وضروری است مثل ساختمان کتابخانه وجود ندارد . · انتظار می رفت مهارت های اطلاع یابی به ویژه در حوزه سلامت بیشتر در سرفصل ها مدنظر قرار گیرد. · در مورد درس زبان تخصصی هم پیشنهاد میشود بیشتر به زبان عمومی علوم پزشکی پرداخته شود تا زبان تخصصی مرتبط با کتابداری · بجای آمار، واحد درسی spssگنجانده شود |
· @lib62 · آقای پاپی · آقای بیدختی · خانم شبانکاره · خانم اتاقی |
۴ |
زیرساختهای آموزشی برای سرفصلهای جدید |
· نبود استاد متخصص در گروههای کتابداری پزشکی برای تدریس برخی دروس · آیا برای هر یک از این دروس رفرنس مشخص و تخصصی وجود دارد؟ |
· خانم فتاحی · خانم شبانکاره |
۵ |
آموزشهای ضمن خدمت |
· تجارب سازنده کتابخانه های پزشکی در زمینه آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی کتابداران · ما نیاز به آموزش مداوم کتابداران شاغل داریم · برگزاری دوره های پودمانی کتابدار بالینی |
· دکتر پناهی · آقای بیدختی · خانم مدیرامانی |
۶ |
گسترش گروههای آموزشی کتابداری پزشکی |
· محدودیت در پذیرش دانشجو و واگذاری رشته به دانشگاههای کشور نوعی خود سانسوری است. · به نظر می رسد پنج یا شش مرکز آموزش کتابدار پزشکی در کشور نمی تواند پوشش مناسبی از توزیع کتابدار برای کل کشور داشته باشد |
· آقای بیدختی |
۷ |
توسعه گرایشهای جدید |
· گرایش مدیریت کتابخانههای بیمارستانی (با تاکید بر بیماریشناسی) · گرایش کتابدار بالینی · کتابداری و اطلاعرسانی پژوهشی · اطلاعرسانی و علمسنجی گرایش پزشکی · مدیریت اطلاعات و مراکز اطلاعرسانی پزشکی · کتابخانه دیجیتال پزشکی |
· خانم مقدمی · دکتر زارع فراشبندی · خانم شبانکاره · خانم فضلی · خانم لطفی |
محور دوم
تغییر نام رشته
دیدگاهها |
دلایل |
عناوین پیشنهادی |
پیشنهاددهندگان |
موافقان تغییر نام رشته |
|
· مهندسی علم اطلاعات سلامت · علوم اطلاعات سلامت · مشاور اطلاعات سلامت · مطالعه اطلاعات در امور سلامت · اطلاع رسانی یا مدیریت اطلاع رسانی بهمراه پسوند سلامت یا پزشکی · اطلاع رسانی پزشکی · مهندسی علم اطلاعات سلامت · کتابداری بالینی · کتابداری پژوهشی |
· آقای پاپی · @medicallibrary1 · آقای طاهری · خانم اطاقی · خانم فتاحی · خانم رنجبر · خانم اصلاح · زکیانی
|
مخالفان تغییر نام رشته |
· نقش ها و وظایف کتابداری پزشکی ان قدر پیچیده و غیر قابل توصیف است که نمیشود اسمش را تغییر داد چون با تغییر اسم بخشی از وظایف رشته حذف میشود · به نظر می ر سد بهتر است نام رشته در همه مقاطع یکسان شود: عنوان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی عنوان مناسبی است برای همه مقاطع · اگر همین کلمه کتابداری هم از عنوان رشته حذف شود همین یک نخ ارتباطی که با کتابخانهها داریم از بین خواهد رفت و رسما کتابخانه ها را به غیر واگذار خواهیم کرد. |
— |
· خانم مقدمی · آقای بیدختی · خانم فاضلی
|
* لازم به ذکر است که مسائل و مشکلات دیگری نیز در گروه تلگرامی کمیته کتابداری پزشکی مطرح شد که بیشتر به جنبههای صنفی رشته توجه داشت، لذا در جمعبندی فوق از این پیامها استفاده نشده است. اگر مایل به مشارکت در جنبههای دیگری از کنگره متخصصان علم اطلاعات هستید به گروههای مربوطه مراجعه کنید.