اولین پیشنشست پنل کمیته آموزش نهمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات با عنوان “بازنگری سرفصلهای آموزشی با تاکید بر عدالت اطلاعاتی” با حضور دکتر غلامرضا حیدری (دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی)، دکتر مژده سلاجقه (دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه باهنر کرمان) به عنوان سخنران و با دبیری دکتر سمانه رحیمیان (دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش دانشگاه تربیت مدرس) روز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۱۸ تا ۲۰ به صورت مجازی برگزار شد.
در این نشست، دکتر علامرضا حیدری، استاد دانشگاه شهید رازی، به بررسی مفاهیم بنیادین عدالت و عدالت آموزشی پرداختند. ایشان به پنج محور عدالت آموزشی اشاره کردند و ضمن نقد استفاده از اصطلاح «عدالت» به شکل عام و کلی، سازوکار قبض و بسط دروس و برنامههای آموزشی و کاربردهای آن را توضیح دادند. دکتر حیدری عدالت آموزشی را چنین تعریف کردند: برنامهای که نیازهای روز را پاسخ دهد، تدریس فعال و متنوع ارائه کند، دسترسی برابر به منابع فراهم آورد، ارزیابی شفاف و چندبعدی داشته باشد و فرصتهای حرفهای برابر برای تمامی دانشجویان ایجاد کند. ایشان تأکید کردند که تحقق این پنج محور، زمینه شکلگیری عدالت آموزشی و در نهایت عدالت اطلاعاتی در جامعه را فراهم میکند.
سرکار خانم دکتر سلاجقه، استاد دانشگاه شهید باهنر، در ادامه به تعریف و هدف علم اطلاعات و مفاهیم مرتبط با عدالت اطلاعاتی پرداختند. ایشان اصول عدالت اطلاعاتی، رابطه علم اطلاعات با بازنگری دروس و موانع موجود بر سر راه تحقق عدالت اطلاعاتی را تشریح کردند.
هدف این پیشنشست، تمرکز بر دروس دانشگاهی و ادغام مفاهیمی مانند سواد داده، اخلاق اطلاعات، دسترسی آزاد و آموزش میانرشتهای در برنامههای درسی بود. همچنین بررسی شد که چگونه میتوان عدالت اطلاعاتی را بهعنوان یک اصل آموزشی وارد سیاستگذاری کلان رشتهها کرد.
نشست با بخش پرسش و پاسخ با شرکتکنندگان و اساتید و دانشجویان پایان یافت.
لینک فایل ضبطشده آن جهت بهرهمندی مخاطبان

