گزارش پنجمین پیش‌نشست آرشیوهای دیداری شنیداری
پنجمین پیش‌نشست آرشیوهای دیداری شنیداری روز دوشنبه،‌ 11 مرداد ماه ۱۴۰۰، از ساعت ۱۸ تا ۲۰ با موضوع «Big Data در آرشیوهای دیداری شنیداری و سامانه محتوایی Netflix» به دبیری خانم سپیده سیروس کبیری (کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات؛ آرشیویست آرشیوهای صدا و سیما؛ مدیرعامل و رئیس هیئت‌‌مدیره انجمن صیانت از اسناد و محتوای دیداری شنیداری) در فضای ادوبی کانکت انجمن برگزار شد.

مهمانان این نشست، آقای مهندس علیرضا بهادری (کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات با گرایش کسب و کار الکترونیک؛ سرپرست اداره کل فناوری و سامانه‌های نوین در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) و خانم دکتر شیرین قنبری (دکترای علوم کامپیوتر و مهندسی برق از دانشگاه اسکس انگلستان؛ مدیر فناوری تحلیل داده ادارۀ کل فناوری رسانه‌های نوین سازمان صدا و سیما) بودند.
در ابتدای این نشست، ویدئوی کوتاهی از جدیدترین فناوری تولید محتوای خودکار سامانۀ Netflix برای تولید تریلر فیلم سینمایی «Morgan» نمایش داده شد که در آن متخصصان این پروژه به توضیحاتی در این خصوص پرداختند: این فناوری نوعی هوش مصنوعی است که با تحلیل داده‌های استخراج شده از محتوای یک فیلم به صورت خودکار، صحنه‌هایی را از آن استخراج کرده و تریلر فیلم موردنظر را تولید می‌کند.

پس از معرفی مهمانان توسط دبیر نشست، اولین سخنران، خانم دکتر شیرین قنبری به تبیین و تشریح مفهوم جدید کلان داده (Big Data) پرداختند و با اشاره به پلتفرم‌های نوین، به نقش آن‌ها در رقابت با رسانه‌های سنتی پرداختند. ایشان با اشاره به آمارهای جهانی در خصوص جمعیت و کاربران اینترنت، در خصوص میزان بهره‌برداری از محتوای دیداری شنیداری از طریق ارتباطات شبکه جهانی وب در بستر سرویس‌های مختلف محتوایی صحبت کردند و افزودند میزان سنجش حجم انواع محتوا در اینترنت روز‌به‌روز در حال توسعه است.

همچنین تعریف «بیگ دیتا» از نظر گارتنر را بیان فرمودند که بر اساس این تعریف، کلان داده صرفاً با حجم بالا شناخته نمی‌شود بلکه ممکن است حجم کوچک ولی سرعت بالایی در انتقال داشته باشد و البته شفافیت و صحت داده‌ها در این زمینه بسیار مهم است.

ایشان افزودند: اگر ارزشی برای دیتا ایجاد نکنیم، تعریف آن بیگ دیتا نیست و به معماری بیگ دیتا در لایه‌های مختلف از نظر شرکت IBM اشاره کردند. تحلیل و مصورسازی داده بخشی از این معماری است که اهمیت بالایی در ارزش‌افزایی داده دارد.
همچنین ساختار VODها را تحلیل کردند و به معرفی سامانه محتوایی Netflix به عنوان بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده محتوایی از نظر تولید و توزیع محتوای دیداری شنیداری پرداختند و دلایل موفقیت‌های این سامانه را برشمردند. از جمله این دلایل، تحلیل داده‌های کاربران به نفع کسب و کار است که برای توسعه آن هزینه‌های بالایی را پرداخته‌اند. نتفلیکس بزرگترین آرشیو دیداری شنیداری دنیا را دارد و برای جستجوی محتوا از موتورهای جستجوی هوشمند استفاده می‌کند تا کاربران در کم‌ترین زمان به محتوای موردنظر خود دسترسی داشته باشند. در کنار این مزیت‌ها، راهکارهایی برای جذب مخاطب در نظر گرفته تا پس از پایان یک محتوا، محتوای بعدی در حداقل زمان ممکن نمایش داده شود. این شرکت برای سازماندهی محتوای خود از روش تعامل با کاربران در تعریف ژانرهای محتوایی کمک گرفته تا محتوای مورد نظر کاربران با عبارات و جملات نیز جستجو و بازیابی شود.


نتفلیکس در تولید محتوا، مانند خانۀ پوشالی، از تحلیل داده‌های کاربران خود استفاده کرده و در قبال این نوآوری، موفقیت‌های چشمگیری به‌دست‌آورده است. وضعیت کاربران و ابزارهای تماشای محتوا؛ همچنین تحلیل صحنه‌های یک محتوا، توسعۀ شخصی‌سازی بخش تعامل با کاربران، تقویت موتور جستجو و استفاده از سیستم‌های خلاق با بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای تولید محتوا برای جلب رضایتمندی بالاتر کاربران از جمله موارد دیگری است که مزیت رقابتی نتفلیکس را افزایش داده است.

در ادامه این نشست، دبیر جلسه با اشاره به اهمیت شکل‌گیری کسب و کارهای وابسته به آرشیوهای دیداری شنیداری به نقش شفافیت، تحلیل و رگولاتوری دیتا اشاره کردند.
مهمان دوم این نشست با پخش ویدئویی در خصوص آغاز رگولاتوری فضای مجازی و عدم ارائه خدمات به سایت‌هایی که محتواهای غیرقانونی انتشار می دادند، به نحوۀ نظارت و شکل‌گیری VOD‌های جدید در ایران پرداختند.

https://s18.picofile.com/file/8438866200/New_value_chain.jpg

آقای مهندس بهادری در ادامه به نقش نهادها و سازمان‌های دخیل در زنجیره ارزش صنعت صوت و تصویر فراگیر در ایران اشاره کردند و با تأکید بر نقش مهم آرشیوسازی وب، مدیریت محتوای منتشر شده در این شبکۀ گسترده را متذکر شدند: خطر عدم دسترسی به منابع دیجیتال
ایشان با تشبیه محتوای دیداری شنیداری به ثروت بشری، حفاظت از آن را در کنار انتشار، ارزشمند شمردند و در انتهای این نشست نیز به اهمیت تدوین مقررات آرشیو وب و همگرایی سازمان‌ها و نهادهای ذی‌نفع در این رابطه تأکید کردند.

در بخش جمع‌بندی مطالب، خانم دکتر قنبری به نکات مهمی در خصوص رصد کاربران توسط سامانۀ نتفلیکس اشاره کردند که مورد رضایت کاربران قرار گرفته؛ چرا که ایشان از شفافیت عملکرد و سرویس‌دهی نتفلیکس رضایت دارند.
سخن پایانی ایشان در خصوص این سرویس‌دهنده محتوا این بود که نیروی انسانی و داده‌های کاربران نتفلیکس برای آن، بسیار ارزشمند است.
در انتهای این پیش‌نشست، دبیر نشست، خانم کبیری، ضمن تشکر از همراهی مهمانان و حضور متخصصان، با مهم شمردن بررسی وضعیت جاری در آرشیوهای دیداری شنیداری در عصر تحول دیجیتال و همگام شدن با این جریان جلسه را خاتمه دادند.

فیلم کامل این پیش‌نشست در آدرس زیر قابل دسترسی علاقه‌مندان است:

http://learning.ilisa.ir/pggy37g088b0/?proto=true

گزارش: سپیده سیروس‌کبیری
دبیر پیش‌نشست تخصصی آرشیوهای دیداری شنیداری ششمین کنگرۀ متخصصان علوم اطلاعات

آخرین اخبار