گزارش برگزاری پیش‌نشست کتابخانه‌‌های دانشگاهی و تخصصی «گذر از دره مرگ با استفاده از هوش مصنوعی» به دبیری دکتر مریم پاکدامن
دومین پیش‌نشست کتابخانه‌‌های دانشگاهی و تخصصی با عنوان «گذر از دره مرگ با استفاده از هوش مصنوعی» روز سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ تا ۱۸ به دبیری دکتر مریم پاکدامن (مدرس و رئیس اداره انتشارات دانشگاه الزهرا (س) ) و سخنرانی دکتر طیبه شهمیرزادی، (عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) و  دکتر حمیدرضا رادفر (استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) به صورت مجازی و در فضای ادوبی کانکت هشتمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد.

در ذیل چکیده‌ای از سخنرانی‌ پیش‌نشست به همراه لینک فایل ضبط‌شده‌ی آن جهت بهره‌مندی مخاطبان آمده است:

چکیده سخنرانی دکتر طیبه شهمیرزادی: چالش یکپارچه‌سازی داده (سخنران اول)

با رشد روز افزون داده‌ها، دیگر نرم‌افزارها و سامانه‌های کتابخانه‌ای توان تأمین نیازهای روزآمد و متنوع  کاربران را ندارند. کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی نیاز دارند به سمت فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تشخیص چهره، کلان داده و مانند آن حرکت نمایند. در واقع کتابخانه هوشمند کتابخانه‌ای کاربرمحور است که نیازهای کاربر را در کمترین زمان و از هر مکان در دسترس قرار می‌دهد. یکی از چالش‌های پیش‌روی کتابخانه‌های هوشمند داده‌‌ها هستند که مسائلی مانند کیفیت، امنیت، حجم روزافزون، مسایل حقوقی و اخلاقی، پراکندگی، استانداردسازی، حقوق مالکیت فکری، تنوع و یکپارچه‌سازی و ترکیب داده‌ها از اهمیت ویژه‌ای در تغییرات فناوری برخوردارند که تکنیک‌های هوش مصنوعی می‌توانند به‌طور قابل توجهی این چالش‌های داده‌ها را بهبود بخشند.

یکپارچه‌سازی داده‌ها، داده‌ها را از منابع مختلف ادغام می‌کند تا یک نمای اطلاعاتی یکپارچه، سازگار و دقیق ایجاد کند. این شامل استخراج داده‌ها از سیستم‌های مختلف، استانداردسازی آن‌ها در یک قالب مشترک و بارگذاری آن در یک پایگاه داده است. هدف اصلی یکپارچه‌سازی داده‌ها ارائه یک نمای یکپارچه و دقیق برای دسترسی به اطلاعات درست و روزآمد در کمترین زمان ممکن از همه جا در یک سازمان است تا بتواند از داده‌ها برای تصمیم‌گیری، تجزیه و تحلیل، تهیه گزارش و سایر فرآیندها استفاده کند. کتابخانه با داشتن داده‌های یکپارچه، در نقش مدیر جریان ارزش (جریان داده، جریان دانش، ‌جریان محتوا و …) عمل می‌نماید.

چکیده سخنرانی دکتر حمیدرضا رادفر: چالش کاربر کتابخانه‌های تخصصی و هوش مصنوعی (سخنران دوم)

این سخنرانی در ۴ محور اصلی صورت گرفت.

محور اول مخاطب شناسی در کتابخانه‌های تخصصی: کاربر اصلی کتابخانه‌های تخصصی پژوهشگران هستند که هر کدام بسته به نوع رشته و سن و سال و مسائل دیگری ممکن است بسیار آشنا یا بسیار بیگانه با فناوری و به خصوص هوش مصنوعی باشند. شناخت مخاطبان و دانستن سطح نیاز و استفاده آنها از کتابخانه و منابع اطلاعاتی در انتخاب نوع مواجهه با آنها بسیار اهمیت دارد.

محور دوم تغییرات ایجاد شده در سلایق و انتظارات کاربران کتابخانه تخصصی بواسطه هوش مصنوعی است: کاربران با توجه به توسعه فناوری انتظار دستیابی به منابع دقیق‌تر و مناسب‌تر، کاهش زمان خدمات‌رسانی و توسعه سطح و افزایش تنوع در خدمات اطلاعاتی را دارند. همچنین ممکن است ایشان انتظار داشته باشند تا کتابخانه‌های تخصصی بسترهای استفاده و آموزش استفاده از هوش مصنوعی جهت انجام وظایف پژوهشی خود را داشته باشند.

محور سوم چالش‌های ایجاد شده برای کاربر کتابخانه تخصصی است که می‌تواند شامل چالش‌های اطلاعاتی، چالش‌های اخلاقی و حقوقی، چالش‌های آموزشی و چالش‌های مربوط به تعاملات انسانی باشد.

و محور چهارم شیوه‌های جذب مخاطب به کتابخانه‌های تخصصی در دوران فراگیری ابزارهای هوش مصنوعی است. شیوه‌هایی مانند همگامی و همراهی خدمات کتابخانه تخصصی با فناوری‌های هوش مصنوعی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی، ایجاد مرکز آموزشی و برگزاری کارگاه‌های بهره‌گیری از هوش مصنوعی و … می‌توانند در زمره این شیوه‌ها باشند.

برای دریافت فیلم پیش‌نشست بر روی لینک کلیک کنید.

هماهنگ‌کننده پیش‌نشست: یلدا پورپناهی ”دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه الزهراء، کارشناس کتابدار شرکت مهندسی پیام مشرق”

 

آخرین اخبار