اولین پیشنشست بازاریابی، با عنوان « هوش مصنوعی و بازار آینده مؤلفان» به دبیری دکتر حمیده جعفریپاورسی (رییس گروه مطالعات سیاستهای هنری، معاونت پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر ج.ا.ا.) و سخنرانی مهندس علیرضا بزرگمهری، متخصص حوزههای فناوری اطلاعات و بانکداری دیجیتالی، روز یکشنبه، ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ تا ۱۹ در فضای ادوبی کانکت هشتمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات به صورت مجازی برگزار شد.
در ذیل چکیدهای از سخنرانی پیشنشست به همراه لینک فایل ضبطشده آن برای بهرهمندی مخاطبان آمده است:
یک نویسنده در مواجهه با جهان فناورانه امروزی و سر ریز اطلاعات با چالشهایی روبروست که ابزارهای هوش مصنوعی در این میان میتوانند یک موهبت مثبت بوده و در راستای ارتقای کیفیت خروجیها با استفاده از ویراستاری ادبی خودکار و یافتن ایدههای نو، خلاصهسازی و ترجمه یاریرسان باشند. به بیانی دیگر، نویسنده جهان کنونی به یک سفارشدهنده اثر مبدل میشود.
ابزارهای AI به صورت خودکار مقالات، کتابها و منابع برخط را گردآوری، جستجو و اطلاعات مرتبط را به سرعت و به طور مؤثر استخراج میکنند، که این امر به نویسندگان امکان میدهد تا زمان بیشتری را صرف نوشتن و خلاقیت کنند. با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته، هوش مصنوعی قادر است به نویسندگان کمک کند تا خطوط روایی پیچیدهتری ایجاد کنند. Hyperwriteai یک بستر هوش مصنوعی است که به طور ویژه برای نویسندگان خلاق طراحی شده است. این فناوری میتواند پیشنهاداتی برای ساختار داستان، توسعه شخصیتها و حتی دیالوگها ارائه دهد.
پلتفرم پرپلکسیتی (Perplexity.ai) از مدلهای GPT-3.5 شرکت OpenAI و موتور جستجوی بینگ شرکت مایکروسافت استفاده میکند تا نتایج جستجو را خلاصه کرده و به کاربران پاسخهایی به همراه منبع و مأخذ ارائه دهد. این امر موضوعی است که مشهورترین هوش مصنوعی جهان یعنی Chat GPT بهراحتی برای شما تأمین نمیکند. این ابزار هوش مصنوعی با ارزیابی پیچیدگی زبان و سبک نوشتاری، به نویسندگان امکان میدهد تا نوشتههای خود را بهبود بخشیده و مخاطبان گستردهتری را جذب کنند.
ابزارهای ویراستاری ادبی مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند به نویسندگان در ویرایش زبان و سبک ادبی متون کمک کنند. این ابزارها میتوانند اشتباههای گرامری و نگارشی را شناسایی و پیشنهاداتی برای بهبود جملهبندی ارائه دهند. Hemingway Editor، Ginger Software، WhiteSmoke جملگی از نمونه ابزارهای موجود برای سادهسازی و بهبود خوانایی متن هستند.
هوش مصنوعی با تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی و روندهای جاری، به نویسندگان در یافتن ایدههای نوشتاری محبوب و پر طرفدار کمک میکند. برای شناسایی موضوعهای داغ و تمایلات مخاطبان کافی است با درج موارد کافی راجعبه ایده کلی یا موضوع یا محل داستان یا سایر عناصر مثل پیچیدگی یا شخصیتها، توضیح دهید و آنگاه مخاطب مورد نظر داستان را توصیف کنید و نهایتاً از مشورت بینظیر مبتنی بر میلیونها کامنت، ریویو، نقد و …. برای یافتن ایدههای منحصر به فرد برخوردار شوید.
یکی از موضوعهای بسیار پیچیده که همهروزه محبوبتر میشود ترجمه ماشینی یک متن است، اما هوش مصنوعی میتواند علاوه بر ترجمه ماشین با استفاده از یادگیری ماشین روزبهروز از سایر متون و منابع اینترنتی، ترجمههای با کیفیتتری را فراهم آورد که خود نیز آنها را ویراستاری و تصحیح کند و صرفاً با بازنگری کوچکی توسط انسان قابل انتشار باشد. هوش مصنوعی میتواند به سرعت و با دقت بالا داستانها را به زبانهای مختلف ترجمه کند. این قابلیت به نویسندگان امکان میدهد تا به بازارهای جهانی دسترسی یافته و آثار خود را به مخاطبان بینالمللی معرفی کنند.
ابزارهای خلاصهسازی و معرفی هوش مصنوعی قادر هستند محتوای طولانی را بدون از بین بردن محتوای کلیدی خلاصه و نکات کلیدی را استخراج کنند و حتی متن معرفی برای یک داستان با قابلیت SEO و جذابیت تجاری ایجاد نماید. این ویژگی به نویسندگان و ناشران کمک میکند تا نسخههای مختصر و جذابی از آثار خود را برای معرفی به مخاطبان تهیه کنند. Scribbr، Summarizing Tool، QuillBot از جمله این ابزارها محسوب میشوند.
لینک فایل ضبطشدهی آن جهت بهرهمندی مخاطبان
هماهنگ کننده پیشنشست: ناهید خوش مرام (دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و کتابدار کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز)
ناظر پیشنشست: فاطمه مولایی (دانشآموخته- کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس فنی شرکت دادهپردازی کشف و بازنمود دانش (KDR)) )