‌نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی با عنوان از ترویج خواندن تا ترویج فناوری: هوش مصنوعی در محیط های آموزشی ۲۴ آبان برگزار می‌شود

نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی هشتمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات با عنوان «از ترویج خواندن تا ترویج فناوری: هوش مصنوعی در محیط های آموزشی» روز پنج‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ در اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

اعضای حاضر در این ‌نشست:

دکتر نسترن پورصالحی، هیات علمی گروه علم اطلاعات و مدیریت دانش دانشگاه تهران (دبیر)

دکتر آمنه راهجو، دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران، کتابدار دانشگاه حضرت زینب (میهمان)

دکتر سارا الماسی زاده، دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران (میهمان)

دکتر فاطمه اردو، دکتری مدیریت آموزش عالی، هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران (میهمان)

دکتر مهشید التماسی، دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، هیات علمی گروه علم اطلاعات و مدیریت دانش دانشگاه تهران (میهمان) هستند.

چکیده نشست جهت اطلاع علاقمندان:

کتابخانه‌های آموزشگاهی، در تعامل نزدیک با کودکان، نوجوانان و معلمان قرار دارد. با توجه به اهمیت بهره‌وری در آموزش نسل جوان، بهره‌گیری از ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند در تنوع دادن به محتوا و روش‌های آموزش و ارزشیابی موثر باشد. کتابخانه‌های آموزشگاهی با ارائه آموزش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به توسعه فرهنگ و اخلاق فناوری‌های نوین اطلاعاتی کمک نموده و زمینه‌های بهره‌گیری مطلوب از آن را در امر آموزش فراهم آورد. به علاوه کتابداران در غنی ساختن اطلاعات کتابشناختی فهرست کتابخانه‌های مدارس و ارائه مشاوره به مراجعه کنندگان بر اساس نیازها، سلایق و ترجیحات کاربران می‌توانند موفق‌تر عمل نمایند. همچنین پاسخگویی خودکار به برخی تمرین‌های تکرار شونده دانش‌آموزان در سال‌های مختلف تحصیلی و هدایت برنامه‌ریزی شده آنها در مراجعه به منابع می‌تواند از دیگر تاثیرات هوش مصنوعی در کتابخانه‌های آموزشگاهی باشد. معلمان نیاز دارند به علت تمایل به تنوع بخشیدن به محتواهای آموزشی خود و تقویت ابزارهای آموزشی از هوش مصنوعی استفاده نمایند. ابزارهای تعاملی آموزشی نیز در این زمینه می‌تواند اثرگذار باشد. به علاوه از نگاه کلان طراحی سامانه‌های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی دور از ذهن نیست که لازم است ملاحظات این امر از منظر ذی نفعان مختلف سنجیده شده و به کارگرفته شود. سرعت بخشیدن به مطالعه کتاب و بهره‌مندی از ابزارهای طراحی گرافیک و تولید محتوا می‌تواند به طراحی ابزارهای مطلوب‌تر در ارائه فعالیت‌های ترویج کتابخوانی موثر افتد. نمایاندن فعالیت خواندن کتاب در سامانه‌های مرتبط می‌تواند موجب ارتقای انگیزه خواندن در بدنه نظام آموزشی گردد.

محورهای نشست:

  • چالش‌های پیش روی بهره‌گیری از هوش مصنوعی در محیط های آموزشی
  • نقش هوش مصنوعی در ارتقای کتابخانه‌های آموزشگاهی
  • هوش مصنوعی: ارتقای ابزارها و تولید محتوای آموزشی
  • سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در محیط های آموزشی
  • فهرست‌نویسی و غنی‌سازی اطلاعات کتابخانه‌های آموزشگاهی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی

آخرین اخبار