مصاحبه نشست آرشیو دیجیتال ششمین کنگرۀ متخصصان علوم اطلاعات

 

مصاحبه شونده: دکتر عزیزی
مصاحبه کننده: دنیا برادران ابراهیمی
تاریخ مصاحبه: ۲۷ مهر ۱۴۰۰

سلام صبحتون بخیر جناب دکتر
سلام صبح بخیر
دنیا برادران ابراهیمی هستم از کنگره ششم تماس میگیرم.
سلام خانم برادران در خدمت شما هستیم.
در ارتباط با مصاحبه تماس گرفتم. فرصت دارید؟
بله در خدمتتونم بفرمایید.
من چند سوال از شما میپرسم از خدمتتون میرم
خواهش میکنم

سوال اول این است که انگیزه شما برای پذیرش مسئولیت دبیری پنل چه بوده؟

بحثی که هست به اصطلاح تلاش برای دانش افزایی در حوزه آرشیو. چون آرشیو در ایران هنوز نوپاست. حتی در خود انجمن هم درست است که کارگروهی برای آرشیو وجود دارد ولی خب هم نوپاست هم در مقایسه با سایر بحث ها که دارد در حوزه های رشته های به اصطلاح دانش، مدیریت اطلاعات، دانش شناسی میشود هنوز کمی کم توان است.
بله درسته
چه موضوعاتی را برای طرح پنل در نظر گرفته اید؟
در طرح پنل بحث اینکه وضعیت کنونی تحولات الکترونیکی و رقمی چه تاثیری در اکنون و آینده آرشیو خواهد گذاشت.
بله

سوال بعدی اینکه معیار و مبنای شما در انتخاب اعضای پنل بر چه اساسی بوده؟

بر اساس تخصص و تجربه این افراد بوده. یعنی یا در حوزه معاونت دیجیتال سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران قبلا سابقه فعالیت داشتند یا در حوزه مدیریت اطلاعات و اسناد الکترونیکی سابقه کار دارند و یا تخصص نرم افزاری شان در حوزه اسناد الکترونیکی است.
بله بله متوجه شدم

شما چیزی نمیخواهید اضافه کنید؟ درباره پنل، درباره کنگره ششم؟

خیر. با وضعیتی که پاندمی کووید ۱۹ پدید آورد سازمان ها و نهادهای اطلاع رسانی فرصتی پیدا کردند تحولاتی که قبل از این پاندمی بوجود آمده بود ولی گسترش و همه گیری این تحولات قطعا در آینده و اکنون این نهادها تاثیر میگذارد. خیلی از نشست ها و همایش ها که برگزار میشد و سخنرانی ها ارائه میشد و بصورت کتاب چاپ میشد الان در شبکه های مجازی بصورت وویس تولید میشود یا بصورت تصویر تولید میشود چه در کلاب هاوس چه به اصطلاح پلتفرم های دیگر. این باعث شد که بحث گردآوری، جمع آوری، شناسایی و به اصطلاح حفاظت و نگهداری این گونه منابعی که تولید میشود در آرشیوها و در کتابخانه ها رنگ و بوی جدیدی پیدا کند شکل جدیدی پیدا کند. عرض کردم نه اینکه قبلا وجود نداشت، به این حجم وجود نداشت به این حجم تولید نمیشد به این حجم اطلاع رسانی نمیشد. یعنی تقریبا تمام کاربرانی که قبلا باید به محیط مراجعه میکردند بصورت فیزیکی، الان اطلاعات را برخط میگیرند و از طریق ابرها میگیرند. این باعث شد که آرشیو نسل خود را در این گذار در این تغییر فرآیند و تغییر رویکرد مورد بازکاوی و بازیابی قرار بده. قبلا ما بودیم که سعی میکردیم خدمات را آنلاین ارائه دهیم الان مردم هم ارتباطاتشان را آنلاین برگزار میکنند. نشست هایشان، جلساتشان، گفتگوهایشان، بحث هایشان. یعنی الان جمع آوری آن ها به نظر من برای آرشیوها مشکل شده.
بله دقیقا
تا قبل از این بیشتر تلاش بر این بود که منابعمان را برخط در اختیار همه استفاده کننده ها قرار بدیم. الان این کاری که باید بکنیم و باید سرعت بدیم و باید بیشترش کنیم یک طرف، جمع آوری اسناد و مدارکمان هم به جای اینکه در محیط رسمی و سازمانی و دستگاه ها و حتی پورتال های مربوط به سازمان ها و وزارتخانه ها و دستگاه ها باشد باید در شبکه های هوشمندی که محل نمایش اولیه شان در سیستم کامپیوتری نیست در تبلت ها عرضه میشود در گوشی های تلفن همراه عرضه میشود و این رویکرد جدیدی برای آرشیوها پدید آورده به همین خاطر بود که از دو طیف متخصصین افراد دارای تجربه که بعضی از آن ها هر دو هستند و اساتید دانشگاه در این حوزه استفاده کنیم.
خیلی هم عالی دست شما درد نکنه
خواهش میکنم
خیلی ممنون
استدعا میکنم
ممنون که فرصتتان را در اختیار بنده گذاشتید
خواهش میکنم موفق باشید
خدانگهدار.

لینک صفحه نشست تخصصی پنل آرشیو دیجیتال

آخرین اخبار