مصاحبه با دبیر نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی ششمین کنگرۀ متخصصان علوم اطلاعات

 

 

فایل صوتی و متن مصاحبه با دبیر نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی: خانم دکتر نسترن پورصالحی

مصاحبه‌کننده: خانم مطهر قادری

تاریخ مصاحبه: بهار ۱۴۰۰

– انگیزه شما برای پذیرش مسئولیت دبیری نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی چه بوده است؟

– در مورد اینکه من چرا امسال مسئولیت نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی را پذیرفتم باید بگویم که به نظرم رسید با این فعالیت‌هایی که در کتابخانه‌های مدارس داشتم، لازم است که کتابخانه‌های آموزشگاهی در نظام آموزش کتابداری ما و در سطح جامعه دیده شود، مورد توجه قرار بگیرد، توسعه پیدا کند و در واقع از کتابداران متخصص در این مدارس استفادۀ مطلوب شود.

مشکلی که الان وجود دارد عدم آشنایی جامعۀ کتابداری با تخصصی بودن کار در مدارس است. گاهی فکر می‌شود، صرفاً سازماندهی منابع یا حداکثر برخی فعالیت‌های ترویج خواندن کفایت می‌کند و به راحتی می‌شود در یک مدرسه کار کرد. اما تجربه نشان داده که مدارس به یک فعالیت تخصصی نیاز دارند و نمی‌توان با یک کار آماتوری مدارس را مجاب کنیم که از کتابدار متخصص استفاده کنند و کتابخانه‌ها را در آن‌جا جدی بگیرند و پیگیری کنند.

براین اساس به نظر رسید که لازم است که عَلَم این کار در انجمن کتابداری برداشته شود و ما هر سال به این بپردازیم و خوشبختانه کمیتۀ اجرایی و کمیتۀ راهبردی هم همراهی داشتند و اهمیت این بحث را تأکید کردند، همچنین باعث شدند که در این سال‌ها ما تعاملات خوبی را با بدنۀ آموزش و پرورش برقرار نماییم، اعتماد نسبی آن‌ها را جلب کنیم و از این نظر امید داریم که بتوانیم این قشر از کتابداران را با یکدیگر بهتر آشنا کنیم، تعامل و تبادل تجربه بین آن‌ها را فراهم کنیم و در عین حال بتوانیم امنیت شغلی و اشتغال‌زایی را برای کتابداران متخصص در مدارس داشته باشیم.

 – چه موضوعاتی را برای طرح در نشست دارید؟

-کتابخانه‌های آموزشگاهی با تغییرات نظام آموزشی (اولویت‌ها و نگاهی که به برنامه درسی و نظام آموزشی می‌شود) بسیار مرتبط هستند، بر این اساس به خاطر تغییراتی که در دوران کرونا بر فضای آموزشی حاکم بر جامعه اتفاق افتاده است، لازم است که ما تعامل جدی با آموزش و پرورش داشته باشیم و آن سیاست‌هایی که آموزش و پرورش برای حمایت کتابخوانی و کتابخانه‌های آموزشگاهی در مدارس دارد را رصد کنیم. بر این اساس ما جلسات متناوبی را با مسئولان ادارۀ پژوهش و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش داشتیم و مباحثی در آن‌جا مطرح شده از جمله: نحوۀ سیاست‌گذاری در ارائه فعالیت‌های مجازی برای کتابخانه‌های مدارس، انعکاس فعالیت‌های آن‌ها و آموزش نیروی انسانی که در این زمینه می‌خواهد فعالیت کند.

به نظر می‌رسد امسال در دو محور اساسی بتوانیم نشست را پیش ببریم یکی از آن‌ها بحث کتابخانه‌های مجازی است که از طریق آموزش و پرورش در حال پیگیری است، در حال حاضر سامانه‌هایی وجود دارد که نحوۀ ارتباط بین سامانه‌ها برای ارائه خدمات بهتر به دانش‌آموزان بحث بعدی ما خواهد بود. در عین حال ادارۀ پژوهش، استانداردی برای کتابخانه‌های مدارس طراحی کرده است، اگر این استانداردها مورد تأیید قرار بگیرد و پیاده‌سازی شود در خیلی از مدارس می‌تواند کمک‌کننده باشد تا رشد کتابخانه‌های مدارس را شاهد باشیم. در واقع موضوع نشست ما انعکاس این سیاست‌ها و تصمیماتی است که در سطح کلان گرفته می‌شود، تا بتوانیم نتیجۀ آن را منعکس کنیم که هم باعث آگاهی جامعۀ کتابداری از مسائل شود و هم اینکه ما بتوانیم در ارائه خدمات مطلوب‌تر به مخاطبان این سامانه‌ها نقش‌آفرینی داشته باشیم.

– معیار و مبنای شما در انتخاب اعضای نشست بر چه اساسی بوده است؟

در مورد اینکه ما چه افرادی را به عنوان اعضای نشست انتخاب می‌کنیم باید بگویم که همین‌طور که گفتم مشکلات اساسی کتابخانه‌های آموزشگاهی در سطح کلان و برنامه‌ریزی است و به‌کارگیری کتابدار متخصص در تک تک مدارس نیازمند یک تصمیم ملی است. بر این اساس ما تلاش می‌کنیم که از مسئولین آموزش و پرورش حتماً در اعضای نشست داشته باشیم که در تعامل مستقیم با این بزرگواران بتوانیم حساسیت آن‌ها و دقتشان را بررسی کنیم و اهمیت بحث کتابخانه‌های آموزشگاهی را برایشان پررنگ کنیم. در عین حال قاعدتاً از حرفه‌مندان کتابداری و اطلاع‌رسانی، افرادی که با مباحث کتابخانه‌های آموزشگاهی و دغدغه‌های آن‌ها آشنایی دارند در کنارش بهره خواهیم برد و امیدواریم که با این نگاه کلان و برخورد نکردن مباحث و نیازهای آموزشی بتوانیم کمک کنیم تا مسائل این حوزه با سرعت بیشتری پیگیری و رفع شود.

 

لینک گزارشات و رکوردهای نشست تخصصی کتابخانه‌های آموزشگاهی ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

آخرین اخبار