گزارش اولین پیش‌نشست شاخه‌های استانی ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات
اولین پیش‌نشست شاخه‌های استانی کنگره روز دوشنبه مورخ 20 بهمن ماه 1399 به صورت برخط با موضوع عملکرد یکساله شاخه‌ها در راستای تحول دیجیتال برگزار شد. دبیر این نشست جناب آقای دکتر حسن مقدس‌زاده، رئیس اداره آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و دبیر کمیته شاخه‌های استانی انجمن بودند. سخنرانان این نشست عبارت بودند از: جناب آقای دکتر محمدرضا قانع، رئیس هیئت‌مدیره شاخه منطقه جنوب کشور؛ جناب آقای دکتر رضا اکبرنژاد، رئیس هیئت‌مدیره شاخه آذربایجان شرقی؛ جناب آقای دکتر هادی هراتی، نائب رئیس شاخه خراسان و جناب آقای دکتر مرتضی محمدی استانی، دبیر شاخه قم.
در این نشست ابتدا سرکار خانم دکتر میترا صمیعی دبیر علمی کنگره مقدمه‌ای کوتاه ارائه نموده و در آن از اهمیت پنل شاخه‌های استانی یاد کردند و از تمامی عزیزانی که به عنوان سخنران در این پیش‌نشست حضور دارند، تشکر نموده و به آن‌ها خوش آمد گفتند.
در ادامه دکتر مقدس‌زاده به عنوان دبیر نشست مقدمه‌ای کوتاه را مطرح نمودند و به اهمیت شاخه‌ها در پیشبرد اهداف انجمن به ویژه در زمینه حرکت به سوی تحول دیجیتال اشاره نمودند.
اولین سخنران جناب آقای دکتر محمدرضا قانع رئیس محترم هیئت‌مدیره شاخه منطقه جنوب کشور بودند. ایشان بیان داشتند شاخه منطقه جنوب کشور فعالیت خود را در سطح چهار استان: فارس، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان و بوشهر به مخاطبان ارائه می‌دهد. دکتر قانع از سازمان‌هایی که با شاخه منطقه جنوب در برگزاری فعالیت‌ها و دوره‌ها به ویژه با انتقال به فضای مجازی همکاری و مساعدت داشته‌اند، تشکر ویژه نموده و بیان داشتند: با شیوع بیماری کووید ۱۹ فعالیت‌های شاخه نه تنها کم رنگ نشد، بلکه گسترده‌تر گردید؛ به نحوی که کارگاه‌های آموزشی مختلف از بستر ادوبی کانکت انجمن، گفتگوهای زنده در اینستاگرام و همچنین نشست‌های برخط به مناسب هفته کتاب و هفته پژوهش برگزار گردید. البته باید به وبینار برخط انجمن شاخه جنوب در بستر نرم‌افزار شرکت آرموک نیز اشاره نموده که در حوزه جایگاه حرفه و کتابخانه‌ها در مقابله با بحران به صورت یک روزه و با سخنرانی اساتید و صاحب نظران به نام ملی و بین‌المللی برگزار گردید.
سخنران دوم این نشست جناب آقای دکتر رضا اکبرنژاد، رئیس محترم هیئت‌مدیره شاخه آذربایجان شرقی بودند. ایشان ضمن تشکر از برگزارکنندگان کنگره اشاره نمودند که دورۀ سوم انجمن شاخه آذربایجان که تقریباً همزمان با پاندمی کرونا کار خود را آغاز کرده، تا کنون توانسته هفت کارگاه آموزشی را در زمینه‌های مرتبط با تحول دیجیتال برگزار نماید و علاوه بر آن دو نشست نیز برگزار نموده که یکی به مناسبت هفته کتاب بوده است. همچنین به گزارش ایشان شاخه آذربایجان شرقی چند ژورنال کلاب نیز برای علاقمندان برگزار نموده است.
جناب آقای دکتر هادی هراتی، نائب رئیس محترم شاخه خراسان سومین سخنران این نشست بود. ایشان ضمن اشاره به اهمیت تحول دیجیتال بیان داشتند شاخه خراسان فعالیت‌های متعددی را در یک سال گذشته در این راستا انجام داده است که می توان به برگزاری چند ژورنال کلاب، چند کارگاه آموزشی در زمینه‌های علم داده، کتابدار داده، ابزارهای گوگل، طراحی وب سایت و شبکه‌های اجتماعی اشاره نمود. ایشان پیشنهاد کردند که حتماً مشکلات کتابخانه در دسترسی به منابع دیجیتال فارسی از جنبه حق مؤلف در این کنگره مورد بررسی قرار گیرد، چرا که مسئله مهمی است که کتابخانه‌ها با آن دست به گریبان هستند.
سخنران چهارم و انتهایی نشست، جناب آقای دکتر مرتضی محمدی استانی دبیر محترم شاخه قم بودند. ایشان نیز به گزارش فعالیت‌های شاخه قم در یک سال گذشته در راستای تحول دیجیتال پرداخته و بیان داشتند دورۀ پنجم شاخه قم که فعالیت خود را از سال ۹۸ آغاز کرده توانسته با برگزاری دوره‌های آموزشی، نشست‌ها و جلسات متعدد به صورت برخط در حرکت به سمت تحول دیجیتال گام بردارد. براساس گزارش ایشان، در نشست‌ها و کارگاه‌های برگزار شده به مسائلی همچون تجارب کتابداران قم در دوران کرونا، خدمات و کارکردهای کتابخانه‌ها در شرایط کرونا، آشنایی با حق مؤلف از منظر حقوقدانان، به‌کارگیری فناوری نوین در خدمات مجازی کتابخانه‌ها و … پرداخته شده است.
پس از پایان گزارش سخنرانان، درخصوص موضوع پیش‌نشست بعدی که هفته سوم فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌گردد؛ بحث و تبادل نظر شد و در نهایت موضوع پیش‌نشست بعدی به این صورت مصوب گردید: نقش شاخه‌های استانی در ترغیب کتابخانه‌ها و کتابداران در همراهی با تحول دیجیتال
گزارش: دکتر مقدس‌زاده، دبیر پنل شاخه‌های استانی
لینک نشست ضبط شده:

http://learning.ilisa.ir/pb0gvoxauc6d

آخرین اخبار