برگزاری موفق ششمین دوره بزرگترین رویداد ملی متخصصان علوم اطلاعات
ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با موضوع «ما و تحول دیجیتال: راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه‌ها، آرشیوها و موزه‌ها» با همکاری بیش از صد نفر از اساتید، متخصصان، حرفه‌مندان و دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و رشته‌های مرتبط از 24 تا 28 آبان 1400 برگزار و مراسم افتتاحیه آن روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱ در اندیشگاه کتابخانه ملی به صورت نیمه حضوری اجرا شد.

مراسم افتتاحیه ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با موضوع «ما و تحول دیجیتال: راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه ها، آرشیوها و موزه‌ها» روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱ در اندیشگاه کتابخانه ملی به صورت نیمه حضوری برگزار شد. در مراسم افتتاحیه، دکتر خسروی، رییس کمیته راهبری سخن آغازین کنگره را بیان داشتند؛ سپس دکتر میترا صمیعی، دبیرعلمی کنگره گزارشی درمورد برنامه‌های اجرا شده و نشست‌های کنگره ششم ارائه کردند. بعد از آن خانم دکتر بروجردی، رییس کتابخانه ملی، درمورد اهمیت فعالیت‌های تخصصی درحوزه علوم اطلاعات و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی صحبت‌هایی داشتند. دکتر مهرناز خراسانچی، دبیر اجرایی کنگره نیز گزارشی از روند اجرایی امور کنگره ششم ارائه دادند و سپس آقای دکتر شامی زنجانی، به عنوان سخنران اصلی مراسم افتتاحیه، با موضوع “فرهنگ داده محور؛ موتور محرک تحول دیجیتال” به تشریح مباحث تحول دیجیتال و اهمیت و جایگاه داده و ضرورت داشتن نگاه مدیریتی به موضوعات تحول دیجیتال پرداخت. پس از آن صحبت‌های آقای استفان وایبر، از اعضای هیئت مدیره ایفلا، پخش شد. مراسم افتتاحیه با رونمایی از سایت جدید در ساعت ۱۱ در حالی پایان یافت که علاقه‌مندان از طریق فضاهای مجازی انجمن، برنامه را دنبال کردند.
نشست افتتاحیه، نخسین نشست این کنگره بود که از ساعت ۱۱:۱۵ و با عنوان تحول دیجیتال در کتابخانه ها،آرشیوها و موزه ها به دبیری دکتر میترا صمیعی (دبیر علمی کنگره و دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی) برگزار گردید. مارک نیدلمن رئیس کمیته استاندارد انجمن علوم اطلاعات و فناوری (ASIS&T) و ویکتوریا اوون (رییس کمیته استاندارد ایفلا و عضو هیات علمی علوم اطلاعات دانشگاه تورنتو) سخنرانان بین‌المللی این نشست و دکتر فریبرز خسروی (دانشیار و معاون کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)، دکتر رحمت اله فتاحی (استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد)، دکتر سعید روحانی (دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و دبیر محور رهبری درجایزه تحول دیجیتالی ) و دکتر مصطفی امینی (پژوهشگر پسادکتری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس) اعضای این نشست بودند.
پس از نشست افتتاحیه، سایر ۱۸ نشست تخصصی ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران به صورت مجازی و با تاکید بر مهارت‌آموزی ذینفعان و با بهره‌گیری از تجربیات ارزنده خبرگان رشته و حرفه تا ۲۸ آبان ماه ادامه داشت.
آخرین نشست، صبح روز ۲۸ آبان ماه، از ساعت ۹ تا ۱۲ به نشست تاک(تجربه‌ها و ایده‌های کتابداران) اختصاص یافته بود و از ساعت ۱۴ در همین روز، با اجرای مراسم اختتامیه کنگره ششم، این کنگره ملی و بزرگترین رویداد متخصصان علوم اطلاعات با اهدای برگزیدگان پنجمین دوره جوایز ملی، پایان یافت.
در ابتدای مراسم اختتامیه نیز آقای دکتر خسروی، رییس کمیته راهبری و رییس هیئت مدیره دوره هفتم، ضمن بیان سخنانی در خصوص کنگره ششم، گزارشی از روند فعالیت هفتمین دوره هیئت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ارائه کردند و نتایج انتخابات اعضای هیئت مدیره دوره هشتم انجمن را قرائت کردند. نتیجه این انتخابات که به صورت مجازی انجام شد در سایت انجمن به آدرس ilisa.ir در دسترس قرار دارد. پس از آن، خانم دکتر میترا صمیعی، دبیر علمی کنگره ضمن قرائت بیانیه کنگره ششم، گزارش مفصلی از فعالیت‌های هیئت مدیره دوره هفتم انجمن ارائه دادند. در پایان نیز، خانم دکتر مهرناز خراسانچی، دبیر اجرایی ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، ضمن ارائه فرایند کار کمیته اجرایی، گزارش کاملی از گستره روند اجرا و اطلاع رسانی کنگره، ارائه کرد.
بعد از آن، مراسم اهدای جوایز پنجمین دوره جوایز ملی برگزار شد. امسال برای اولین بار جایزه کتابدار اجتماعی، با نام استاد نوش‌آفرین انصاری، در کنار سه جایزه دیگر، داده شد. گزارش مفصل این مراسم نیز در سایت کنگره congress.ilisa.ir منتشر شده است.
سپس به ایده و تجربه‌ای که توسط حاضران برنامه تاک انتخاب شده بودند، جوایزی اهدا شد. مراسم اختتامیه با تقدیر از اعضای کمیته علمی و اجرایی در ساعت ۱۷ پایان یافت.

افتتاحیه

نشست‌ها

اختتامیه

اهدای جوایز ملی

در انتهای اختتامیه

آخرین اخبار