دکتر اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات تاکید کرد: ویژگی انجمن ها کار داوطلبانه، سازمان یافته و تلاش جمعی است

 

دکتر اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات که با عنوان «ما و آینده: تحولات نوپدید در علوم اطلاعات، کتابخانه ها و آرشیوها» و در روزچهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸  در مرکز همایش های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، سخنرانی خود را با تقدیر از تلاش‌ها و فعالیت‌های دانش محور و حرفه محور انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران و برگزارکنندگان پنجمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات سخنرانی خود را آغاز کرد و در ادامه گفت: انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به بررسی یکی از نیازهای واقعی حوزه علم و دانش می پردازد و حاصل تلاش خود را در اختیار اصحاب فکر و دانش و صاحبان علم و معرفت قرار می‌دهد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: امیدوارم این نشست زمینه ساز رشد و توسعه حوزه مطالعه برای آحاد جامعه باشد چرا که یکی از مشکلات امروز برای کسانی که در حوزه فرهنگ و دانش گام برمی دارند کمبود زمان و عدم توجه به ضرورت مطالعه و اقبال اندک به مطالعه و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران انجمن فاخری است که طی سنوات گذشته توانسته است جایگاه خود را بین کتابداران و کتابخانه‌ها باز کند به گونه‌ای که امروز کسانی که طالب دسترسی به اطلاعات مناسب هستند با تعامل با انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران آخرین اطلاعات را بدست می آورند.

بروجردی با اشاره به سابقه وجودی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران که کار داوطلبانه، سازمان یافته و تلاش جمعی است گفت: این ویژگی یک انجمن است که در دنیا تعریف شده است، کسانی که به صورت داوطلبانه حرکت می کنند تا به دیگر انسان‌ها و چگونگی دسترسی به آخرین منابع اطلاعاتی موجود در سطح دنیا کمک کنند که این گام زمینه ساز شکل گیری انجمن‌ها است تا به صورت سازمان یافته و براساس سیاست گذاری برای کتابداران و کتابخانه‌ها شکل گیرند.

وی با تاکید برخصوصی بودن دو سازمان جهانی ایفلا و ایکا که در حوزه کتاب و سند فعالیت می کنند گفت: این دو سازمان هرگز دولتی نبوده و انجمن‌هایی هستند که به صورت داوطلبانه گردهم آمدند و به عنوان مراکز شناخته شده و اثرگذار در سطح دنیا حرکت می‌کنند و ترسیم گر شیوه های نوین برای دسترسی به اطلاعات مناسب و بهینه کردن شرایط جهت رسیدن به شرایط مطلوب کتابخوانی و کتابداری هستند که این گام برای جامعه ایرانی سرمایه و برای انجمن یک ارزش به حساب می آید.

بروجردی مبنای کار انجمن را رسیدن یا ایجاد یک فرصت برای مردم و کسانی که در ارتباط با انجمن هستند خواند و گفت: این فرصت برای این است که آنها به این نتیجه برسند که سرمایه فکری و دانششان از کجا نشأت گرفته است، سرمایه ای که ما امروز از آن یاد می کنیم و به عنوان پشتوانه فرهنگی کشور است و از لابلای متون به رشته تحریر درآمده تنظیم و جمع آوری شدند و یادآوری می کنند که اینها حاصل اندیشه و دست رنج تفکری است که می تواند زمینه ساز رشد و توسعه بشری باشد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: ما برآنیم تا گام‌هایی را در حوزه علم برداریم تا راهی برای نجات بشر، رسیدن به معرفت و فهم بهتر از مفهوم زندگی به دست بیاوریم.

وی با تاکید براهمیت شکل گیری کتابخانه در مناطق دور افتاده افزود: اهمیت دارد که کتابخانه ها حتی در دور افتاده ترین مناطق شکل بگیرند اما اقبال به کتابخوانی و کتابداری برای کسب سرمایه جمعی به نام سرمایه فرهنگی است و این سرمایه فرهنگی است که حاصلش منتهی به یک انسجام درونی در جامعه اسلامی ایران و تعریف یک ملت می شود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: باورها و اندیشه ها در قالب کتاب و متون به رشته تحریر درآمده و ما را منتهی می کند به سرمایه اجتماعی که امروزه نیاز داریم و می توانیم از خلال یک سرمایه اجتماعی به یک انسجام اجتماعی برسیم.

بروجردی با اشاره به حوادث و رخدادهای جامعه افزود: شاید این حوادث و رخدادها حاصل اختلاف رفتار، دیدگاه و نظر است به دلیل اینکه فهم، درک و دریافت مشترکی از سرمایه اجتماعی وجود ندارد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه سرمایه اجتماعی شامل اعتماد، صداقت، امانت و اشتراک در انجام یک تلاش جمعی می شود، ‌ادامه داد: سرمایه فرهنگی ما که منتهی به سرمایه اجتماعی می شود در دل خود گفتگو، مدارا و فهم مشترک دارد و نیاز امروزه جامعه ما درک و فهم مشترک از واقعیت‌های اجتماعی و گفت‌وگو درباره آن چیزی است که رخ می دهد.

وی با اشاره به سلوک پیامبراکرم(ص) در صدراسلام گفت: ایشان در گفت‌وگو با سایر ادیان به دنبال یک فصل مشترک بودند که این امر زمینه ساز فهم مشترک از واقعیت‌های اجتماعی بوده که موجب توسعه دانش، کمک به نجات بشر و انسان است تا از ضلالت به هدایت برسد.

بروجردی هدف همه کسانی که در حوزه کتاب و کتابخوانی تلاش می کنند را خدمت به انسان ها و حفظ حاصل اندیشه های تدوین شده و در اختیار دیگران قرار دادن دانست و رسیدن به این نقطه مطلوب را زمینه ای برای رشد و تعالی بشریت برشمرد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطرنشان کرد: این زمینه برای کسانی که قصد دارند از خلال گفت و گو و تضارب آراء و اندیشه و طرح موضوعات جدید به دانش جدید برسند در این سازمان فراهم بوده تا به واسطه آن برای آینده و نسل‌های بعدی این سرزمین سرمایه و بستری مناسب فراهم شود.

بروجردی در پایان از همه دلسوزان توسعه دانش خواست تا همانطور که نگران فیزیک کتاب هستند، دغدغه توسعه اندیشه ای را داشته باشند که به نگارش درآمده و این برای جامعه علمی کشور ارزشمند است و مهم این است که همه احساس کنند که مالکیت فکری آنها برای خودشان است و می توانند از خلال کتاب ها راه‏ هایی را به دست آورند که رشد و تعالی آحاد جامعه فراهم شود.

آخرین اخبار