مصاحبه نشست دانشجویان و دانش‌ آموختگان ششمین کنگرۀ متخصصان علوم اطلاعات

 

نام دبیر: خانم فهیمه علی عسکری
نام مصاحبه کننده: محدثه لال بازگیر

سوال اول: انگیزه شما برای پذیرش مسئولیت دبیری پنل دانشجویان و دانش‌آموختگان چه بوده است؟

همه ی ما یک سری دغدغه‌هایی داریم و دوست داریم این دغدغه‌ها را عملی کنیم. آشنایی بنده با کنگره متخصصان علوم اطلاعات از سال ۱۳۹۵ به واسطه فعالیت در کادر اجرایی و آشنا شذن با یک سری از اساتید بزرگوار که در انجمن کتابداری عضو هستند بوده و کماکان طی این پنج سالی که از حضور من در کنگره می‌گذرد من با تمام جزییاتی که در کنگره هست آشنا شدم. این بود که دوست داشتم فعالیت‌هایم گسترش دهم و عضو کمیته علمی هم باشم. که از سال ۱۳۹۸ این اتفاق رخ داد و امسال در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توانستم دبیر پنل شوم. بیشتر به این دلیل این مسئولیت قبول کردم که خودم دغدغه داشتم و دوست داشتم مباحثی مطرح شود در پنل دانشجویان که به کارکرد رشته‌مان بیشتر توجه شود و دغدغه‌های دانشجویان در یک بستر گسترده‌تری از کلاس‌ها مطرح بشه و مباحثی باشد که بتواند هم به اساتید و اعصایی که در کارگروه علم اطلاعات در وزارت علوم هستند کمک کند تا بتوانند عملکرد خودشان را با تیازهای دانشجویان تطبیق بیشتری دهند. و موانع موجود را رفع کنند و بازخورد دانشجویان را بشنوند.

پرسش دوم: چه موضوعاتی را برای طرح در پنل در نظر گرفته‌اید؟

طی سال‌هایی که نام رشته عوض شده است سر فصل‌ها از آن سال خیلی زیاد تغییر کرده است. هم در سال ۱۳۹۱ و هم در سال ۱۳۹۳ با وجود اینکه در مقدمه سرفصل‌های وزارت علوم نوشته شده که کارگروه رشته علم اطلاعات باید هر پنج سال یک بار بازبینی را انجام دهد. و برای خودم جالب بود چرا این اتفاق افتاده و آیا با توجه به این تغییر و تحولی که در رشته رخ داده و با توجه به رشد تکنولوژی که امروزه هست آیا این سرفصل‌ها مطابق این‌ها هست و نیازهای یک دانشجو را براورده می‌کند؟
آیا عنوانی که برای این درس‌ها اتتخاب شده با اهداف درس ها و آن چیزی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود هماهنگ است یا نه! اینکه انتظارات دانشجویی که در سطح بین‌الملل از دانشجو و فارغ التحصیل این رشته دارند با آن چیزی که در دانشگاه‌های ایران دوستان دانشجو کسب اطلاعات می‌کنند مطابقت دارد یا خیر؟
و حالا به یک سری موانع و مشکلاتی که برای عملی ساختن این اهدافی که تعیین شده در دانشگاه‌ها سوی دانشجویان و چه از سوی خود دانشگاه هستش مورد سنجش قرار بدهیم تا بتواند کمکی کند به کارگروه علم اطلاعات تا بازخورد دانشجویان را نسبت به این موضوعات بتواندمطرح کند. و همچنین به واسطه ارتباطی که با سایر دانشجویان و دانشجویان دکتری و کسانی که تدریس می‌کنند اساتید داشته‌ام دغدغه آن‌ها هم بوده و دوست داشتم یک موضوع جامعی باشد که هم دغدغه دانشجو و هم دغدغه اساتید و هم دغدغه کارگروه باشد تا بتواند مثمرثمر واقع شود.

پرسش سوم: معیار و مبنای شما در انتخاب اعضای پنل بر چه اساسی بوده است؟

یک اشرافی نسبت به جامعه علمی رشته خودمان داشته‌ام حالا بواسطه‌ی فعالیت‌های اجرایی که در انجمن‌ها داشتم و ارتباطی که در کنگره برقرار شد و شبکه‌سازی که آنجا انجام شد و همچنین شبکه‌های اجتماعی لینکدین و ریسرچ گیت که به صورت تخصصی اعضای رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند بویژه رشته ما و همچنین نویسنده‌های مقالات که در نشریات معتبر بخصوص نشریات علمی-پژوهشی معتبر چه در ایران و چه در خارج در رشته خودمان مقاله منتشر کرده‌اند راجع‌به تخصصشان جستجو کرده بودم. همچنین در سایت دانشگاه‌ها با رزومه اساتید از همان چند سال پیش آشنا شده بودم و تخصص‌های هر کدام از بزرگواران را می‌دانستم. بواسطه مشاوره‌هایی که از دبیر علمی کنگره دکتر صمیعی و دکتر خراسانچی گرفته بودم و کمک چند تن از دانشجویان دکترا و فارغ التحصیل مقطع دکترا هستندکه به چه سمتی برویم و چه اساتیدی مرتبط با موضوع خواهند بود. و آن‌ها را غربال‌گری کردم و از بین بیست تن دوباره با همین مشاوره‌هایی که جمع‌آوری کرده بودم و از بین آنها اعضا را محدودتر کردم و یک سری با توجه به موضوعی که برای پنل دانش‌آموختگان اتتخاب کرده بودم نیاز بود هم از دانشجویان باشد هم از فارغ‌التحصیلان و هم از کارگروه علم اطلاعات در وزارت علوم تا بتوانیم یک نشست فوق‌العلاده داشته باشیم و یک بازخورد خوبی و یک تعامل دو جانبه‌ای بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و هم از اعضای کارگروه رشته علم اطلاعات دز وزارت علوم تا بتوانیم یک نشست فوق‌العلاده داشته باشیم یک بازخورد خوبی یک تعامل دو جانبه‌ای بین دانشجویان، فارغ‌النحصیلان و اساتید یشکسوت باشد. از این معیارها برای انتخاب اعضای پنل استفاده کرده بودم.

لینک صفحه نشست تخصصی پنل دانشجویان و دانش آموختگان

آخرین اخبار