نشست آرشیو دیجیتال انجمن سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۱ تا ۱۳ برگزار خواهد شد.
ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات از 24 تا 28 آبان ماه برگزار خواهد شد و 19 نشست تخصصی با حضور خبرگان موضوعی به بحث و تبادل نظر در حوزه های مرتبط پرداخته خواهد شد.

نشست آرشیو دیجیتال با دبیری دکتر غلامرضا عزیزی و حضور دکتر ابوالفضل حسن آبادی، دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی و محبوبه ربیعی، دکتر علی اکبر صفی‌پور، دکتر احسان علیرضایی، علیرضا انتهایی، مهندس محمدحسین واقف‌زاده و علیرضا بدرلو در تاریخ سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۱ تا ۱۳ در پنل ادوبی کانکت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی برگزار خواهد شد.

 

چکیده این نشست:

آرشیو دیجیتال

آرشیو رقمی ( دیجیتالی ) و دولت الکترونیک

 

دبیر نشست:

دکتر غلامرضا عزیزی (رئیس پژوهشکده اسناد وعضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)

اعضای نشست:

دکتر ابوالفضل حسن آبادی (دکتری تاریخ محلی)

دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی (استاد دانشگاه الزهرا) و محبوبه ربیعی (دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا)

دکتر علی اکبر صفی‌پور (معاون اسبق پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی)

دکتر احسان علیرضایی (دکترای نرم افزار – دانشگاه علم و صنعت)

علیرضا انتهایی (دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران، مدیرکل پردازش منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)

مهندس محمد حسین واقف‌زاده (عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)

علیرضا بدرلو (رییس گروه اسناد الکترونیکی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ودانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی) ایران

چکیده:

فناوری رایانه‌ای و تحولات ناشی از آن که چهره ارائه اطلاعات را دگرگون کرد از جنبه‌های گوناگون تاثیر خود را بر مدیریت اسناد و اداره امور آرشیوها بر جای گذاشت. در واقع مدیریت اسناد و اداره امور آرشیو متاثر از فناوری‌های نوین از تمام جهات دستخوش دگرگونی و تغییر شد از جمله این تغییرات می‌توان به تغییر جبهه اصلی شروع فعالیتهای آرشیو اشاره کرد. امری که اداره امور اسناد را از مرحله راکد شدن و تعیین‌تکلیف به مرحله ایجاد و حتی به مرحله پیش از شروع چرخه حیات اسناد در دستگاهها رسانید. تغییرات سریع و پی‌درپی چه در بین آحاد افراد جامعه و چه -و به‌ویژه- در بدنه اداری دستگاهها و سازمانها و نهادها، نه تنها وضعیت کنونی گردآوری منابع در آرشیوها را تحت‌تاثیر قرار داد که آینده این اقدامات را نیز دگرگون کرد. از سوی دیگر بر نحوه فعالیتهای آرشیوها -به عنوان سازمان‌هایی گذشته‌نگر- تاثیرات خود را بر جای گذاشت. منابعی که در گذشته گردآمده بودند نیز در چرخه انقلاب رقمی قرار گرفتند. توصیف و تنظیم دستخوش تحولاتی شد. دسترسی نیز به طرز شگفت‌انگیزی در سرازیری تحول واقع شد. دگرگونی‌ها و تحولات ایجاد شده اما تبعاتی -هر چند جزئی- را نیز برای آرشیوها در برخی کشورها به همراه داشت.
نشست حاضر، در برش‌هایی زمانی مختلف به طور عام این دگرگونی‌ها را در سطح آرشیوها و به طور خاص در فعالیتهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران دنبال خواهد کرد و می‌کوشد دریچه‌ای به آینده تحولات رقمی در آرشیوها بگشاید.

کلیدواژه‌ها:

آرشیو رقمی، آرشیوداری، مدیریت امور آرشیوها، مدیریت اسناد

محورهای موضوعی:

تحولات رایانشی و آرشیوهای ملی ؛تاثیر فناوری بر مدیریت اسناد و اداره امور آرشیوها ؛اسناد الکترونیکی و آینده آرشیوها؛ حفاظت و نگهداری پایدار اسناد ؛ تحول دیجیتال و تاثیر آن در ارشیوها؛چهارچوب مدیریت اسناد الکترونیکی در کشور، طراحی مدل فراداده ای برای مدیریت اسناد الکترونیکی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران.

مصاحبه با دبیر این نشست را در اینجا بشنوید.
متن مصاحبه را در اینجا بخوانید.

به منظور دسترسی به اطلاعات کامل پیش نشست های برگزار شده این پنل اینجا را ببنید.

برای کسب اطلاعات مربوط به حضور در کنگره به سایت مراجعه نمایید.

 

لینک فیلم نشست آرشیو دیجیتالی

آخرین اخبار