دبیر: نازلی یزدی زاده کارشناس ارشد محیط زیست آموزش وترویج محیط زیست و مدیر عامل موسسه آوای سبز داربن
اعضا:
- مهندس محمد درویش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست
- پویا نیکجو مروج رویکرد کاوشگری در طبیعت و کارشناس در حوزه اکوتوریسم
- محمد جوهرچی مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانهها
- حامد طراحی مدیر امور کتابخانههای شهرداری
چکیده:این نشست، به بررسی فرصتهای حاضر برای استفاده از کتابخانهها بهعنوان اولین جایگاه ترویج فرهنگ دوستدارِ محیط زیست و موانع ارتباط میان جامعه محیط زیستی و جامعه کتابداری میپردازد. نبود آگاهی جامعه از اهمیت و جایگاه حفظ محیط زیست چالش بزرگ محیط زیستی کشور است. این امر با ارتقاء سطح سواد محیط زیستی محقق میشود که یکی از پایگاههای اصلی آن کتابخانهها هستند. کتابدار نقش ارزشمندی دارد و میتواند فضای صِرف امانتگرفتن را به فضای فعال برای دانشآموزان تبدیل و کودکان را با مسئله محیط زیستی درگیر نماید. محیط زیست زندگیکردنی است و درواقع باید فرصتی برای بچهها فراهم شود تا بتوانند تجربه کنند. کتابخانهها نهادی هستند که ارتباط گسترده با عموم مردم دارند، نقش مؤثری در اشاعه اطلاعات میتوانند داشته باشند و این نهاد آموزش سواد زیست محیطی را نیز یکی از دغدغههای خود میداند. در ادامۀ این نشست، ضمن اشاره به نقش اصلی کتابخانههای عمومی و نقش فعال کتابداران که آگاهیرسانی به مردم و افزایش سطح سواد زیست محیطی جامعه میباشد، به بیان فعالیتهایی که «نهاد کتابخانههای عمومی» و «سامان فرهنگی هنری شهرداری تهران» در راستای ارتقاء سطح سواد محیط زیستی کودکان انجام میدهند، پرداخته شد. امروزه سازمان حفاظت محیط زیست مکتبی را به عنوان مکتب طبیعت معرفی کرده و تلاش میکند نحوۀ کلاسیک آموزشهای مستقیم به افراد زیر دوازده سال را تغییر دهد. با توجه به این امر، تلاش میشود بهجای استفاده از تکنیک آموزش مستقیم و تشویق بچهها به خواندن، کودکان تا قبل از دوازده سالگی لمسِ طبیعت را تجربه کنند. مدرسۀ طبیعت، مکانی است که بچهها دوران زیبای کودکیشان را با تجربههای شخصی و لمس مستقیم درختها، خاک، نهالها و حیوانات میگذرانند. هنر کتابدار است که بتواند فرصت بیافریند، نبود امکانات را تبدیل به وجود امکانات کند و بتواند از فرصتهای کوچک جریان بسازد. یک کتابدار میتواند یک کولهپشتی که حاوی چند کتاب است را بردارد و با بچهها به طبیعت برود. او باید قصههایی که مربوط به طبیعت است را بداند و بازیهایی که میشود در طبیعت انجام داد را به بچهها آموزش دهد و از نقش کلاسیکی که کتابدار دارد، فراتر رود.
بیانیه:
در جهت تسهیل انتقال اطلاعات و آموزههای محیط زیستی همکاری بیشتری میان دفتر آموزش ترویج سازمان حفاظت ازمحیط زیست ونهاد کتابخانه های عمومی کشور صورت گیرد که میتوان به پارک کودک شهرداری در این زمینه اشاره کرد تا مکانی شود برای ترویج محیط زیست وهمکاری NGOها را در این پارک بتوان داشته باشیم. کمپین بین کتابداران با عنوان ترویج محیط زیست ایجاد شود تا هدفمندی وفعالیت های این کمپین مشخص شود و هر کتابدار خودرا به عنوان مروج محیط زیست معرفی کند. همچنین، کمپین های محیط زیستی مانند سه شنبه های بدون خودرو و یا کمپین ۱۸۰ درجه بدر کتابخانه ها اجرا شود..