گزارش نخستین پیش‌نشست کمیته کتابخانه‌های آموزشگاهی با عنوان «ترویج خواندن مسیری برای کارآفرینی» در هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات
نخستین پیش‌نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی با موضوع «اهمیت دانش‌های زبانی: به همراه کارگاه خوانش فعال برای کودکان» در روز دوشنبه 22 اسفند‌‌ماه 1401، از ساعت 10 تا 12 در محل کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان هدهد برگزار شد.
دکتر نسترن پورصالحی (مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه کتابخانه‌های آموزشگاهی) دبیر این برنامه، و سید علی صدرایی میهمان این پیش‌نشست بودند.
این نشست با خوشامدگویی مجری و خواندن کتاب توسط یکی از کتابداران برای جمع آغاز شد. در ادامه دو موضوع «ترویج خواندن مسیری برای کارآفرینی» توسط دکتر نسترن پورصالحی و «اهمیت دانش‌های زبانی» توسط سید علی صدرایی بیان شد. به طور همزمان کارگاه «خوانش فعال برای کودکان» نیز برگزار شد.
علی صدرایی، مدیر مؤسسه آموزشی بردار که به آموزش مهارت‌های زبانی و درسی دانش‌آموزان در قالب مهارت‌های خلاق می پردازد، بیان کرد: «مهارت‌های زبانی راهی برای مهارت‌های زندگی است و بچه‌ها از داخل داستان می‌توانند عناصری را در درون خود پیدا کرده و دارایی های درونی خود را احیا کنند. امید، صبر و تاب‌آوری، عزت نفس کودکان در دل داستان‌ها بسیار دیده می‌شوند. این موارد می‌توانند کودکان را ترغیب کنند، تا به خود، مشکلات و آینده بیندیشند. همراهی باشخصیت‌ها و ماجراهای داستانی می‌تواند زندگی کودکان را متحول کند. لذا وقتی به مهارت‌های زبانی می‌اندیشیم نباید در قالب کلمات خلاصه شویم بلکه زندگی کودکان را می‌توان با آموزش مهارت‌های زبانی متحول نمود».
در ادامه دکتر نسترن پورصالحی، ابتدا به جنبه‌های مختلف ماهیت کتاب و نقش آن در تربیت کودکان پرداخت؛ سپس به جنبه‌های مختلفی از ترویج کتابخوانی اشاره کرد که می‌تواند موجب کارآفرینی و درآمدزایی برای دست‌اندرکاران این بخش شود. برای نمونه برخی از فعالیت‌های مربوط به ایجاد گام‌های نخستین فهم متن است: مانند تجربه‌افزایی در دل طبیعت، پیوند دادن طبیعت با کتاب‌ها، که در حال حاضر مراکز بسیاری در این زمینه برای کودکان فعالیت می‌کنند.
• گام بعدی می‌تواند ایجاد مراکزی برای انتقال محتوای کتاب‌ها به کودکان باشد که در این زمینه در دنیا می توان موزه‌های داستان را مشاهده کرد. در ایران بسیاری از ادبا، شاعران و نویسندگان توانمند وجود دارند که می‌توان منازل و یا مراکز کاری مرتبط با آنها را تبدیل به مراکزی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با آثار ادبی آنها کرد. در واقع افراد به جای آنکه تنها خانه شهریار، خانه پروین اعتصامی را ببینند، فعالیت‌های جذابی برای آشنایی بیشتر با کودکان و نوجوانان طراحی می‌شود. مثلا فضاسازی بر اساس برخی مکالمات، اجرای نمایش، نوشتن نامه، فعالیت‌های مبتنی بر امکانات الکترونیکی و بازی وار سازی و … .
• یکی دیگر از جنبه‌هایی که می‌تواند جهت اشتغال به کار گرفته شود برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های کتابخوانی برای والدین و کودکان است. طراحی فعالیت‌های خلاقانه مبتنی بر کتاب‌ها برای بسیاری از والدین جذابیت دارد و کودکان را برای دریافت این خدمات همراهی می‌کنند. برای این منظور می تواند از قابلیت‌های مدارس و مهدکودک‌ها و برگزاری اردوهای کتابخوانی نیز بهره گرفت.
با توجه به گستردگی مباحث در این زمینه قرار بر آن شد که جلسه دیگری نیز با این موضوع برگزار و مباحث با جزئیات بیشتری مطرح شود.
در این نشست جمعی از مربیان، والدین و کتابداران حاضر بودند. در پایان سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد و افراد از فضای کتابخانه بازدید کردند.
همزمان با برگزاری سخنرانی، کارگاه «خوانش فعال برای کودکان» به صورت عملی برای کودکان حاضر در کتابخانه برگزار شد.
تهیه گزارش: دکتر نسترن پورصالحی (دبیر پیش‌نشست کمیته کتابخانه‌های آموزشگاهی)

آخرین اخبار