در ابتدای نشست، دکتر مهرناز خراسانچی، دبیر کمیته راهبری و دبیر اجرایی ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، این کنگره را بزرگترین رویداد ملی متخصصان علوم اطلاعات برشمرد و چنین ادامه داد: در ابتدا قرار بر این بود که روز یکشنبه مورخ ۱۹/۰۱/۱۴۰۰ نشست خبری برای تشریح اهداف و برنامههای کنگره برگزار شود اما به دلیل شرایط خاصی که در کشور پیش آمده و همهی ما با آن دست و پنجه نرم میکنیم و همه به هر حال در جریانش هستیم، این نشست خبری کنسل به یک برنامهی لایو اینستاگرامی تبدیل شد تا ما بتوانیم از این طریق توضیحات جامعی در خصوص کنگره ششم برای دوستداران این مهم داشته باشیم.
سپس وی به معرفی افراد حاضر در لایو را معرفی نمود: آقای دکتر فریبرز خسروی، رئیس محترم انجمن علمی کتابداری و اطلاعرسانی ایران و رئیس کمیته راهبری کنگره ششم، خانم دکتر میترا صمیعی، دبیر محترم علمی کنگره و آقای دکتر محمد زرهساز، دبیر جوایز ملی؛ او در ادامه اضافه کرد: این کنگره با گستردگی بسیار زیادی که دارد طبیعتاً احتیاج به یک کار تیمی وسیع برای برگزاری درست و دقیق و به موقع امور دارد. به همین دلیل ما در کمیته اجرایی، من به همراه ۳۰ نفر از دوستان و همراهانی که داوطلبانه واقعاً شبانهروز وقت میگذارند، امور اجرایی را به انجام میرسانیم. در خصوص اینکه چگونه این امور به انجام میرسد انشاءالله در طول برنامه توضیحاتی را خدمتتان عارض خواهم شد.
به عنوان سوال اول دکتر خراسانچی از دکتر خسروی درخواست داشتند درباره تاریخچه کنگره و رسیدن به ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات توضیحانی بگویند.
دکتر خسروی: کنگره، کاری است که هر سال با همت و توان و مشارکت شما عزیزان پر تلاش برگزار میشود و همگی در جریان برگزاری آن سهیم هستید. در اوایل شروع فعالیت انجمن احساس شد که همانند سایر ارگانها و نهادها و دانشگاهها که به صورت رسمی جلسه سخنرانی گذاشته شود و مباحث علمی و نظری ارائه شود. اغلب فاصله این بحثها تا عمل زیاد است.اما نگاه به تجربه ایفلا شیوه نوینی را به ارمغان آورد . برای کمیتههای ایفلا اگر صد مقاله علمی و دقیق را بنویسید و بفرستید شاید یکی از آنها هم پذیرفته نشود . اما اگر شما تجربهای که درست مستند شده باشد را بفرستید، پذیرفته میشود. لذا از اولین کنگره احساس شد ما نیز به همین سمت حرکت کنیم و از مباحث نظری فاصه بگیریم و به عمل نزدیک شویم. که خوشبختانه با همتی که جوانان و بزرگواران از دور اول تا به امروز داشتند تاکنون شش دوره با این رویکرد برگزار شده است.
اینکه ما بتوانیم بهترین تجربیات حرفه مندان را در کشور به اشتراک بگذاریم، میتواند بسیار کاربردی و تاثیرگزار باشد. این هدف اولیه این کنگرهها بوده است . در انتخاب موضوعات کنگره هم سعی شده است نیازهای روز مطرح شود. اگر سیر عناوین و موضوعات و موضوعات فرعی کنگره را ظرف این شش سال ملاحظه بفرمایید توجه خواهید کرد به گونهای تلاش شده که مباحث اصلی و کاربردی رشته مطرح شود.
ساختار کنگره مثل برخی از کنفرانسها که اعلام یک موضوع می کنند و گفته می شود مقالات ارسال کنید و مقاله ها داوری می شوند، نیست. بلکه اعضای این کارگروهها و پنل ها هستند که بعضا از یک سال قبل کار میکنند و حاصل کار آنان در کنگره به سمع و نظر عزیزان خواهد رسید.
رهاورد دیگر کنگره امکان تماس رو در رو با یکدیگر است که می تواند دستاوردهای مبارکی را داشته باشد. البته امسال با حضور جناب کرونا این مهم از طریق دیگری عملی خواهد شد.
در ادامه دکتر خراسانچی از دکتر صمیعی درخواست کردند درمورد شکلگیری پنلها و موضوعات کنگره توضیحاتی را ارائه دهند.
دکتر صمیعی: توضیحات مقدماتی را آقای دکتر خسروی درباره سیر تحول و شکل گیری کنگره به درستی اشاره کردند. خوشبختانه شعار اصلی کنگره متخصصان علوم اطلاعات به سمت مباحث نوین فناوری اطلاعات پیش رفته است. شعار اصلی کنگره امسال یعنی ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، ما و تحول دیجیتال انتخاب شد. درواقع در کنگره امسال قصد داریم استراتژی های تحول دیجیتال در کتابخانه ها،آرشیو ها و موزه ها را بررسی کنیم. ما تعمدا سه تا عنوان کتابخانه، آرشیو و موزه رو انتخاب کردیم برای اینکه بتوانیم یک همگرایی بین این سه تا سازمان یا ارگان یا مرکز ایجاد کنیم و انتظار این را داریم که تمام کتابداران، آرشیویست ها و موزه دارن در ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات شرکت فعالانه داشته باشند. کنگره متخصصان علوم اطلاعات همه ساله به منظور برقراری پیوند علمی و حرفهای بین پژوهشگران حوزه علم اطلاعات و کتابداران شاغل در کتابخانه ها و مراکز اطلاعرسانی کشور، توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار می شد. شعار اصلی کنگره امسال” ما و تحول دیجیتال: راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها” است. در این کنگره قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که تا چه میزان کتابخانهها، آرشیوها و موزهها در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفتند و در این مسیرچه تحولاتی را در راهبردهای خود لحاظ کردند. تحول دیجیتال در کتابخانهها عبارت است از تحول عمیق فعالیتها و فرآیندهای کتابخانهای با تغییر عمیق در رهبری، تفکر، تشویق به نوآوری، افزایش استفاده از فناوری برای بهبود تجربه دیجیتالی کارکنان، کاربران و ذینفعان کتابخانههاست. در انقلاب صنعتی چهارم و عصر دیجیتال دائما فناوریهای جدیدی پابه عرصه ظهور میگذارند، در صورتی که کتابخانهها بخواهند موفق شوند، باید بدانند چگونه فناوریهای نوین را با استراتژیهای کتابخانههای خود ترکیب کنند.
علاوه بر این مدیران کتابخانهها و کتابداران درمورد تداوم حیات کتابخانههای خود و شغل خودشان نگرانند و ناگریزند تحول دیجیتال را در کتابخانههای خود شروع کنند .بنابراین به منظور آشنایی تخصصی و حرفهای متخصصان علوم اطلاعات، کتابداران، آرشیویستها و موزه داران با مفاهیم و موضوعات تحول دیجیتال تصمیم گرفتیم یک دوره حرفه ای تحول دیجیتال توسط مدرسان و اساتید برجسته کشوری در این زمینه برگزار نمائیم. اولین جلسه دوره حرفهای تحول دیجیتال را روز دوشنبه مورخ ۲۳/۰۱ ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ با استاد کارآفرین، دکتر مصطفی مرشدی (دکتری مدیریت کسب و کار با گرایش رهبری دانشگاه کالیفرنیا شروع کردیم. دورههای دیگری نیز در زمینه تحول دیجیتال داریم که انشالله متعاقبا اعلام خواهد شد. در کارگاه اول، مبانی تحول دیجیتال و استراتژیهای آن در کتابخانه ها بررسی شد. انشالله در جلسات بعدی قصد داریم موضوعاتی چون مدلهای تحول دیجیتال، بازآفرینی دیجیتال، نوآوری دیجیتال، تجربه دیجیتالی (کارکنان وکاربران)، فناوری دیجیتال (معماری داده دیجیتال، معماری فناوری )، خدمات و محصولات دیجیتالی در تحول دیجیتال (اینترنت اشیاء، بلاک چین، هوش مصنوعی و غیره )، رهبری و مدیریت دیجیتال( Digital leadership)، ساختار و حکمرانی دیجیتال را بررسی کنیم. توصیه میشود همه متخصصان در این دورهها شرکت کنند تا بتوانند به درستی در مسیر تحول دیجیتال قرار گیرند.
مهلت ارسال انواع دستاوردها( مقاله ، تجربه و ایده کتابداران( تاک)) به کنگره تا ۱۵ اردیبهشت ماه تمدید شده است و انشالله کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات ۳ تا ۷ خرداد برگزار میشود. از همه پژوهشگران دعوت میکنم دستاوردهای خود را اعم از مقاله، تجربه و ایده به ویژه در زمینه بحران کرونا را به دبیرخانه کنگره ارسال کنند. در حوزه تجربه و ایده محدودیت موضوعی نداریم و ایده و تجربیات در مجموعه مقالات همایش چاپ و منتشر می شود. مقالات دریافتی نیز در مجموعه مقالات کنگره مجوز ISC دارد و نیز نشریات معتبر علمی منتشر خواهد شد.
رویداد دیگری با عنوان تجربه و ایده کتابداران ( تاک) همراه با کنگره برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری تاک این است تا بستری فراهم شود که متخصصان علوم اطلاعات ایدهها و تجربیاتشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و توصیه این است با توجه به شرایط کرونا سعی کنند بر این موضوع که در این دوران چه خدماتی را به کاربران ارائه کردند و نیز خدمات نوآورانهای که در این دوران در کتابخانههایشان داشتند ، تمرکز کنند.
در کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات ۱۸ پنل تخصصی شکل گرفته است که همه آنها پیشپنلهای تخصصی ، کارگاهها ، سخنرانی و برنامههای زنده بسیاری را برگزار نموده اند. تا به امروز ۲۴ پیش پنل در قالب گفت و گوی علمی ،سخنرانی، ۲ کارگاه توسط کمیته اخلاق پژوهش و ۵ برنامه زنده اینستا گرامی توسط پنل کتابخانههای آموزشگاهی (که به ارائه تجربه کتابداران کتابخانههای آموزشگاهی پرداخته)، در صفحه اینستاگرام انجمن روزهای یکشنبه ساعت ۱۹ الی ۲۰ ، برگزار شده است.
مسلما برای برگزاری یک کنگرهی عظیمی چون کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات، گروه عظیمی از متخصصان، اساتید، اعضای کمیته اجرایی، سایت، روابط عمومی و… فعالیت میکنند ، از زحمات دکتر فریبز خسروی رئیس کمیته راهبری ، اعضای کمیته راهبری؛ دکتر خراسانچی دبیر اجرایی کنگره، دکتر محمد زره ساز دبیر جوایز کنگره، دبیران پنل های تخصصی، مدیر سامانه و سایت کنگره جناب آقای مهندس اکبری و اعضای تیم اجرایی تشکر و سپاس ویژه دارم. در آخر سخنانم را با دو بیت از حافظ تمام می کنم :
ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید
هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند
پس از پایان صحبتهای دکتر صمیعی، دکتر خراسانچی از دکتر زره ساز به عنوان دبیر جوایز ملی خواستند توضیحاتی درباره جوایز ملی ارائه دهند.
دکتر زره ساز: در ابتدای سخن اظهار کرد که همکاران انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران در دوران پرالتهاب کرونا فعالیتهای خود را تعطیل نکرده، بلکه حتی در این شرایط بر فعالیتهای مجازی نیز افزودهاند که این مسئله میتواند برای سایر نهادهای حرفهای الگو باشد. وی به جوایز ملی اشاره کرد و گفت: جوایز ملی از سال ۱۳۹۵ به طور مستقل در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی برنامه ریزی و در حاشیه کنگره دوم برگزار شد. هدف از این جوایز تقدیر از تلاش محققان علم اطلاعات و آرشیو و همچنین یادبودی از بزرگان رشته است. جایزه دکتر پوری سلطانی در حوزه کاربردی و سازماندهی دانش، جایزه دکتر مرحوم عباس حری در حوزه نظری علوم اطلاعات و جایزه دکتر نوراله مرادی در حوزه آرشیو است. تا کنون چهار دوره این جوایز برگزار شده و اسامی برگزیدگان نیز در سایت انجمن در قسمت کمیته پژوهش قرار دارد. امسال نیز مراسم تقدیر از برگزیدگان پنجمین دوره جوایز ملی انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران در اختتامیه کنگره ششم برگزار خواهد شد. کمیته علمی پنجمین دوره جوایز تا کنون دو جلسه تشکیل داده است. اعضای این کمیته عبارتند از: دکتر فریبرز خسروی، دکتر مرتضی کوکبی، دکتر چشمه سهرابی، دکتر ابراهیم افشار، دکتر میترا صمیعی، دکتر مهرناز خراسانچی و فرامرز مسعودی. در حال حاضر امکان ارائه آثار از طریق سایت کنگره فراهم است و افراد مهلت دارند تا ۳۱ فروردین ماه نسبت به ثبت آثار خود اقدام کنند.
پس از پایان صحبتهای دکتر زره ساز، دکتر خراسانچی نیز یک نگاه اجمالی به فعالیتهای کمیته اجرایی داشتند و اطلاعاتی ارائه دادند.
دکتر خراسانچی: جهت تکمیل و تشکیل تیم اجرایی یک فراخوان دادیم و فرصتی ایجاد کردیم که تمام افراد علاقهمند به همکاری، داوطلب شرکت در این کار تیمی شوند. خوشبختانه ۶۰ نفر داوطلب داشتیم که با توجه به نیازهایی که برای کمیته اجرایی داشتیم در دو دور مصاحبهای که صورت گرفت ۳۰ نفر از آنها به عنوان اعضای کمیته اجرایی انتخاب شدند. این ۳۰ نفر در گروههای مختلف جهت انجام امور اجرایی دستهبندی شدند. فرایند دقیق کارها تدوین شد. ما در هر پنل ۱۵ نفر از دوستان را گذاشتیم برای اینکه فرایند اجرایی را پیش ببرند. دو نفر از دوستان برای هر پنل هماهنگکننده و ناظر هستند، یک نفر تهیهکننده خبر و ویراستار، سه نفر در امور سایت همکاری دارند، ۲ نفر در اینستاگرام، ۲ نفر در تلگرام، ۲ نفر برای ایمیل، ۲ نفر برای خبرگزاریها و یک نفر برای طراحی پوستر برای هر پنل و هر پیش پنلی که برگزار میشود، فرایندها را انجام میدهند. کار کنترل سیاهه وارسی و انجام دقیق امور سر زمانهای مناسب توسط خانم دکتر جعفری به انجام میرسد. و روزآمدسازی سایت کنگره موضوع مهم دیگری است که آقای اکبری با همراهی سه نفر از کمیته اجرایی، زیرنظر آقای دکتر زرهساز زحمت این کار را میکشند. تمام آرشیو کنگرههای پیشین هم در حال اضافه شدن به سایت است. ما در کنگره پنجم، کانال آپارات انجمن را راهاندازی کردیم که اطلاعات آن هم به سایت اضافه خواهد شد و انشاءالله در ایام برگزاری کنگره از سایت رونایی میشود. ۵ نفر از دوستان در واحد دبیرخانه مشغول فعالیت هستند و مکاتبات مرتبط با کنگره را انجام میدهند. تاکنون ۵۰ پست در اینستا، تلگرام، کانال واتساپی که امسال شکل گرفته به اشتراک گذاشته شده و همینطور اخبار به ایمیلهای گروهی هم ارسال شده است. سعی کردیم اطلاعرسانیمان به شکل گسترده باشد، با ۲۰ خبرگزاری مختلف ارتباط گرفتیم و اخبار برایشان ارسال میشود. تمام تلاش خودمان را داریم که افراد علاقهمند از فعالیتهای کنگره باخبر باشند و بسیار خوشحال خواهیم شد به ما بازخورد بدهند. این یک گزارش فشرده از فعالیتهای کمیته اجرایی بود. همکارانم در تیم اجرایی شبانهروزی در حال فعالیت هستند و من هم به نوبه خودم از ایشان سپاسگزارم. از دبیران محترم پنلها و دبیر محترم علمی، خانم دکتر صمیعی برای همراهی بینظیری که با تیم اجرایی دارند بسیار سپاسگزاری میکنم.
در ادامه دکتر خراسانچی از دکتر خسروی درخواست کردند درخصوص وظایف کمیته راهبری و اساسا ضرورت وجود کمیته راهبری توضیحاتی ارائه دهند.
دکتر خسروی: اگر اجازه دهید ابتدا نکته دیگری را خلاصه عرض کنم. باور دارم آنچه که ظرف شش دوره گذشته اتفاق افتاده بلوغ گرانسنگی را برای نحوه برگزاری و اداره چنین گنگره هایی پدید آورده است . شیوه روشمند برگزاری این کنگره ها مجریان را برای برگزاری کنگرههای ملی و بینالمللی متخصص کرده است. این بزرگوارانی که در کمیته اجرایی، علمی و جوایز که من اصطلاح سه تفنگدار را برای آنان به کار میبرم و همراهان زیادی که با آنان همکار دارند نقش اصلی برگزاری را به عهده دارند. به عنوان مسئول انجمن سپاسگزار تلاشهای صادقانه این همکاران بزرگوار و آن عزیزانی که حضور ندارند و در پشت صحنه هستند و به گونهای نیز زحمت اصلی را هم متحمل هستند باید تشکر کنم.
همین تشکیلات و نحوهی اداره و اجرا ی کنگره که خوشبختانه مستند هم شده است رهاورد ارزشمندی است برای کتابداری کشور و جوانانی که ادامه دهنده این مسیر خواهند بود.
اما پاسخ به پرسش شما : در انجمن برای دوری از اعمال سلایق فردی و اتکا به عقل جمعی سعی شده است برای کارها شیوهنامه و نظامنامه ای تدوین و به اجرا گذاشته شود. نظامنامه کنگره هم اعضای کمیته راهبردی را معین کرده است. دبیران علمی و اجرایی که در این دوره دکتر میترا صمیعی به عنوان دبیر علمی و دکتر مهرناز خراسانچی به عنوان دبیر اجرایی هستند و از اعضای هیات مدیره امسال آقایان دکتر علیپور، دکتر افشار، دکتر محمد زره ساز و خانم مهسا پور حقانی حضور دارند و آقای دکتر محمد رضا قانع و دکتر مصطفی امینی هم به عنوان متخصصین حوزه دیجیتال و دکتر فاطمه پازوکی نیز از کمیته روابط بینالملل مجموعا کمیته راهبری کنگره ششم را تشکیل میدهند من هم به عنوان مسئول انجمن در خدمتشان هستم .
البته اگر ضرورتی پیش آید ما از دیگران نیز خواهش میکنیم که بیایند و به ما بپیوندند ر هنمودهایی را ارائه دهند. ساختار تعریف شده به گونه ای است که یک عضو یا مسئول انجمن نمی تواند اراده فردی خود را تحمیل کند. بحثهایی انجام میگیرد و به وفاق جمعی میرسد لذا آنچه که تا کنون پیش آمده خیر بوده و خیر خواهد بود.
در پایان بخش اول نشست، از دکتر صمیعی خواسته شد که درمورد پنلها و جایزه خواندن، دانستن توضیحاتی ارائه دهند.
دکتر صمیعی: همانطور که اشاره کردم ما ۱۹پنل اصلی به همراه رویداد تجربه و ایده کتابداران ( تاک) داریم که هر کدام از این پنل ها، ۲ الی ۴ پیش پنل برگزار کردند. دبیران پنلهای تخصصی کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات عبارتند از :پنل علم سنجی ، جناب آقای دکتر نوروزی چاکلی ، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد و مدیر گروه علم سنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور؛پنل کتابخانههای ملی ، سرکار خانم دکتر اعظم نجفقلینژاد، عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ پنل کتابخانههای پزشکی ، سرکار خانم دکترفرزانه فضلی، دکتری کتابداری و اطلاع رسانی ومعاون مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛ پنل کتابخانه های کودکان، سرکار خانم دکتر ذاکر، ؛پنل کتابخانه های تخصصی با همکاری ارزیابی و بهبود مستمر ، دبیران سرکار خانم گیتی حیدری، مسئول کمیته کتابخانههای تخصصی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران؛ جناب آقای فرامرز مسعودی، مسئول کمیته ارزیابی و بهبود مستمر انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران؛ پنل کتابخانههای دانشگاهی، جناب آقای دکتر محمدکریم صابری، عضو هیات علمی و مدیر اطلاع رسانی پزشکی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان؛ پنل کتابخانه های عمومی، سرکار خانم دکتر فاطمه پازوکی، رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانههای عمومی کشور؛ پنل کتابخانههای آموزشگاهی، سرکار خانم دکتر نسترن پور صالحی، دکتری علم اطلاعات و دانششناسی و مدرس دانشگاه؛ پنل مدیریت اطلاعات پژوهشی، آقای ابراهیم عمرانی؛ پنل مطالعات صنفی، دکتر محمد زره ساز، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و عضو هیات مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران؛ پنل سازماندهی دانش، دکتر ملیحه درخوش، رئیس اداره فراهم آوری و سازماندهی منابع کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران؛ پنل نوآوری و فناوری اطلاعات، دکتر مصطفی امینی، پژوهشگر پسا دکتری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس؛ پنل آموزش علم اطلاعات و دانششناسی، دکتر رحمان معرفت ، عضو هیات علمی و مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه سمنان؛ پنل آرشیوهای دیداری و شنیداری، خانم سپیده سیروس کبیری، کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات آرشیوهای دیداری و شنیداری در معاونت فضای مجازی سازمان صدا وسیما؛ پنل دانش آموختگان، خانم فهیمه علی عسکری، دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش مدیریت کتابخانههای دیجیتال دانشگاه علامه طباطبائی؛ پنل اخلاق اطلاعات، آقای عباس رجبی، دبیر گروه تخصصی سلامت و اخلاق پژوهش دانشگاه امام صادق (ع)؛ پنل آرشیودیجیتال، دکتر غلامرضا عزیزی، عضو هیات علمی و رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ پنل شاخههای استانی، دکتر مقدسزاده، مدیر آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مسئول کمیته شاخه های انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران؛ رویداد تاک، دکتر امیراصنافی، مدیر گروه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر مریم پاکدامن دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی و مدرس دانشگاه .
تا به امروز ۲۴ پیش پنل برگزار شده است و موضوع برخی نشستها ادامه موضوعات کنگرههای سالهای پیشین بوده است و بقیه پیش پنلها در مسیر شعار اصلی کنگره یعنی تحول دیجیتال ، نشستهای خود را برگزار کردند. درکنار ۱۸ پنل اصلی کنگره که در روزهای افتتاحیه، روزهای ۴ الی ۶ خرداد برگزار می شود، رویداد تجربه و ایده کتابداران (تاک) قرار است در روز اختتامیه برگزار میشود.
درباره جایزه خواندن و دانستن و تغییر دادن باید به عرض برسانم، از سه سال گذشته این جایزه به پشنهاد آقای ابراهیم عمرانی به کنگره اضافه شده است به این صورت که در ابتدا فراخوان منتشر میشد و دانشجویانی که علاقه مند بودند درباره کتابهایی که تا آن زمان مطالعه داشتند مصاحبه می شدند. امسال نیز فراخوان این جایزه به سرپرستی ابراهیم عمرانی به صورت مجازی منتشر شده است.
در ادامه بخش دوم نشست خبری از دکتر زره ساز خواسته شد توضیح بیشتری راجعبه کتابدار اجتماعی بدهند.
دکتر زره ساز در ادامه نشست به جایزه نوش آفرین انصاری با عنوان کتابدار اجتماعی سال اشاره کرد و گفت: انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران امسال برای نخستین باری جایزهای را با نام استاد نوش آفرین انصاری و با عنوان کتابدار اجتماعی سال رونمائی کرده است. ایشان از همه کتابداران و افراد فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی که خود را با توجه به شاخصهای عنوان شده برای این جایزه واجد شرایط میدانند دعوت کرد تا فرم مربوط به این جایزه را تکمیل و ارسال کنند. دکتر زرهساز شاخصهای جایزه نوشآفرین انصاری را به شکل زیر معرفی کرد:
- راهاندازی و مشارکت در فعالیتهای داوطلبانه در حوزه کتاب، کتابخانه و کتابخوانی (شامل فعالیتهای انجمنی و مردممحور)،
- راهاندازی و مشارکت در فعالیتهای آموزشگری و یاددهی در حوزه کتاب، کتابخانه و کتابخوانی (شامل برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی و ترویجی برای مردم)،
- راهاندازی و مشارکت در فعالیتهای نوآورانه، اثربخش و ارزش آفرین در حوزه کتاب، کتابخانه و کتابخوانی
- راهاندازی و مشارکت در فعالیتهای مرتبط با جذب سرمایههای فرهنگی در حوزه کتاب، کتابخانه و کتابخوانی (شامل گزارشهای مستند مرتبط با جذب مخاطبان، جلب همکاری مدیران و بهرهگیری از سرمایههای مادی و معنوی برای ترویج کتابخوانی و توسعه کتابخانهها)
ایشان در پایان عنوان کرد که امیدوار هستیم تا همه نامزدهای شایسته در کنار فرد برگزیده معرفی شوند.
خبرگزاری لیزنا: نحوهی ثبتنام در کنگره به چه صورت خواهد بود؟
دکتر خراسانچی: در کنگره پنجم رویه ما به این شکل بود که افرادی که در کنگره ثبت نام کنند، یکسال عضویتشان در انجمن رایگان باشد. امسال در کنگره ششم موضوع را برگردانیم و این را به عنوان مزیت عضویت در انجمن قرار دادیم؛ یعنی کسانی که عضویت و کارت عضویت شان در انجمن فعال است، باید در کنگره ثبت نام کنند ولی هزینه ای برای ثبت نام در کنگره پرداخت نخواهند کرد. اعضای انجمن ثبت نامشان در کنگره رایگان خواهد بود. فرم ثبت نام در سایت وجود دارد. افرادی که تمایل به حضور در کنگره و دریافت گواهی دارند، میتوانند وارد سایت کنگره(congress.ilisa.ir) شده و ثبت نام کنند.
الزامی برای عضویت در انجمن قرار ندادهایم. هر یک از علاقهمندان به حوزه علوم اطلاعات میتوانند در کنگره شرکت کنند. هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. ولی از کسانی که عضو انجمن نیستند، برای ثبت نام در کنگره هزینه دریافت خواهد شد.
خبرگزاری لیزنا: چند پیش نشست برگزار شده و کیفیت پیش نشستها چطور ارزیابی میشود و استقبال شرکت کنندگان چقدر بوده؟
دکتر خراسانچی در خصوص برگزاری پیشنشستها تاکید کرد: تمام پیش نشستهایی که برگزار میشود بدون استثناء، ضبط میشود. وی ادامه داد:گزارشی از پیشنشستها توسط دبیران محترم هر پنل تنظیم میشود، ویراستاری میشود و گزارشها هم در سایت کنگره منعکس میشود. هر پنل، یک آیکون اختصاصی خودش را دارد، با ورود به صفحه هر پنل، تمام برنامههای مربوط به آن پنل اعم از فیلم، عکس و گزارش آن، در آنجا مستندسازی شده و وجود دارد، لایوها نیز همینطور است. لینک لایو، لینک گزارشش و چند تصویر از لایو در سایت درج شده است. یعنی ما امسال تمام تلاش خودمان را کردیم که مستندسازی ها به صورت دقیق و هم زمان اتفاق بیفتد. وقتی یک پیش نشست برگزار میشود، با فاصله کمی فیلمش در سایت بارگذاری میشود. گزارش پیش نشستها توسط دبیران مربوطه، تدوین و به همراه یک یا دو عکس در سایت منعکس میشود.
دکتر خراسانچی درخصوص نحوه برگزاری افتتاحیه و اختتامیه کنگره گفت: باید ببینیم در زمان کنگره که سوم تا هفتم خرداد است، اگر اوضاع به صورت الان باشدکه مجازی خواهد بود ولی اگر انشاءالله اوضاع کمی بهتر باشد، افتتاحیه و اختتامیه به صورت نیمه حضوری برگزار خواهد شد. یعنی تعداد محدودی به صورت حضوری دعوت میشوند ولی برنامه به شکل آنلاین هم پخش میگردد. اما پنل ها به صورت مجازی برگزار میشوند. در سالهای گذشته که کنگره حضوری بود، خیلی از پنلها به شکل موازی برگزار میشد اما امسال خانم دکتر صمیعی در تنظیم کنداکتور برنامه زحمت بسیار زیادی کشیدند که ما هیچ پیش نشست موازی نداشته باشیم و همهی عزیزان بتوانند از همهی پنلهای موضوعی استفاده کنند. دکتر خراسانچی در ضمن از کمیته روابط بینالملل برای زحمتهایی که میکشند، تشکر ویژه کردند و گفتند: ما انعکاس خوبی در آی بولتن داشتیم نشریهی انگلیسی زبان انجمن که با کمک کتابخانه ملی منتشر میشود، انعکاسی از برگزاری کنگره داشتیم و این صحبت را داریم که انشاءالله آی بولتن یک ویژهنامه برای کنگره داشته باشد. خانم دکتر پازوکی، مسئول محترم کمیته روابط بینالملل، این قول را دادند و خیلی خوشحالیم که میتوانیم بازتاب بینالمللی از کنگره داشته باشیم.
سپس دکتر خراسانچی از دکتر صمیعی خواستند که درباره برنامه کنگره توضیحاتی ارائه کنند.
دکتر صمیعی: بله پنلهای تخصصی در روزهای چهارم تا ششم برگزار خواهد شد و تاک در اختتامیه( یعنی صبح جمعه) برگزار میشود، دو تا پنل تخصصی هم در روز افتتاحیه خواهیم داشت. من تمام تلاشم را کردم که پنلها به طور موازی باهم برگزار نشود و این امکان برای همه فراهم شود که افراد متناسب با علاقه و تخصص خود در پنلها شرکت کنند .کمیته روابط بینالملل انجمن قرار است در دعوت از میهمانان خارجی در سطح بینالمللی با ما همکاری داشته باشد. همچنین این کمیته انعکاس خوبی از اخبار انجمن را در نشریه خبری آی بولتن هم داشته است که از زحمات سرکار خانم دکتر پازوکی و تیم آی بولتن سپاسگزاری میکنم. قرار است یک سخنران کلیدی هم از خارج از کشور در افتتاحیه، اختتامیه و سخنرانان بین المللی دیگری نیز در پنلهای تخصصی کنگره از خارج از کشور داشته باشیم.
خبرگزاری لیزنا: آیا در ماه مبارک رمضان پنلها در همان ساعات قبلی برگزار میشوند؟
دکتر صمیعی :خیر با توجه به ماه مبارک رمضان ساعات برگزاری پنل ها تغییر خواهد کرد.
لیزنا: آیا امسال نسبت به پارسال نشستی اضافه شده است؟ اگر بله چه نشست/ نشستهایی؟
دکتر صمیعی: خیر نشستها همان نشستهای پارسال هستند و نشستی اضافه نشده است.
لیزنا: کیفیت پیشنشستها چطور ارزیابی میشود و استقبال شرکتکنندگان چطور بوده؟
دکتر خراسانچی: ما برای ارزیابی در واقع در همان محیط ادوبی کانکت فرمهای ارزیابی را طراحی کردیم که در انتهای پیش پنلها این فرم های ارزیابی به شکل الکترونیکی توزیع و جمعآوری و نمودارش ترسیم میشود و بعد انشاءالله در آخر ما این را به صورت جمع بندی در هر پنل، اعلام خواهیم شد.
درمورد بخش دوم سوال لیزنا نیز دکتر صمیعی اضافه کردند که
استقبال خوبی از پیش پنلها صورت گرفته است ولی به عنوان دبیر علمی کنگره و یک حرفهمند انتظار مشارکت بیشتر دارم به این دلیل که پیشنشستهای کنگره در فضای مجازی برگزار میشود و همه به راحتی امکان حضور دارند، نسبت به زمانی که حضوری برگزار میشد، مسئله رفت و امد وجود ندارد، حتی افراد در هر جایی با گوشی همراه خود نیز میتوانند در پیش پنلها حضور پیدا کنند. در برخی از پیش پنلها استقبال بسیار زیاد بود، ۷۰ تا۸۰ نفر حضور داشتند و بعضا به نود نفر هم رسیده است. همچنین در جلسه اول دوره حرفهای تحول دیجیتال روز دوشنبه مورخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۰ نفر حضور داشتند و همینطور اضافه میشدند. بسته به موضوع تعداد شرکت کنندگان متغیر است. ولی من انتظار و توقع مشارکت بیشتر از این دارم و نمیدانم چرا متخصصان علوم اطلاعات که همچنین فرصتی در این دوران کرونا برایشان فراهم شده، تهدید را تبدیل به فرصت نمیکنند و از این فرصت به وجود آمده استفاده و بهره لازم را نمیبرند.
در انتها دکتر خراسانچی از دکتر خسروی خواستند جمله پایانی نشست را ایشان بگویند.
دکتر خسروی: از نخستین مجمع عمومی در نیاوران تا کنون شاهد فعالیتهای انجمن بودهام. باید خدا رو شاکر باشیم که انجمن به این بلوغ رسیده که میتواند اموراتش را با استفاده از عقل جمعی و جلب مشارکت حرفه مندان و جوانان دانشجو که به گونهای دارند در این زمینه کارورزی میکنند بتواند کارها را به پیش ببرد. کار این عزیزان کار عشق است، فرد با عشق و تعهد حرفهای به میدان میآید. اصولا کارهای نهادهای مدنی به این صورت است نه مزدی در کار است و نه حتی تشکری. حتی ممکن است دوستان مورد عتاب نیز قرار گیرند که مثلا چرا دیر کارتم صادر شد، دیر خبر گذاشته شد و یا عکسم دیر گذاشته شد ولی در مجموع گستردگی که من در کارها و همه حوزهها میبینم شخصا خدا را شاکر هستم که آن بذری که توسط بزرگواران نیک سیرتی که در ابتدا کاشته شد تبدیل به درختی تنومند شده که سایه سار آن گسترده شده است. . همین جا از همه درخواست کمک میکنیم؛ درهای انجمن باز است برای حضور همهی آنهایی که دلشان برای علم اطلاعات و دانششناسی برای کتابداری و اطلاعرسانی، برای علوم آرشیوی میتپد، جلو بیایند و کمک کنند. درهای انجمن باز است . حتی جلسات انجمن که الان که درمحیط وب برگزار میشود و چه زمانی که جلسات انجمن که حضوری برگزار میشد برای همگان باز است و می توان شرکت کرد. کنگره هم مناسبت مغتنمی است برای کمک به انجمن . شما می توانید با شرکت پویا ی خود انجمن را یاری کنید.
بله من اعتقاد دارم تیم سه کمیته اجرایی، علمی و جوایز و گروهی که همراهشان هستند که در این نشست حضور ندارند، بسیار پر تلاش هستند.