مصاحبه نشست کتابخانه دانشگاهی ششمین کنگرۀ متخصصان علوم اطلاعات

 

دبیر نشست کتابخانه‌های دانشگاهی: آقای دکتر محمدکریم صابری
مصاحبه‌کننده: خانم مهدیه قلعه خندابی
تاریخ مصاحبه: ۱۳۹۹/۱۲/۲۲

انگیزۀ شما برای پذیرش مسئولیت دبیری نشست کتابخانه‌های دانشگاهی چه بوده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم. من خدمت شما و تمام عزیزانی که این مصاحبه را می‌شنوند سلام و وقت بخیر عرض می‌کنم. حقیقتاً من حدود سه سال است که مسئولیت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان را بر عهده دارم و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات کتابخانه‌های دانشگاهی هستم. علاوه بر این موضوع اصلی کنگره هم تحول دیجیتال بود، من هم به حوزۀ تحول دیجیتال، فناوری‌های اطلاعاتی و فناوری‌های نوظهور علاقمند هستم. وقتی خانم دکتر صمیعی دبیر علمی کنگره پیشنهاد نشست کتابخانه‌های دانشگاهی را دادند با افتخار پذیرفتم که در خدمت عزیزان کنگرۀ ششم باشم.
من به چند دلیل این مسئولیت را پذیرفتم: یکی این که در حوزۀ کتابخانه‌های دانشگاهی فعالیت‌های اجرایی انجام می‌دهم، دوم در این حوزه و موضوع کنگره مسئولیت دارم و سوم تعهد حرفه‌ای من باعث شد که در خدمت کنگرۀ ششم باشم.

چه موضوعاتی را برای طرح در نشست دارید؟

طبق برنامه‌ریزی‌هایی که با همفکری دوستان متخصص در حوزۀ کتابخانه‌های دانشگاهی و دبیر علمی کنگره انجام دادیم، در نظر داریم در راستای محور اصلی کنگره که تحول دیجیتال هست سه پیش‌نشست برگزار کنیم. موضوعاتی که مطرح خواهد شد در پیش‌نشست اول «اینترنت اشیاء و کتابخانه‌های دانشگاهی» هست که این پیش‌نشست در ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد. انشاالله در پیش‌نشست دوم با موضوع «تجربیات دیجیتال‌سازی و تحولات دیجیتال» در اواخر فروردین و پیش‌نشست سوم هم با موضوع «خدمات کتابخانه‌ای مبتنی بر موبایل» در اواخر اردیبهشت در خدمت علاقه‌مندان به کتابخانه‌های دانشگاهی خواهیم بود. این‌ها موضوعاتی هستند که ما برای نشست کتابخانه‌های دانشگاهی در نظر گرفتیم.

معیار و مبنای شما در انتخاب اعضای نشست بر چه اساسی بوده است؟

برای انتخاب اعضای نشست سعی کردیم سراغ افرادی برویم که در موضوع نشست دارای تخصص، تجربه، انتشارات و فعالیت‌ها‌ی پژوهشی باشند. به عنوان مثال ما در پیش‌نشست اول که به موضوع اینترنت اشیاء اختصاص داشت دو نفر از مهمانان ما رسالۀ دکتری‌شان در حوزۀ اینترنت اشیا بود و مهمان دیگرمان دکترای مدیریت سیستم‌ها بودند و در این حوزه تخصص داشتند و پیش‌نشست دوم هم به همین صورت هست، ما سراغ رؤسای کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها خواهیم رفت، رؤسایی که تجربه عملی مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی را دارند و اِن‌شاءالله مهمان نشست خواهند بود و تجربیات خود را با علاقه‌مندان و متخصصان این حوزه به اشتراک خواهند گذاشت.
از این که وقتتان را در اختیار بنده قرار گذاشتید، سپاسگزارم
خواهش می‌کنم. من فقط در پایان عرایضم می‌خواهم از شما برای مصاحبه‌تان تشکر کنم، همچنین از دبیر علمی کنگره خانم دکتر صمیعی، دبیر اجرایی کنگره خانم دکتر خراسانچی، از کمیتۀ راهبری کنگره و تمام عزیزانی که برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر کنگره تلاش می‌کنند ممنون و سپاسگزارم.
ممنون از شما وقت‌تان بخیر خدانگهدار
سلامت باشید. خدانگهدار

لینک صفحه نشست تخصصی پنل کتابخانه دانشگاهی

آخرین اخبار