نشست ششم: مسائل شغلی کتابداران : فعالیت‌های صنفی و موانع آن

دبیر: سید ابراهیم عمرانی دبیر شورای تأمین منابع علمی وزرات عتف و دبیر اجرایی کنگره

اعضا:

  • دکتر عصمت مؤمنی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
  • مهسا پورحقانی کارشناس ارشد موسسه انتشارات فنی ایران
  • حسن مقدس‌زاده عضو هیئت علمی مرکز منطقه ای اطلاع‌رسانی علم و فناوری
  • دکتر حسن کیانی خوزستانی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا

چکیده: این نشست، به بازشناسی مسائل صنفی، تعیین بازۀ فعالیت­ها و شرایط تشکیل انجمن­های صنفی می­پردازد. نخست در این نشست به ارائۀ تعریفی دقیق از صنف و ضرورت به­وجود آمدن آن اشاره شد. فعالیت­های صنفی همسو با نیاز انجام می­شود و ضرورت به­وجود آمدن صنف، برپایۀ نیاز است. امروزه، آموزش­ها به گونه­ای تبدیل شده است که دیگر مشاغل سنتی پاسخ­گوی آن نیست و حرفۀ علم اطلاعات و دانش­شناسی با بحران شغلی روبرو شده است. هر ساختاری که می‌خواهد شکل بگیرد، باید از سوی سازمان استخدامی کشور پذیرفته شود و پذیرش آن منوط به تلاش دانش­آموختگان آن علم است که بتوانند فعالیتشان را بدون دانشگاه و به صورت مجزا پیگیری کنند. این ساختار نیاز به همفکری همه دارد؛ یعنی کسی که خودش تمایل دارد از آموزش‌هایی که دیده است به گونه‌ای در کسب و کار استفاده کند، باید این ساختار را تنظیم کند. در ادامۀ این نشست، به بحث پیرامون آیین­نامۀ تأسیس انجمن‌های صنفی، اختیارات و وظایف آن پرداخته شد. هیچ انجمن و اتحادیۀ صنفی وظیفۀ ایجاد بازار کار ندارد و تأثیرگذاری اجتماعی آن‌ها به سرمایۀ اجتماعی آن‌ها وابسته است. مسائل صنفی شامل مباحث گسترده­ای چون (حقوق و دستمزد، ارتقاء آن صنف، بازآموزی­ها، امنیت شغلی و …) می­باشد. در این میان، برخی از حرفه­مندان حاضر در این نشست، به این امر انجمن علمی می­تواند کارهای صنفی را انجام دهد، تأکید داشتند. در این راستا، اعضای انجمن بر این باورند که کارهای انجمن علمی کتابداری هیچ منافاتی با انجمن صنفی ندارد. انجمن می‌تواند شرح شغل کتابداری ارائه دهد اما هیچ­کدام از پیگیری‌های حقوق و دستمزد کتابدارها را نمی‌تواند انجام دهد. زیرا برای نمونه، کتابداران دانشگاهی زیرنظر وزارت علوم هستند، وزارت کار و امور اجتماعی نمی‌تواند به وزارت علوم دستوری در مورد حقوق و دستمزد کتابداران بدهد. انجمن کتابداری و اطلاع­رسانی ایران برای دانشجوها نمی­تواند شغل، منزلت اجتماعی و ساختار شغلی مناسب ایجاد کند. وظیفۀ انجمن حمایت از فارغ­التحصیلان، پایش شغل­ها و نظارت بر کیفیت کار است. هرگاه این انجمن، از مرجعیت علمی و سرمایۀ اجتماعی لازم برخوردار باشد، می‌تواند تأثیرگذاری صنفی نیز داشته باشد. جامعۀ دانشجو و جامعۀ کتابدار باید در کنار هم باشند. اگر در فعالیت‌های انجمن، اعضای انجمن شرکت نکنند، انجمن هیچ­گاه سرمایۀ اجتماعی لازم را نخواهد داشت.

 بیانیه:

 

تعریف صنف و ابعاد آن، انجمن صنفی چیست و چه اهداف و وظایفی می تواند داشته باشد، بررسی کارکردهای انجمن های علمی که کار صنفی می‌کنند و نقش نظام‌های حرفه‌ای در انجمن‌های صنفی مورد بررسی و تأکید قرار گرفت. همچنین، در پایان اعلام شد که کارگروه مطالعات صنفی در انجمن، تشکیل و از همه برای یافتن راهکار دعوت به همکاری شود.