راه اندازی نظام خدمات مشاوره اطلاعاتی در ایران سبب ساختارمند شدن این خدمات و افزایش فرصت های شغلی می شود: گزارش نشست مطالعات صنفی در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

 پنل مطالعات صنفی در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با موضوع «مراکز مشاوره اطلاعاتی و نظام مشاوره اطلاعاتی ایران» در روز پنجشنبه مورخ ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار شد. در این نشست مهدی رحمانی دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران به عنوان دبیر پنل و دکتر علیرضا نوروزی (دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران و مدیر کلینیک اطلاعات)، دکتر فرشاد ژیان (عضو نظام روان شناسی و مشاوره ایران و دبیر فراکسیون بهداشت و سلامت روان مجلس شورای اسلامی)، دکتر عصمت مومنی (دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی و  مؤسس مرکز مشاوره اطلاعاتی دانشگاه علامه طباطبائی) و آقای مهیار موسوی (کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و مشاور اصناف و سازمان ها) حضور داشتند.

در ابتدای نشست مهدی رحمانی معرفی پنلیست‌ها و بیان علت انتخاب موضوع مشاوره اطلاعاتی پرداخت. وی بیان کرد که بحث مشاوره اطلاعاتی چند سالی است که در حوزه علم اطلاعات  و دانش شناسی مطرح شده است و در این راستا تلاش هایی صورت گرفته است که از آن جمله می توان به کلینیک اطلاعات دکتر نوروزی، مرکز مشاوره اطلاعاتی دانشگاه علامه طباطبائی، مرکز مشاوره همپا و بسیاری مراکز دیگر می‌توان اشاره کرد. با توجه به اهمیت بحث مشاوره اطلاعاتی در تمامی عرصه‌ها از دستیار مشاوره‌ای یک وکیل گرفته تا مشاوره اطلاعاتی دادن به یک پزشک، کشاورز، خودرو ساز و ….  امسال تصمیم گرفتمیم تا بحث مشاوره اطلاعاتی را مطرح کنیم و بررسی کنیم که آیا شرایط راه اندازی نظام مشاوره اطلاعاتی را داریم و برای رسیدن به این مهم چه باید کرد.

در ادامه دکتر نوروزی به بحث در مورد معرفی مراکز مشاوره اطلاعاتی به عنوان شغلی نوین در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی به سخنرانی پرداخت. دکتر نوروزی با اشاره به اهمیت موضوع مشاوره اطلاعاتی بیان کرد که کتاب مشاوره اطلاعاتی را به این منظور تألیف کردیم که بیان کنیم به عنوان یک متخصص اطلاعات چه اطلاعاتی می توانیم به کاربران ارائه کنیم. در ادامه ایشان به مسئله بیکاری در کشور اشاره ای داشت و گفت که در حال حاضر در وزارتین بیش از ۱۷۰۰ نشریه فعالیت می کنند که همه این نشریات نیازمند مشاور نمایه سازی هستند. بنابراین این حوزه می تواند برای متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی بسیار کاربردی و شغل ساز باشد. وی در انتها عنوان کرد که یکی از مهم ترین راه های برون رفت از وضعیت بحرانی بیکاری تأسیس مراکز مشاوره اطلاعاتی است.

در ادامه دکتر عصمت مؤمنی در مورد اهمیت مشاوره اطلاعاتی و تجربیاتشان در حوزه مشاوره اطلاعاتی به سخنرانی پرداخت. ایشان عنوان کرد که مرکز مشاوره اطلاعاتی دانشگاه علامه طباطبائی همزمان با هفته پژوهش و در سال ۱۳۹۳ در دانشگاه علامه طباطبائی راه‌اندازی شد. دکتر مؤمنی ضمن بیان اینکه در این مرکز مشاوره از متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی استفاده می شود بیان کرد که مشاوره اطلاعاتی به صورت جلسه ای است و گروهی از متخصصان علوم اطلاعات تلاش می کنند تا نیاز اطلاعاتی کاربران را تأمین کنند. ایشان در مورد بحث حق الزحمه مشاوارن اطلاعاتی نیز  عنوان داشت که در دانشگاه علامه طباطبائی حق الزحمه مشاوران اطلاعاتی طبق تعرفه مشاوران و روان شناسان تعیین شده است.

در ادامه دکتر ژیان در مورد امکان سنجی راه اندازی نظام مشاوره اطلاعاتی با استفاده از تجربیات نظام مشاوره و روانشناسی ایران به سخنرانی پرداخت. دکتر ژیان ضمن بیان اهمیت راه اندازی نظام مشاوره اطلاعاتی ایران گفت که راه اندازی نظام مشاوره و روانشناسی ایران تجربه ای موفق در این حوزه است و به نظر راه اندازی یک نظام مشاوره اطلاعاتی می تواند به مشاغل این حوزه ساختار دهد و اعتبار لازم برای مشاوران اطلاعاتی را کسب کند. دکتر ژیان در مورد تأسیس و اقدام برای راه اندازی نظام مشاوره اطلاعاتی عنوان کرد که برای این کار نیاز است که این بحث در مجلس با پیشنهاد ۱۵ نماینده مطرح و یا اینکه به صورت یک لایحه در دولت مطرح شود. بعد از تصویب طرح در مجلس می توان اقدام به راه اندازی نظام مشاوره اطلاعاتی کرد. دکتر ژیان در ادامه عنوان کرد که اهمیت راه اندازی نظام مشاوره اطلاعاتی در آن است که در آینده ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی کاملا ساختارمند و منظم خواهد بود و افراد برای احراز شغل مشاوره اطلاعاتی باید از نظام مشاوره اطلاعاتی مجوز دریافت کنند که این کار منجر به تخصصی شدن این حوزه و کاربردی شدن آن خواهد شد.

سخنران بعدی آقای مهیار موسوی بود که به بیان تجربیاتش در مورد مشاوره اطلاعاتی و فعالیت هایی که در این زمینه صورت گرفته است پرداخت. موسوی ضمن بیان اهمیت ارتباط میان اصناف و کتابداران تأکید کرد که گسترش خدمات مشاوره اطلاعاتی می تواند منجر به اشتغال زایی در این حوزه شود.

در ادامه حاضران در سالن سؤال‌ها و نظرات خود را مطرح کردند. در انتهای نشست قرار شد که به زودی نشست‌هایی میان متخصصان حوزه مشاوره اطلاعاتی و صاحب نظران دیگر برگزار و اقدامات لازم برای راه اندازی نظام مشاوره اطلاعاتی برنامه‌ریزی شود.

آخرین اخبار