مسائل و چالش های شاخه‌های انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران بررسی شد: گزارشی از نشست انجمن و مسائل آن

نشست انجمن و مسائل آن با موضوع «بررسی مسائل شاخه‌های استانی» در روز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۸ در سالن جلسات دفتر ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. حاضران در این جلسه عبارت بودند از: دکتر فریبرز خسروی (رئیس انجمن)؛ دکتر ابراهیم افشار زنجانی (نائب رئیس انجمن)؛ دکتر محمد زره ساز (دبیر علمی کنگره پنجم و دبیر انجمن)؛ فرامرز مسعودی (خزانه دار انجمن)؛ دکتر رسول زوارقی (شاخه آذربایجان)؛ دکتر رضا اکبرنژاد (شاخه آذربایجان)؛ دکتر مهدی علیزاده (دبیر شاخه کرمان)؛ ابراهیم عمرانی (عضو هیئت مدیره انجمن)؛ دکتر محسن حاجی زین العابدینی (بازرس انجمن)؛ دکتر مهدی زاهدی نوقابی (شاخه خراسان)؛ دکتر محمود مرادی (رئیس شاخه کرمانشاه)؛ دکتر حسین نورانی (نائب رئیس شاخه مازندران)؛دکتر نسترن پورصالحی (عضو هیئت مدیره انجمن)؛ دکتر شعله ارسطوپور (رئیس شاخه خراسان)؛ خیریه حمیدپور (عضو هیئت مدیره شاخه فارس)؛ زهرا شاه نظرنژاد خالصی (عضو هیئت مدیره شاخه فارس)

جناب آقای دکتر مقدس زاده دبیر نشست در ابتدا ضمن خوش آمدگویی خدمت حضار به ویژه نمایندگان شاخه ها به شرح مختصری از اهداف برگزاری نشست از جمله تعامل بیشتر و نزدیکتر بین شاخه ها و مرکز، اجرایی نمودن نظام نامه شاخه ها و منطقه ای عمل کردن برخی شاخه ها پرداخت. در ادامه جناب آقای دکتر خسروی، ریاست محترم هیئت مدیره انجمن ضمن عرض خیرمقدم خدمت تمامی عزیزان اعلام آمادگی کرد تا تا نظرات، انتقادات و پیشنهادات شاخه ها را شنیده و براساس آن ها در هیئت مدیره مرکز برنامه ریزی کند.

در ادامه سرکار خانم دکتر ارسطوپور از منطقه ای عمل کردن شاخه ها از جمله شاخه خراسان برای فعالیت در استان های همجوار ابراز نگرانی کرد. دکتر مقدس زاده و دکتر خسروی برای رفع این نگرانی پیشنهاد کردند تا افراد فعال و علاقمند در استان های همجوار شناسایی شوند و به عنوان نماینده آن استان ها در شاخه ها فعالیت کنند. همچنین پیشنهاد شد که از تجربه های شاخه فارس در زمینه فعالیت منطقه ای در طول سه سال گذشته استفاده شود.

دکتر مرادی در ادامه عنوان کرد که شاخه کرمانشاه در سال های گذشته فعالیت های اثرگذاری انجام داده ولی اخیرا بدلیل مشکلات مالی سازمان ها فعالیت بسیار مشکل شده و اصلی ترین مشکل عدم تأمین منابع مالی است و از سوی مرکز درخواست کمک کرد. همچنین ایشان اظهار داشت که برای عضویت افراد در انجمن باید اهرم های تشویقی وجود داشته باشد وگرنه افراد در این اوضاع اقتصادی حق عضویت پرداخت نخواهند کرد و یکی از این راهکارهای تشویقی را دفاع از حقوق صنفی کتابداران بیان داشت.

جناب آقای دکتر خسروی و عمرانی تأکید کردند که علیرغم آنکه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران یک انجمن صنفی نیست ولی فعالیت های متعددی در طول سال های گذشته در زمینه صنفی در این انجمن شکل گرفته است. از جمله این فعالیت ها که حاصل نشست ها و فعالیت های کمیته صنفی بویژه در چهار کنگره گذشته بوده می توان به نامه نگاری و برگزاری جلسات متعدد با سازمان اداری و امور استخدامی در راستای تعریف هشت شغل جدید که فارغ التحصیلان رشته می توانند آن ها را احراز نمایند، اشاره کرد. ضمن اینکه باید مشخص کرد که دقیقا منظور از فعالیت ها و مطالبات صنفی چیست؟ چرا که بسیاری از خواسته ها صنفی نیست و نمی توان آن ها را پیگیری نمود.

در این راستا جناب آقای دکتر نورانی بیان داشتن که انجمن باید از افراد فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و نه صرفا کتابداران تقدیر کند. همچنین انجمن باید در مقابل انتصاب های سفارشی در پست های کتابداری از جمله مدیر کل کتابخانه های عمومی در استان ها عکس العمل نشان دهد که این خود نمونه یک نوع فعالیت صنفی است. در ادامه دکتر زره ساز عنوان داشت که فعالان انجمن در نشست های کنگره های پیشین نسبت به مسئله غیر متخصص بودن مدیران انتقاداتی داشته ولی گاهی اوقات خود کتابداران به استقبال مدیران غیرمتخصص می روند و حتی برخی از دست اندرکاران شاخه های انجمن در استان ها از مدیران غیرمتخصص حمایت کرده اند. ایشان به برنامه تلویزیونی خود و خانم خراسانچی دبیر اجرائی کنگره پنجم در شبکه چهار اشاره کرد که در این برنامه ایشان به صراحت به ضرورت توجه مدیران غیرمتخصص به نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه اشاره کرده است و خواستار این شد که این نوع واکنش ها در جامعه علمی و حرفه ای افزایش پیدا کند. دکتر خسروی نیز در این رابطه بیان داشت که به کارگیری مدیران غیرمتخصص فقط مختص رشته و حرفه ما نیست و در تمام زمینه ها وجود دارد و تابع مسائل سیاسی است. با وجود این، انجمن در این زمینه سکوت نکرده و عکس العمل هم نشان داده و خواهد داد.

دکتر خسروی بیان داشت که برای بهتر دیده شدن شاخه ها، از طرف کتابخانه ملی آمادگی آن را داریم تا بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کتاب را در صورت درخواست شاخه ها به کتابخانه های مناطق محروم اهدا کنیم. همچنین با توجه به درخواست شاخه ها نسبت به حمایت مالی از سوی مرکز، به ازای فعالیت شاخه ها مبلغی به صورت سالانه از سوی انجمن به شاخه ها کمک خواهد شد. همچنین مقرر گردید تا با هماهنگی با انجمن مرکز، شاخه‌های خراسان و فارس به صورت منطقه ای عمل کنند و در ادامه شاخه های مازندران و آذربایجان نیز این کار را ادامه دهند.

از سوی دیگر بنابر درخواست جناب آقای دکتر مرادی مقرر شد تا با توجه به آنکه انجمن ها زیرنظر وزارت علوم فعالیت می کند، نامه ای از سوی انجمن به وزارت علوم ارسال گردد و در آن خواسته شود دانشگاه ها اتاقی را به عنوان دفتر در اختیار شاخه های انجمن قرار دهند. همچنین مقرر گردید شاخه ها در قالب فرمهایی که از سوی مسئول شاخه های استانی جناب آقای دکتر مقدس زاده تهیه می گردد به صورت فصلی گزارش فعالیت های خود را به مرکز ارسال کنند. علاوه بر آن شاخه هایی که دوره سه ساله هیئت مدیره آن ها به پایان رسیده پیش از برگزاری مجمع انتخاباتی باید با مرکز مکاتبه کرده و پس از برقراری شرایط با حضور نماینده انجمن اقدام به برگزاری انتخابات کنند. در پایان نشست، جناب آقای فرامرز مسعودی خزانه دار انجمن گزارشی از وضعیت مالی انجمن و همچنین توضیحاتی در رابطه با برخی از بندهای نظام نامه شاخه ها ارائه کرد.  

آخرین اخبار