مزایا و ضرورت‌های فعالیت‌های دانشجویان در انجمن‌های علمی دانشجوئی بررسی شد: گزارشی از نشست دانشجویان و دانش‌آموختگان در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

نشست دانشجویان و دانش آموختگان با موضوع «نقش انجمن‌های علمی دانشجوئی در خودتوانمندسازی دانشجویان» در روز پنجشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۸ در سالن اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. فرحنازسلطانی (مدیر محصول نرم‌افزار پژوهیار، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور)د ر این نشست دبیر پنل بودند. با توجه به موضوع اصلی نشست، اعضای پنل شامل دانشجویان و اساتیدی بودند که سابقه فعالیت در انجمن‌های علمی را داشتند. اعضای پنل عبارت بودند از: سرکار خانم دکتر سمیه سادات آخشیک (نماینده اساتید مشاور انجمن‌های علمی)، خانم سارا مرادی (دبیر انجمن علمی دانشگاه شاهد) ،خانم فهیمه علی عسگری (دبیر انجمن علمی دانشگاه الزهرا)، آقای میلاد روشنی (عضو اتحادیه انجمن علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو اتحادیه ادکا) و آقای محمد جواد اشتری (مدیر فروش شرکت نرم‌افزاری نوسا و از فعالان سابق تشکل‌های دانشجویی).

نشست ابتدا با صحبت‌های خانم سلطانی در رابطه با تاریخچه برگزاری پنل دانشجویان و دانش آموختگان و همچنین ارائه گزارش کوتاهی در مورد پیش‌نشست برگزار شده با دبیران انجمن‌های علمی آغاز شد.

در ادامه سرکار خانم دکتر آخشیک بر لزوم شرکت دانشجویان در انجمن‌های علمی سخن گفت. ایشان حضور در انجمن‌های علمی را به مثابه دانشگاه دوم دانست و عنوان کرد که با شرکت در انجمن‌های علمی گویا مدرک دو دانشگاه را در اختیار داریم که باعث افزایش قدرت تصمیم‌گیری، صبوری و همچنین یادگیری کار تیمی خواهد شد.

خانم علی عسگری با توجه به سابقه برگزاری همایش و کارگاه‌ها در دانشگاه الزهرا از مزایای شرکت در انجمن‌های علمی صحبت کرد و برگزاری همایش بیستم در دانشگاه الزهراء را یکی از مثال‌های مناسب از کار تیمی در دانشگاه خود دانست. ایشان افزایش اعتماد به نفس فرد و بهره‌مندی از دانش را از مزایای شرکت در انجمن دانست.

در ادامه بحث جناب آقای اشتری در مورد مهارت‌های آموخته شده در دانشگاه و لزوم توجه خود دانشجویان به اطراف خود برای به‌کارگیری در شغل و آینده خود سخن گفت.

سرکار خانم مرادی با توجه به تجربه خود در دانشگاه شاهد ضمن برشمردن محدودیت‌هایی چون کمبود بودجه، همکاری نکردن و دستورالعمل‌های پیچیده دانشگاه برای انجام فعالیت‌های مختلف توسط انجمن، پیشنهاد کرد ادکا و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران ایران حمایت همه جانبه‌ای از انجمن‌های دانشجوئی داشته باشند و همچنین خواستار ایجاد یک ساب دامین در سایت ادکا برای انعکاس فعالیت‌های انجمن‌های دانشجوئی در سراسر کشور شد.

در پایان آقای میلاد روشنی عضو ادکا به فعالیت‌های چندین دوره این تشکل اشاره کرد و با توجه به آمارهای بدست آمده از دوستان فعال در ادکا، آن‌ها را صاحب شغل و موفق در عرصه‌های مختلف دانست و از همه حضار برای شرکت در فعالیت‌های ادکا دعوت به عمل آورد.

پس از آن نوبت به حاضران در سالن رسید. دانشجویان از دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به عدم اطلاع از فعالیت‌های انجمن‌ها در تهران شکایت داشتند. همچنین به تشریح فعالیت‌های خود از جمله برگزاری نمایشگاه کتاب با سود اندک اشاره کردند.

آقای دکتر علیزاده از اعضای هیئت علمی دانشگاه کرمان به لزوم اطلاع از بودجه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها اشاره داشت و گفت دانشگاه‌ها به انجمن‌هایی که فعالیت بهتری داشته باشند بودجه بهتری خواهند داد.
آقای محمدپور دانشجوی دانشگاه علامه از نقش انجمن و اساتید در فعالیت‌های انجمنی صحبت کرد و خواستار مطالبه کمیته دانشجویان و دانش آموختگان برای افزایش آموزش‌های مهارتی شد.

همچنین خانم دکتر نوذری با اشاره به فعالیت دانشجویان، حضور در فعالیت‌های انجمنی را بسیار مفید دانست.

آقای رحمانی دبیر ادکا در مورد توان ااین تشکل برای همکاری با انجمن‌های علمی گفت و خواستار مشارکت فعال دانشجویان دانشگاه‌های خارج از تهران با ادکا شد.

در پایان اعضای پنل به سؤالات مطرح شده توسط دانشجویان پاسخ‌های کوتاهی دادند. در جمع‌بندی چنین مطرح شد که مسائل انجمن‌های دانشجوئی با توجه به وابستگی به سازمان‌های بالادستی باید توسط اعضای هیئت علمی مدیریت و راهبری شود. دانشجویان باید ترغیب به حضور در انجمن‌های علمی شوند تا بتوانند مهارت‌های خود را برای مواجهه با مسائل مختلف در رشته افزایش دهند.

آخرین اخبار