چالش‌ها و رویکردهای فهرستنویسی با رویکرد آینده‌نگر بررسی شد: گزارشی از نشست سازماندهی دانش در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

نشست سازماندهی دانش پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات در ساعت ۹ روز پنجشنبه ۳۰ آبان ماه با موضوع «آینده فهرستنویسی: چالش ها و رویکردها» و با حضور متخصصان و علاقه مندان حوزه سازماندهی دانش در تالار حکمت کتابخانه ملی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ملیحه درخوش، دبیر پنل ضمن خوشامدگویی به حضار به بحث آینده پژوهی و دیده بانی آینده در سازماندهی دانش پرداخت و بر بررسی چالش های موجود در این حوزه و ارائه سناریوهای مناسب برای آینده تاکید کرد.

سپس، ابراهیم عمرانی، به بحث آینده حرفه فهرستنویسی پرداخت. وی گفت که در حال حاضر و با تغییرات به وجود آمده بر اثر وجود فناوری های نوین و نیز ارائه الگوها و استانداردهای جدید در حوزه سازماندهی دانش، حرفه فهرستنویسی و سازماندهی نیز دچار تغییراتی خواهد شد. وی با اشاره به اینکه برخی هنوز به طور کامل به فهرستنویسی و نمایه سازی توسط نیروی انسانی معتقد هستند و برخی نیز کاملا مخالف این مسئله هستند و معتقدند که فهرستنویسی ماشینی بهترین راه حل است، بر نیمه عمر منابع تاکید کرد و استفاده از راهکار مناسب را معطوف به نیمه عمر منبع در دست توصیف و نیاز کاربر دانست.

سپس رقیه حجازی، به بررسی آینده فهرست ای کتابخانه ای پرداخت. وی با اشاره به تغییر نیاز کاربران و تغییر منابع اطلاعاتی با استفاده از فناوری های جدید، مؤلفه های تأثیرگذار بر تغییرات فهرست های کتابخانه ای در آینده را بر شمرد.

پس از آن، دکتر شعله ارسطوپور در مورد آینده آموزش سازماندهی اطلاعات و دانش صحبت کرد. وی در ابتدا به هویت حرفه مندان علم اطلاعات و دانش شناسی اشاره کرد و بر این نکته تأکید کرد که باید در ابتدا ببینیم که ما چه کاری می توانیم انجام دهیم که رشته های دیگر نمی توانند؟ سپس به واحدهای آموزشی در دوره های مختلف علم اطلاعات و دانش شناسی اشاره کرد و تأثیر این واحدها بر آینده شغلی و حرفه ای دانشجویان و فارغ التحصیلان را مورد بررسی قرار داد.

در ادامه این نشست، دکتر سیدمهدی طاهری، در مورد واگرایی استانداردهای نوین سازماندهی دانش صحبت کرد. وی بر ویژگی های استانداردهای نوین و تغییر رویکردهایی که در گذر زمان در سازماندهی دانش به وجود آمده اشاره کرد. وی با ارائه اطلاعاتی از شیوه های جدید سازماندهی دانش، واگرایی به وجود آمده در رویکردهای نوین به سازماندهی را تشریح کرد.

پس از آن، مخاطبان به ارائه نظرات و پرسش های خود پرداختند و اعضای نشست نیز پاسخگوی بحث مخاطبان بودند. در نهایت، این نشست در ساعت ۱۱ و با ارائه خلاصه ای مباحث مطرح شده توسط دبیر نشست، به کار خود پایان داد.

آخرین اخبار