دبیر: سید ابراهیم عمرانی دبیر شورای تأمین منابع علمی وزرات عتف و دبیر اجرایی کنگره
اعضا:
- دکتر عصمت مؤمنی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
- مهسا پورحقانی کارشناس ارشد موسسه انتشارات فنی ایران
- حسن مقدسزاده عضو هیئت علمی مرکز منطقه ای اطلاعرسانی علم و فناوری
- دکتر حسن کیانی خوزستانی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا
چکیده: این نشست، به بازشناسی مسائل صنفی، تعیین بازۀ فعالیتها و شرایط تشکیل انجمنهای صنفی میپردازد. نخست در این نشست به ارائۀ تعریفی دقیق از صنف و ضرورت بهوجود آمدن آن اشاره شد. فعالیتهای صنفی همسو با نیاز انجام میشود و ضرورت بهوجود آمدن صنف، برپایۀ نیاز است. امروزه، آموزشها به گونهای تبدیل شده است که دیگر مشاغل سنتی پاسخگوی آن نیست و حرفۀ علم اطلاعات و دانششناسی با بحران شغلی روبرو شده است. هر ساختاری که میخواهد شکل بگیرد، باید از سوی سازمان استخدامی کشور پذیرفته شود و پذیرش آن منوط به تلاش دانشآموختگان آن علم است که بتوانند فعالیتشان را بدون دانشگاه و به صورت مجزا پیگیری کنند. این ساختار نیاز به همفکری همه دارد؛ یعنی کسی که خودش تمایل دارد از آموزشهایی که دیده است به گونهای در کسب و کار استفاده کند، باید این ساختار را تنظیم کند. در ادامۀ این نشست، به بحث پیرامون آییننامۀ تأسیس انجمنهای صنفی، اختیارات و وظایف آن پرداخته شد. هیچ انجمن و اتحادیۀ صنفی وظیفۀ ایجاد بازار کار ندارد و تأثیرگذاری اجتماعی آنها به سرمایۀ اجتماعی آنها وابسته است. مسائل صنفی شامل مباحث گستردهای چون (حقوق و دستمزد، ارتقاء آن صنف، بازآموزیها، امنیت شغلی و …) میباشد. در این میان، برخی از حرفهمندان حاضر در این نشست، به این امر انجمن علمی میتواند کارهای صنفی را انجام دهد، تأکید داشتند. در این راستا، اعضای انجمن بر این باورند که کارهای انجمن علمی کتابداری هیچ منافاتی با انجمن صنفی ندارد. انجمن میتواند شرح شغل کتابداری ارائه دهد اما هیچکدام از پیگیریهای حقوق و دستمزد کتابدارها را نمیتواند انجام دهد. زیرا برای نمونه، کتابداران دانشگاهی زیرنظر وزارت علوم هستند، وزارت کار و امور اجتماعی نمیتواند به وزارت علوم دستوری در مورد حقوق و دستمزد کتابداران بدهد. انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران برای دانشجوها نمیتواند شغل، منزلت اجتماعی و ساختار شغلی مناسب ایجاد کند. وظیفۀ انجمن حمایت از فارغالتحصیلان، پایش شغلها و نظارت بر کیفیت کار است. هرگاه این انجمن، از مرجعیت علمی و سرمایۀ اجتماعی لازم برخوردار باشد، میتواند تأثیرگذاری صنفی نیز داشته باشد. جامعۀ دانشجو و جامعۀ کتابدار باید در کنار هم باشند. اگر در فعالیتهای انجمن، اعضای انجمن شرکت نکنند، انجمن هیچگاه سرمایۀ اجتماعی لازم را نخواهد داشت.
بیانیه:
تعریف صنف و ابعاد آن، انجمن صنفی چیست و چه اهداف و وظایفی می تواند داشته باشد، بررسی کارکردهای انجمن های علمی که کار صنفی میکنند و نقش نظامهای حرفهای در انجمنهای صنفی مورد بررسی و تأکید قرار گرفت. همچنین، در پایان اعلام شد که کارگروه مطالعات صنفی در انجمن، تشکیل و از همه برای یافتن راهکار دعوت به همکاری شود.