نشست کتابخانه‌های دانشگاهی انجمن پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۹ تا ۱۱ برگزار خواهد شد.
ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات از 24 تا 28 آبان ماه برگزار خواهد شد و 19 نشست تخصصی با حضور خبرگان موضوعی به بحث و تبادل نظر در حوزه های مرتبط پرداخته خواهد شد.

نشست کتابخانه‌های دانشگاهی با دبیری دکتر محمد کریم صابری و حضور دکتر منصور کوهی رستمی، دکتر رسول زوارقی، خانم مریم انصاری ، دکتر مریم پاکدامن، دکترLiliLi در تاریخ پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۹ تا ۱۱ در پنل ادوبی کانکت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی برگزار خواهد شد.

 

 

چکیده این نشست:

کتابخانه‌های دانشگاهی

تحول دیجیتال در کتابخانه‌های دانشگاهی

 

دبیر نشست:

دکتر محمدکریم صابری( عضو هیئت‌علمی و مدیر اطلاع‌رسانی پزشکی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان)

اعضای نشست:

دکتر منصور کوهی رستمی (عضو هیئت‌علمی و رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و اطلاع‌رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز)

دکتر رسول زوارقی (عضو هیئت‌علمی و رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و انتشارات دانشگاه تبریز)

مریم انصاری (مسئول بخش دیجیتال و مدیر روابط عمومی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی)

دکتر مریم پاکدامن (دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی)

سخنران ویژه:

دکتر Lili Li (دانشگاه جورجیا جنوبی)

چکیده:

تحول دیجیتال در حال تبدیل شدن به موضوع اصلی سازمان‌ها در سراسر جهان است و پیش‌بینی می‌شود سازمان‌هایی که قادر به تطبیق با تغییرات عصر دیجیتال نباشند قربانیان داروینیسم دیجیتالی خواهند شد و اثرگذاری خود را از دست خواهند داد. کتابخانه‌های دانشگاهی به عنوان سازمان‌های داده‌محور که با هدف پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه به وجود آمده‌اند از این قاعده مستثنی نیستند و باید در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفته و از فناوری های نوظهور در ارائه خدمات به کاربران خود استفاده کنند. در گذشته کتابخانه‌های دانشگاهی می‌توانستند با روشهای سنتی به اهداف خود برسند و رسالت‌های اصلی خود را که حمایت از آموزش و پژوهش است انجام دهند اما امروزه این کار شدنی نیست، زیرا فناوری اطلاعات ما را احاطه کرده و کتابخانه‌های دانشگاهی چاره‌ای جز تحول دیجیتال ندارند. تحول دیجیتال، سیر دگردیسی الزامی عصر حاضر و تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین است. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایلی، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاکچین از مهم‌ترین فناوری‌های تحول‌آفرین هستند. تحول دیجیتال به معنی استفاده تزئینی و مدگرایانه از فناوری‌های نوین نیست، بلکه زمانی می‌توانیم مدعی تحول دیجیتال شویم که این فناوری‌ها، مدل‌ فعالیت، تجربه‌های ذینفعان و فرایندهای عملیاتی کتابخانه‌های دانشگاهی را به نحو مطلوبی زیر و رو کرده باشند. در واقع، تحول دیجیتال در کتابخانه‌های دانشگاهی، تحول عمیق فعالیت‌ها و فرآیندهای کتابخانه‌ای با تغییر عمیق در رهبری، تفکر، تشویق به نوآوری، افزایش استفاده از فناوری برای بهبود تجربه دیجیتالی کارکنان، کاربران و ذینفعان کتابخانه‌ها است. بر این اساس، پنل کتابخانه‌های دانشگاهی، در پیش‌نشست‌های خود به دنبال بررسی پیش‌ران‌های خارجی و مراحل تحول دیجیتال در کتابخانه‌های دانشگاهی بود. در پنل اصلی کتابخانه‌های دانشگاهی در روز اختتامیه کنگره ششم متخصصان علم اطلاعات، به فرصتها و چالشهای تحول دیجیتال در کتابخانه‌‏های دانشگاهی، تجارب دیجیتال‌سازی در کتابخانه‌‏های دانشگاهی، فناوری‌های تحول آفرین دیجیتال و آینده کتابخانه‌های دانشگاهی در عصر دیجیتال پرداخته خواهد شد.

کلیدواژه‌ها:

عصر دیجیتال، تحول دیجیتال، تجارب دیجیتال‌سازی، کتابخانه‌های دانشگاهی

محورهای موضوعی:

فرصت‌ها و چالش‌های تحول دیجیتال در کتابخانه‌‏های دانشگاهی؛ تجارب جهانی دیجیتال‌سازی در کتابخانه‌‏های دانشگاهی؛ تجربه دیجیتال و تجارب زیسته کتابخانه‌های دانشگاهی در دوران کرونا؛ فناوری های تحول آفرین دیجیتال و خدمات کتابخانه‌ای مبتنی بر تلفن همراه در کتابخانه‌های دانشگاهی؛ آینده کتابخانه‌های دانشگاهی در عصر دیجیتال.

 

مصاحبه با دبیر این نشست را در اینجا بشنوید.

متن مصاحبه را در اینجا بخوانید.

به منظور دسترسی به اطلاعات کامل پیش نشست های برگزار شده این پنل اینجا را ببنید.

برای کسب اطلاعات مربوط به حضور در کنگره به سایت مراجعه نمایید.

 

لینک فیلم نشست کتابخانه دانشگاهی

آخرین اخبار