نشست کتابخانه کودکان در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار خواهد شد
ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات از 24 تا 28 آبان ماه برگزار خواهد شد و 19 نشست تخصصی با حضور خبرگان موضوعی به بحث و تبادل نظر در حوزه های مرتبط پرداخته خواهد شد.

نشست کتابخانه کودکان با دبیری خانم دکتر مینا ذاکر شهرک و حضورآقایان دکتر محسن حاجی‌ زین‌العابدینی، دکتر رضا بصیریان جهرمی و سیدناصر طبایی و خانم مهندس سپیده شاهی در تاریخ  ۲۵ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در پنل ادوبی کانکت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی برگزار خواهد شد.

 

چکیده این نشست:
تحول در کتابخانه های کودک و نوجوان در عصر دیجیتال
دبیر نشست: دکتر مینا ذاکرشهرک، معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سخنرانان نشست:
آقای دکتر محسن زین العابدینی(عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی؛ رئیس شبکه مروجان کتابخوانی کشور)
آقای دکتر رضا بصیریان جهرمی (استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر)
خانم مهندس سپیده شاهی(مدیر عامل و مدیر محصول کتابخانه پلتفرمی دیجیتال بوم، کارشناس ارشد طراحی صنعتی، پژوهشگر و طراح فراگیر، پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات دانشگاه او سی ای دی کانادا

مهمان خارجی:
آقای ناصر طبایی( مدیر انتشارات صدرا در مسکو)

چکیده:
کتابخانه های کودک از نشانه‌های بارز بالندگی فرهنگ و تمدن ملت‌ها است و به منزله نهادی در عصر تحول دیجیتال، نیازمند اداره خوب، کارا و اثربخش است. ارائه خدمات کتابخانه‌ای به کودکان هرگز به اندازه امروز برای کودکان و خانواده‌هایشان در سراسر دنیا حائز اهمیت نبوده است. مسئله دسترسی به گنجینه دانش و منابع چندفرهنگی جهان، همراه با کسب مهارت های سوادآموزی و فراگیری، جای خود را به عنوان اولویت‌های جوامع بازکرده اند. کتابخانه‌هایی که از سطح کیفی بالا برخوردار باشند، کودکان را برای همیشه مجهز به مهارت های سوادآموزی و یادگیری می‌کنند و آنان را برای شرکت و همکاری در فعالیت‌های اجتماعی آماده می‌سازند. این گونه کتابخانه‌ها باید خود را مدام با تغییرات روزافزون جامعه وفق دهند و نیازهای اطلاعاتی، فرهنگی و تفریحی همه کودکان را برآورده کنند. کتابخانه های ساده و فاقد فناوری های کارا در دنیای جدید نمی توانند نقش فرهنگی ایفا کنند. نادیده گرفتن تحولات در تکنولوژی ارتباطات و عدم بکارگیری آنها در انتقال پیامها و محتوای فرهنگی و هنری مطلوب، ما را در عرصه فرهنگ در حالت انفعالی قرار خواهد داد و شرایط را برای نفوذ پیام ها و محتواهای فرهنگی خارجی آماده می سازد. در این راستا، درسه پیش نشست برگزارشده، تلاش شد مباحث مرتبط با محورهای توسعه کتابخانه های کودک و نوجوان در عصر تحول دیجیتال مورد بررسی قرار بگیرد و صاحب نظران و متخصصان این حوزه، با به اشتراک گذاری دانش و تجربیات خود، از زوایا و ابعاد مختلفی به موضوع تحول در کتابخانه های کودک و نوجوان پرداختند. پنل اصلی کتابخانه های کودک ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰، با نگاهی به وضعیت کتابخانه های کودک و صنعت نشر کتاب کودک در کشورهای توسعه یافته، اهمیت و کاربست بازی وارسازی در کتابخانه ها و معرفی کتابخانه دیجیتال بوم به محورهای توسعه کتابخانه های کودک و نوجوان در عصر دیجیتال خواهد پرداخت.
کلید واژه ها: کتابخانه کودک و نوجوان، تحولات فناورانه، عصر دیجیتال، بازی وارسازی، تفکر پلتفرمی، نشر کتاب کودک

محورهای موضوعی
• وضعیت کتابخانه های کودکان درکشورهای توسعه یافته در شرایط تحول دیجیتال؛
• ابعاد وکارکردهای کتابخانه ملی کودک ؛
• وضعیت نشر کتاب کودک در روسیه؛
• اهمیت بازی‌وارسازی (گیمیفیکشن) برای کودکان ؛
• دلایل کاربست بازی‌وارسازی در محیط‌های کتابخانه‌ای برای کودکان و نوجوانان ؛
• نقش نظریه‌های روانشناختی در جذب کودکان و نوجوانان به فعالیت‌های کتابخانه‌ای ؛
• معرفی کتابخانه دیجیتال بوم

 

 مصاحبه با دبیر این نشست را در اینجا بشنوید.

متن مصاحبه را در اینجا بخوانید.

به منظور دسترسی به اطلاعات کامل پیش نشست های برگزار شده این پنل اینجا را ببنید.

برای کسب اطلاعات مربوط به حضور در کنگره به سایت مراجعه نمایید.

لینک فیلم نشست کتابخانه کودکان

آخرین اخبار