پیام آقای گی برتیوم (Guy Berthiaume) رئیس کتابخانه و آرشیو ملی کانادا به پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

آقای گی برتیوم (Guy Berthiaume) رئیس کتابخانه و آرشیو ملی کانادا در پیامی به پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات دیدگاه خود را در رابطه با تم کنگره و آینده کتابخانه‌ها ارائه کرد. این پیام تصویری را می‌توانید در اینجا ببینید.

متن این پیام نیز به شرح زیر است:

«سلام. من گی برتیوم، کتابدار و آرشیویست (رئیس) کتابخانه و آرشیو ملی کانادا هستم. از نظر من آینده کتابخانه‌های ملی این است که به سمت تقویت روابط با کتابخانه‌های عمومی می‌روند. در گذشته، کتابخانه های ملی بسیار نزدیک به دانشگاه‌ها یا کتابخانه‌های دانشگاهی بوده‌اند. در بعضی از کشورها مانند مکزیک یا فنلاند، کتابخانه‌های ملی حتی جزئی از دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند. دلیلش این است که افرادی که از کتابخانه‌های ملی استفاده می‌کنند، عمدتا محقق و دانش آموخته هستند. من معتقدم که روند مطالعاتی به سمتی خواهد بود که عموم مردم بیش از گذشته از کتابخانه های ملی استفاده کنند. دلیل آن دنیای دیجیتال است. واقعیت این است که ما بسیاری از مجموعه های خود را دیجیتالی کرده ایم و دسترسی آن را در اختیار همه افراد جهان قرار داده ایم. و اینگونه نیست که دسترسی فقط محدود به کسانی که در اتاق ها جمع شدند باشد و این امر آینده ما را کاملا تغییر داده است. از این رو [در آینده] کتابخانه های ملی بیشتر مورد بازدید عموم مردم قرار می گیرند. اگر به مکانهایی مانند کتابخانه انگلیس که سالانه بیش از یک و نیم میلیون بازدید کننده و یا کتابخانه ملی فرانسه که سالانه بیش از یک میلیون بازدیدکننده دارند توجه کنید، خواهید دید که افتتاح کتابخانه های ملی به چه معنی است. لذا از نگاه من مسیر آینده اینگونه است. البته چالشی که پیش می آید این است که فشار سنگینی بر بودجه ما خواهد آمد. ما یاد گرفتیم بعضی از فضاهای ما به گونه ای ساخته شدند و ما طوری به کار گرفته می شویم که با تعداد معدودی از نخبگان فکری کار کنیم. برخی از سالن های مطالعه ما بسیار کوچک هستند. آنها واقعاً نمی توانند تعداد بازدید کنندگان زیادی را در خود جای دهند. همچنین به کارمندان بیشتری نیاز داریم تا نیازهای مراجعان را تأمین کنیم. بنابراین یک فشار مالی بزرگ وجود خواهد داشت. فشارعظیم مالی دیگر دیجیتالی شدن است. انتظار می رود که بیشتر مدارک به صورت آنلاین در دسترس باشد که البته درست نیست. در حال حاضر در کتابخانه ها و آرشیوهای کانادا، ما کمتر از ۳ درصد از مالکیت مان به عبارتی صادقانه ۲.۷ درصد از منابعمان را دیجیتال کردیم. واقعیت این است که اکثر کتابخانه های بزرگ ملی حتی کمتر از این را دیجیتال کرده‌اند. بنابراین انتظار می رود، بیشتر آنچه که داریم به صورت آنلاین تبدیل شود. خرد جمعی می گوید که اگر مواد خود را به صورت آنلاین در نیاوریم، دیگر وجود نخواهند داشت. بنابراین فشار عظیمی بر ما وجود دارد تا بتوانیم  ابزاری را از بخش خصوصی و دولتی بیابیم تا به ما کمک کند که بتوانیم آنچه که باید بصورت آنلاین در بیاید را دیجیتال کنیم. من این موارد را چالش های بسیار بزرگی برای آینده می دانم. اما همچنین تعامل عموم مردم با کتابخانه های ملی را بسیار هیجان انگیز می دانم.  همان چیزی که باعث می شود تا منابعی که نیاز داریم را بدست آوریم.»

یادآور می‌شود پیام‌های تصویری، در هشتاد و پنجمین اجلاس ایفلا (آتن, ۲۰۱۹) توسط همکاران اداره کل روابط بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کمیته روابط بین‌الملل انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران تهیه شده است.

آخرین اخبار