نشست دانشجویان و دانش آموختگان انجمن چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار خواهد شد.
ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات از 24 تا 28 آبان ماه برگزار خواهد شد و 19 نشست تخصصی با حضور خبرگان موضوعی به بحث و تبادل نظر در حوزه های مرتبط پرداخته خواهد شد.

نشست دانشجویان و دانش آموختگان با دبیری فهیمه علی‌عسکری و حضور دکتر عبدالحسین فرج‌پهلو و دکتر عصمت مومنی و دکتر صنم ابراهیم‌زاده و محمدجواد اشتری در تاریخ چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در پنل ادوبی کانکت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی برگزار خواهد شد.

 

چکیده این نشست:

دانشجویان و دانش آموختگان

تحول دیجیتال: شایستگی‌های مورد انتظار از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان

 

دبیر نشست:

فهیمه علی‌عسکری (دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی)

اعضای نشست:

دکتر عبدالحسین فرج‌پهلو (استاد گروه علم اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز و رئیس کارگروه تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری)

دکتر عصمت مومنی (دانشیار و مدیر گروه گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی)

دکتر صنم ابراهیم‌زاده (دانشجوی پسادکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی)

محمدجواد اشتری (کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی و مدیر فروش شرکت نرم‌افزاری نوسا)

چکیده:

تحول دیجیتال، تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین است و این مفهوم به معنی تغییری شگرف است و نه بهبودی تدریجی. تمام عناصر موجود در ایجاد آن تاثیر و نقش دارند. تحول دیجیتال به‌زعم بسیاری از صاحب‌نظران این حوزه، بیش از آنکه چالشی فناورانه برای سازمان‌ها باشد، چالشی انسانی است. در طی پژوهش‌های انجام شده یافت شد، مهم‌ترین مانع موفقیت تحول دیجیتال، «فرهنگ» و «مهارت»‌های دیجیتال می‌باشد. نکته مهم دیگری که می‌بایست به آن دقت کرد این است. که «دیجیتالی‌سازی»، با «الکترونیکی کردن» متفاوت است. محیط دیجیتال، همان محیط آنلاین و الکترونیکی نیست. محیط دیجیتال، تلفیقی خواستنی از منابع آنلاین (فناوری اطلاعات) و آفلاین (فیزیکی) در راستای ساخت تجربه‌ای جذاب برای ذی‌نفعان بیرونی (مانند مشتریان) و داخلی سازمان (مانند کارکنان) است. سهم دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به عنوان عضو داخل سازمان در راستای ایجاد تحول دیجیتال نیز مشخص است. کسب مهارت‌های مورد نیاز به منظور ایجاد تحول دیجیتال توسط دانشجویان می‌تواند تاثیر به سزایی داشته باشد. این مهارت‌ها توسط کارگروه رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین و سپس به دانشگاه و اساتید به عنوان عناصر کلیدی در ایجاد مهارت، ارسال شده. پنل دانشجویان و دانش‌آموختگان به دنبال بررسی عوامل موثر و چالش‌های موجود در مسیر دانشجویان است. آیا انتظارات و شایستگی‌های مورد انتظار از دانشجویان و دانش‌آموختگان در طی دوران تحصیل توسط دانشگاه کسب می‌شود؟ آیا انتظارات بیان شده در سرفصل مورد تایید وزارت علوم توسط کارگروه رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی تحقق می‌یابد؟ چه درصدی از سرفصل‌های تعیین شده در راستای ایجاد تحول دیجیتال است؟ آیا فارغ‌التحصیلان رشته علم اطلاعات مهارت‌های دیجیتال را کسب کرده‌اند؟
در طی پیش‌نشست‌های برگزار شده به بررسی سرفصل‌های درسی تغییر یافته توسط کارگروه رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی، بیان تجربیات و انتظارات دانشی و مهارتی دانشجویان و اساتید و بررسی شایستگی‌های مورد انتظار در سطح بین‌الملل پرداخته شد. در این نشست قصد داریم با بررسی دیدگاه‌های دانشجویان، دانش‌آموختگان و اساتید، چالش‌های عملیاتی پیرامون نقش دانشجویان در ایجاد تحول دیجیتال را بررسی نمائیم.

کلیدواژه‌ها:

سرفصل‌های درسی، تحول دیجیتال، انتظارات دانشی و مهارتی، دانشجویان و دانش‌آموختگان.

محورهای موضوعی:

بررسی سرفصل‌های مورد تایید توسط کارگروه رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در وزارت علوم در راستای کسب مهارت‌های تحول دیجیتال؛ بیان انتظارات دانشی و مهارتی مورد انتظار از دانشجویان و دانش‌آموختگان؛ شناسایی چالش‌های موجود در مسیر دانشجویان در کسب مهارت‌های مورد نیاز تحول دیجیتال؛ بررسی دیدگاه‌های عناصر تاثیرگذار (اعضای کارگروه، اساتید دانشگاه و …) در مسیر تحول دیجیتال دانشجویان.

 

مصاحبه با دبیر این نشست را در اینجا بشنوید.

متن مصاحبه را در اینجا بخوانید.

به منظور دسترسی به اطلاعات کامل پیش نشست های برگزار شده این پنل اینجا را ببنید.

برای کسب اطلاعات مربوط به حضور در کنگره به سایت مراجعه نمایید.

 

لینک فیلم نشست دانشجویان و دانش آموختگان

آخرین اخبار