نشست سوم: مسائل دانشجویان و دانش آموختگان: با تکیه بر مسائل دانش آموختگان

دبیر: فرح‌ناز سلطانی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور (گروه پژوهیار)

اعضا:

  • دکتر مهدی علیزاده عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (شاخه کرمان)
  • دکتر رضا رجبعلی بگلو عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
  • پریسا پاسیار دانشجوی دکترای دانشگاه علوم تحقیقات- کارمند کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
  • صنم ابراهیم‌زاده دانش‌آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تهران- دانشجوی دکترای الزهرا

 

چکیده: هدف این نشست، شناسایی فرصت‌ها و دشواری‌های پیش‌روی دانشجویان و دانش‌آموختگان حرفه علم اطلاعات و دانش­شناسی و دستیابی به راهکاری عملیاتی برای مقابله با این چالش­ها است. نخست، بیانیه­ای که سال گذشته در ارتباط با همین موضوع، یعنی «مسائل دانشجویان و دانش‌آموختگان» صادر شده بود، باختصار خوانده شد. پس از آن، مجموعه گزاره­هایی که از طریق مصاحبه با ۱۴ نفر از دانشجویان و دانش­آموختگان حرفه در مقاطع مختلف به­دست آمده بود، مطرح شد. در این راستا، به تأثیرگذاری انجمن در مدیریت این چالش­ها از طریق برقراری تعامل بین دانشجو و انجمن تأکید شد. به­ این ترتیب که انجمن می­تواند فضای مناسبی را برای دانشجو فراهم کند و دانشجو نیز باید برای شرکت در چنین فعالیت‌هایی تمایل داشته باشد. بنابراین انجمن می­تواند شاخه یا کمیته­ای را به­وجود آورد که فعالیت‌های دانشجویی از سوی آن شکل بگیرد و میان انجمن و دانشجویان پیوند دو­طرفه برقرار شود. از سوی دیگر، یکی از مسائلی که دانش‌آموختگان، پس از دفاع از پایان‌نامه‌ها با آن روبرو می‌شوند، وارد شدن به بازار کار است. در این راستا، به لزوم کارآفرینی در رشته و برگزاری دوره­های بازآموزی و همکاری با انجمن و ادکا تأکید شد. همچنین به بحث تفاوت‌های فردی و توانمندی‌‌های فردی اشاره شد که به‌عنوان یک مؤلفه تأثیرگذار می‌تواند نقش مهمی در موفقیت­های افراد داشته باشد. به­ طوری­که تعدادی از افراد، از فرصت­ها استفاده و با استادانشان ارتباط برقرار می‌کنند و توانمندی‌هایشان را افزایش می‌دهند. بنابراین دانش‌آموختگان باید خود، حرفه و فرایندهای علمی را بشناسند تا بتوانند اطمینان دیگران را جلب نموده و وارد بازار کار شوند.

 

 
بیانیه:

دانشگاه­ها زمینه ارتباط دانش آموختگان با دانشگاه محل تحصیل را برای دوره­ای یکساله و به منظور تامین نیازهای پژوهشی ومشورتی فراهم کنند. ضرورت آشنایی با روش های کارآفرینی و شناخت قوانین بازار کار از طرف دانشگاه ها به رسمیت شناخته شود. انجمن کتابداری و اطلاع رسانی برای همراهی و همیاری در کنار دانش آموختگان برای یک تعامل دو سویه و متقابل میتواند اقدامات مفیدی انجام دهد. دانشگاه ها و سازمان های مرتبط با آموزش و اشتغال کتابداران نسبت به ایجاد و تداوم رابطه‌ای دوسویه تعهد داشته باشند. دراین راستا تشکیل کمیته یا کارگروه دانش‌آموختگان توصیه می‌شود. همچنین، مشکلات و ضعف های برنامه های درسی متناسب با نیازهای واقعی بازار بررسی و برطرف شوند و دانشجویان برای تقویت توانایی ها و مهارت‌های حرفه ای خود باید تلاش مضاعف داشته باشند و تنها متکی به اساتید و انجمن برای یافتن کار نباشند.

مشاهده فیلم نشست سوم در آپارات

آخرین اخبار