دبیر: فاطمه مرتضایی فرد عضو هیئت مدیره شورای کتاب کودک
اعضا:
- دکتر مریم صراف زاده عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
- سهیلا علوی بوشهری: عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس
- دکتر نسترن پورصالحی کتابدار آموزشگاهی
- آنارام عسگری کتابدار آموزشگاهی
چکیده: در این نشست، نقش کتابداران در مدارس و تعاملی که با آموزگاران و مدیران دارند، بررسی شد. مواردی که در این نشست به عنوان چالش در حوزۀ کتابخانههای آموزشگاهی مطرح شد عبارتند از: ناکافی بودن و شفا نبودن قوانین برای کتابخانه آموزشگاهی، عدم شناخت جامعه از کتابدارها و نقش آنها در کتابخانههای آموزشگاهی، مشخصنبودن اهمیت کتابخانههای آموزشگاهی برای مسؤلان و مدیران آموزشی، و معلممدار و کتابمدار بودن محتوای کتابهای درسی. در این نشست، پس از بررسی تاریخچۀ کتابخانههای آموزشگاهی، به مقایسۀ تعداد مدارس و تعداد کتابخانههای موجود در آنها پرداخته شد. آمارها نشان میدهد بیشتر مدارس کتابخانه ندارند و تمام کتابخانهها نیز کتابدار ندارند. در ادامۀ این نشست، به بایدها و ملزومات موجود دربارۀ پست کتابدار آموزشگاهی پرداخته شد. در این راستا، دربارۀ نقش یک کتابدار آموزشگاهی و این که باید بتواند بین معلم، دانشآموز و کتابخانه ارتباط علمی برقرار کرده و با آنها تعامل داشته باشد، سخن به میان آمد. همچنین شرکت در گروههای آموزشی و گردهماییهایی که معلمها برگزار میکنند، میتواند سودمند باشد. نظام درسی دانشگاهی باید با نیاز کتابدار آموزشگاهی متناسب و برنامه درسی مدارس نیز کتابخانهمحور باشد و امکان بازآموزی برای کتابدارها فراهم شود. برای اینکه آموزشها برای همه افراد دسترسپذیر باشند باید آموزشهای برخط و رایگان ارائه داد. نکتۀ دیگر، بر مستندسازی کارهای ترویجی و تدریجی، رهنمودها و تجربههای کتابداران آموزشگاهی تأکید داشت. در ادامۀ این نشست، برخی از افراد به بازگویی تجربهها و فعالیتهایشان در راستای راهاندازی کتابخانههای آموزشگاهی پرداختند. در پایان نیز دربارۀ موفقیت یک کتابدار آموزشگاهی صحبت شد و اینکه کتابدار آموزشگاهی باید با آموزگاران تعامل داشته باشد تا از روشهای تدریس و برنامۀ درسی آنها آگاه شود، عاشق بچهها و کتاب و خلاق باشد و خود به استقبال مراجعهکننده برود.
بیانیه:
لزوم بازنگری در دروس دانشگاهی رشته با رویکرد کتابخانههای آموزشگاهی و پرداختن به مباحثی چون روانشناسی کودک، روش تدریس، شیوههای یادگیری، ادبیات کودک و ضرورت برقراری ارتباط بین کتابداران و معلمان، مدیران و ناظمان و اولیاء مدارس به منظور ایجاد تسهیلاتی برای برطرف کردن موانع در زمینه کتاب و کتابخوانی و همچنین، شرکت در برنامه ریزی درسی از سوی کتابدار ضروری است. همچنین، تغییر شرح وظایف کتابدار بعنوان کتابدار-معلم و کمک آنان جهت انجام فعالیتهای ترویجی نیز حیاتی است. کتابداران باید تلاش کنند موانع برقراری امانت بین کتابخانههای آموزشگاهی را بردارند.