نشست نهم: فناوری و نوآوری: بررسی وضعیت کسب‌وکارهای محتوا محور ایران

دبیر: مصطفی امینی دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتتهران

اعضا:

  • خسرو سلجوقی مدیر طرح ۱۰ برابر کردن تولید محتوای بومی قرارگاه اقتصاد مقاومتی در وزارت ICT، عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران و کارآفرین برتر کشور
  • دکتر داریوش مطلبی متخصص اقتصاد اطلاعات و نشر + عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۵ (مرکز تخصصی چاپ و نشر)
  • o       محمدصادق مالکی مدیر طرح راه اندازی پارک تولید محتوای ایران، دبیر کنسرسیوم کسب‌وکار اینترنتی ایران، مدیر برنامه کلید
  • یک نفر از بنیانگذاران موفق کسب‌وکار محتوا محور و یک نفر از ناشرین معروف کشور

چکیده: این نشست به بررسی وضعیت کسب و کارهای محتوا­محور در ایران می­پردازد. کلیپی که در ابتدای این نشست نمایش داده شد به معرفی نشریۀ شنبه که یک نشریۀ کارآفرینی است و مسائل مربوط به اکوسیتم استارتاپی و کسب و کار محتوامحور پرداخت. در این کلیپ ضمن اشاره به درآمد ناکافی کسب وکار محتوامحور، فروش اینترنت به­صورت حجم­های محدود به­عنوان دست­اندازی شناخته شد که به­دنبال آن، کاربران از محتوا کمتر استفاده می­کنند. جدیت در بحث فنی و انتخاب نیروی بهتر و بیشتر، شناخت سلیقه­های کاربران و هماهنگی میان محتوا و سلیقۀ مخاطب به عنوان عوامل مؤثر در رشد کسب و کار مطرح شدند. در ادامۀ این نشست، به بحث دربارۀ طرح ده برابرکردن محتوای بومی ایران با رویکرد کسب و کار دیجیتال پرداخته شد. در این طرح، از یک­سو به فراهم­سازی بستر و زمینۀ لازم برای تولید محتوای جدید و اختصاصی به زبان فارسی و از سوی دیگر، ایجاد زیرساخت و فرصت انتقال محتوای موجود به بستر الکترونیکی توجه می­شود. مشارکت­پذیری، راهبرد­محوربودن برنامه­ها و ترغیب کاربری محتوا و توسعۀ بسترهای تولید و انتشار آن‌ها در داخل، سه اصل برنامۀ اجرایی این پروژه است. در ادامۀ این نشست، دربارۀ طرح پارک تولید محتوای کشور و نوار (تولید کتاب­های گویا) بحث شد. آگاهی از استراتژی و هدف تولید محتوا، به­عنوان مهم‌ترین چیزی که در کسب و کار اهمیت دارد، مطرح شد. در انتهای این نشست فرصت‌های کسب و کارهای محتوامحور برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته علم اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت. در کسب و کار محتوا­محور مخاطب در مرکز توجه است. زمانی­که دربارۀ کتابخانه‌ها صحبت می­شود، به­طور معمول از نام کاربر یاد می­شود، نه مشتری. این امر به­عنوان بزرگترین خطری که می­تواند در کسب و کار محتوامحور در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد، شناخته شد. در کسب و کار محتوامحور باید سازمان یادگیرنده وجود داشته باشد. باید دید تا چه میزان کتابخانه­ها آموزش مستمر را در همه ابعادش لحاظ می‌کنند و به­کار می‌گیرند. کتابداران همیشه منتظر هستند مشتری به سمت آن‌ها بیاید در حالی­که در کسب و کار محتوامحور هیچ­گاه منتظر نمی‌مانند که استفاده­کننده بیاید، بلکه آن‌ها به سراغ استفاده­کننده می­روند تا محتوای مورد نیازش را به او بدهند. برای اینکه افراد بتوانند به­عنوان متخصص علم اطلاعات، کسب وکاری محتوا محور داشته باشند، باید نگاه و نگرش­شان را نسبت به کسب وکار تغییر دهند.

 

 بیانیه:

طرح‌هایی همچون ۱۰ برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب‌وکار دیجیتال و فرصت‌های آن برای متخصصان علم اطلاعات؛ اقتصادی کردن محتوای بومی تولید شده و طرح راه‌اندازی پارک تولید محتوای بومی کشور و فرصت‌های آن برای متخصصان علم اطلاعات تشریح شد. همچنین، نقاط ضعف و چالش‌های پیشِ روی کسب‌وکارهای محتوا محور در ایران و نقش و جایگاه کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی در زیست‌بوم کسب‌وکار محتوا محور بررسی شد.

مشاهده فیلم نشست نهم در آپارات

 


آخرین اخبار