دبیر: فرحناز سلطانی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی و کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور (گروه پژوهیار)
اعضا:
- دکتر مهدی علیزاده عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران (شاخه کرمان)
- دکتر رضا رجبعلی بگلو عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
- پریسا پاسیار دانشجوی دکترای دانشگاه علوم تحقیقات- کارمند کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
- صنم ابراهیمزاده دانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تهران- دانشجوی دکترای الزهرا
چکیده: هدف این نشست، شناسایی فرصتها و دشواریهای پیشروی دانشجویان و دانشآموختگان حرفه علم اطلاعات و دانششناسی و دستیابی به راهکاری عملیاتی برای مقابله با این چالشها است. نخست، بیانیهای که سال گذشته در ارتباط با همین موضوع، یعنی «مسائل دانشجویان و دانشآموختگان» صادر شده بود، باختصار خوانده شد. پس از آن، مجموعه گزارههایی که از طریق مصاحبه با ۱۴ نفر از دانشجویان و دانشآموختگان حرفه در مقاطع مختلف بهدست آمده بود، مطرح شد. در این راستا، به تأثیرگذاری انجمن در مدیریت این چالشها از طریق برقراری تعامل بین دانشجو و انجمن تأکید شد. به این ترتیب که انجمن میتواند فضای مناسبی را برای دانشجو فراهم کند و دانشجو نیز باید برای شرکت در چنین فعالیتهایی تمایل داشته باشد. بنابراین انجمن میتواند شاخه یا کمیتهای را بهوجود آورد که فعالیتهای دانشجویی از سوی آن شکل بگیرد و میان انجمن و دانشجویان پیوند دوطرفه برقرار شود. از سوی دیگر، یکی از مسائلی که دانشآموختگان، پس از دفاع از پایاننامهها با آن روبرو میشوند، وارد شدن به بازار کار است. در این راستا، به لزوم کارآفرینی در رشته و برگزاری دورههای بازآموزی و همکاری با انجمن و ادکا تأکید شد. همچنین به بحث تفاوتهای فردی و توانمندیهای فردی اشاره شد که بهعنوان یک مؤلفه تأثیرگذار میتواند نقش مهمی در موفقیتهای افراد داشته باشد. به طوریکه تعدادی از افراد، از فرصتها استفاده و با استادانشان ارتباط برقرار میکنند و توانمندیهایشان را افزایش میدهند. بنابراین دانشآموختگان باید خود، حرفه و فرایندهای علمی را بشناسند تا بتوانند اطمینان دیگران را جلب نموده و وارد بازار کار شوند.
دانشگاهها زمینه ارتباط دانش آموختگان با دانشگاه محل تحصیل را برای دورهای یکساله و به منظور تامین نیازهای پژوهشی ومشورتی فراهم کنند. ضرورت آشنایی با روش های کارآفرینی و شناخت قوانین بازار کار از طرف دانشگاه ها به رسمیت شناخته شود. انجمن کتابداری و اطلاع رسانی برای همراهی و همیاری در کنار دانش آموختگان برای یک تعامل دو سویه و متقابل میتواند اقدامات مفیدی انجام دهد. دانشگاه ها و سازمان های مرتبط با آموزش و اشتغال کتابداران نسبت به ایجاد و تداوم رابطهای دوسویه تعهد داشته باشند. دراین راستا تشکیل کمیته یا کارگروه دانشآموختگان توصیه میشود. همچنین، مشکلات و ضعف های برنامه های درسی متناسب با نیازهای واقعی بازار بررسی و برطرف شوند و دانشجویان برای تقویت توانایی ها و مهارتهای حرفه ای خود باید تلاش مضاعف داشته باشند و تنها متکی به اساتید و انجمن برای یافتن کار نباشند.