دبیر: مصطفی امینی دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتتهران
اعضا:
- خسرو سلجوقی مدیر طرح ۱۰ برابر کردن تولید محتوای بومی قرارگاه اقتصاد مقاومتی در وزارت ICT، عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران و کارآفرین برتر کشور
- دکتر داریوش مطلبی متخصص اقتصاد اطلاعات و نشر + عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۵ (مرکز تخصصی چاپ و نشر)
- o محمدصادق مالکی مدیر طرح راه اندازی پارک تولید محتوای ایران، دبیر کنسرسیوم کسبوکار اینترنتی ایران، مدیر برنامه کلید
- یک نفر از بنیانگذاران موفق کسبوکار محتوا محور و یک نفر از ناشرین معروف کشور
چکیده: این نشست به بررسی وضعیت کسب و کارهای محتوامحور در ایران میپردازد. کلیپی که در ابتدای این نشست نمایش داده شد به معرفی نشریۀ شنبه که یک نشریۀ کارآفرینی است و مسائل مربوط به اکوسیتم استارتاپی و کسب و کار محتوامحور پرداخت. در این کلیپ ضمن اشاره به درآمد ناکافی کسب وکار محتوامحور، فروش اینترنت بهصورت حجمهای محدود بهعنوان دستاندازی شناخته شد که بهدنبال آن، کاربران از محتوا کمتر استفاده میکنند. جدیت در بحث فنی و انتخاب نیروی بهتر و بیشتر، شناخت سلیقههای کاربران و هماهنگی میان محتوا و سلیقۀ مخاطب به عنوان عوامل مؤثر در رشد کسب و کار مطرح شدند. در ادامۀ این نشست، به بحث دربارۀ طرح ده برابرکردن محتوای بومی ایران با رویکرد کسب و کار دیجیتال پرداخته شد. در این طرح، از یکسو به فراهمسازی بستر و زمینۀ لازم برای تولید محتوای جدید و اختصاصی به زبان فارسی و از سوی دیگر، ایجاد زیرساخت و فرصت انتقال محتوای موجود به بستر الکترونیکی توجه میشود. مشارکتپذیری، راهبردمحوربودن برنامهها و ترغیب کاربری محتوا و توسعۀ بسترهای تولید و انتشار آنها در داخل، سه اصل برنامۀ اجرایی این پروژه است. در ادامۀ این نشست، دربارۀ طرح پارک تولید محتوای کشور و نوار (تولید کتابهای گویا) بحث شد. آگاهی از استراتژی و هدف تولید محتوا، بهعنوان مهمترین چیزی که در کسب و کار اهمیت دارد، مطرح شد. در انتهای این نشست فرصتهای کسب و کارهای محتوامحور برای دانشجویان و فارغالتحصیلان رشته علم اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت. در کسب و کار محتوامحور مخاطب در مرکز توجه است. زمانیکه دربارۀ کتابخانهها صحبت میشود، بهطور معمول از نام کاربر یاد میشود، نه مشتری. این امر بهعنوان بزرگترین خطری که میتواند در کسب و کار محتوامحور در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی وجود داشته باشد، شناخته شد. در کسب و کار محتوامحور باید سازمان یادگیرنده وجود داشته باشد. باید دید تا چه میزان کتابخانهها آموزش مستمر را در همه ابعادش لحاظ میکنند و بهکار میگیرند. کتابداران همیشه منتظر هستند مشتری به سمت آنها بیاید در حالیکه در کسب و کار محتوامحور هیچگاه منتظر نمیمانند که استفادهکننده بیاید، بلکه آنها به سراغ استفادهکننده میروند تا محتوای مورد نیازش را به او بدهند. برای اینکه افراد بتوانند بهعنوان متخصص علم اطلاعات، کسب وکاری محتوا محور داشته باشند، باید نگاه و نگرششان را نسبت به کسب وکار تغییر دهند.
بیانیه:
طرحهایی همچون ۱۰ برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسبوکار دیجیتال و فرصتهای آن برای متخصصان علم اطلاعات؛ اقتصادی کردن محتوای بومی تولید شده و طرح راهاندازی پارک تولید محتوای بومی کشور و فرصتهای آن برای متخصصان علم اطلاعات تشریح شد. همچنین، نقاط ضعف و چالشهای پیشِ روی کسبوکارهای محتوا محور در ایران و نقش و جایگاه کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی در زیستبوم کسبوکار محتوا محور بررسی شد.