پیام آقای استوارت همیلتون (Stuart Hamilton) رییس توسعه کتابخانه ها در آژانس مدیریت دولتی محلی ایرلند به پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

آقای استوارت همیلتون (Stuart Hamilton) رئیس توسعه کتابخانه‌ها در آزانس مدیریت محلی دولت ایرلند در پیامی به پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات دیدگاه خود را در رابطه با تم کنگره و آینده کتابخانه‌ها ارائه کرد. این پیام تصویری را می‌توانید در اینجا ببینید.

متن این پیام نیز به شرح زیر است:

«من استوارت همیلتون، رییس توسعه کتابخانه‌ها در آژانس مدیریت محلی دولت ایرلند هستم که دز آنجا بر اجرای استراتژی ۳۳۰ کتابخانه عمومی این کشور نظارت می شود. اخیرا در کتابخانه ملی قطر هم مشغول به فعالیت هستم، جایی که دریافتم یک کتابخانه کاملا جدید چه تفاوت هایی را در جامعه ای ایجاد می کند که خواهان دسترسی به کتابها و مواد دیجیتال که در گذشته وجود نداشته هستند. فکر می کنم برخی از بزرگترین چالش های امروز ما این است که چگونه می خواهیم به همه اعضای جوامع خود دسترسی داشته باشیم، به ویژه هنگامی که افراد مشخصاً تلفن هایی در جیب خود دارند که می تواند حاوی مقادیر زیادی از مطالب خواندنی (برعکس  گذشته) باشد. من به انواع منابع اطلاعاتی دسترسی دارم که فهم برخی از آنها فارغ از صحیح بودن یا نبودنشان، دشوار است. فکر می کنم به عنوان کتابدار، ما مسئولیت ویژه ای برای تهیه منابع اطلاعاتی با کیفیت بالا داریم که به همه اعضای جامعه مرتبط است.  این قضیه هم چالش و هم  فرصتی برای ما است تا کتابداران در طراحی خدمات جدید بسیار خوب تلاش کنند و سعی کنند نیاز کاربران را دریابند. رویکردهای جدید مانند تفکر طراحی شده می‌تواند یکی از راه های تلاش ما برای دستیابی به خدمات مورد نیاز کاربرانمان باشد. مطمئنم که ما می توانیم بر این چالش فائق آییم، کما اینکه انواع چالش‌های دیگر نیز وجود داشته و دارد که با آنها روبرو می‌شویم. عدم تامین منابع مالی، تلاش برای بدست آوردن بهترین کیفیت و چیزهایی که دارای بهترین کاربرد هستند از این دست چالش‌ها هستند. این چالش‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، فکر می کنم ما باید بر جوانانی که در میانمان هستند سرمایه گذاری کنیم و برنامه‌های راهبری ترتیب بدهیم. شاید در ایران نیز به دنبال مواردی باشیم که بنیاد گیتس انجام داده تا شاهد موفقیت‌ها باشیم. شما با آموزش به افراد جوان، تربیت متخصصان جدید و جذب جایگاه های مناسب توسط افراد، فرصت های زیادی خلق می‌کنید. فکر می کنم این ها مواردی است  که لازم است به دنبال انجام آن باشیم. در پایان اینکه، این نکته خیلی مهم است که هر آنچه شما در ایران یا هر یک از ما در یک کتابخانه جدید انجام می دهیم، مرتبط با «فضا[ی عمومی]» است. افراد صرف نظر از دسترسی تلفنی یا اینترنتی، به «فضا»یی خارج از محل کار، خارج از مدرسه، خارج از بخش خصوصی، کافه یا بازار نیاز دارند. آنها به این فضا نیاز دارند تا احساس کنند که بخشی از جامعه هستند و کتابخانه ها می توانند چنین فضایی را فراهم کنند.  فکر می کنم این حوزه ای است که ما باید در آینده کارهای بیشتری درباره آن انجام دهیم و فضا را مهیا سازیم تا مردم بتوانند از مزایای آن برخوردار شوند. البته این طور نیست که افراد مجبور باشند پیش شما بیایند و از شما درخواست استفاده کنند، اگرچه چیزهای بیشتری وجود دارد که می شود درباره آنها صحبت کرد، اما این موارد جزو ایده هایی بود که سعی کردم با شما در این ویدئو مطرح کنم.»

یادآور می‌شود پیام‌های تصویری، در هشتاد و پنجمین اجلاس ایفلا (آتن, ۲۰۱۹) توسط همکاران اداره کل روابط بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کمیته روابط بین‌الملل انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران تهیه شده است.

آخرین اخبار