پیام سرکار خانم جان ریچاردز (Jan Richards) رئیس اسبق انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استرالیا به پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

خانم جان ریچاردز (Jan Richards) رئیس اسبق انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استرالیا در پیامی به پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات دیدگاه خود را در رابطه با تم کنگره و آینده کتابخانه‌ها ارائه کرد. این پیام تصویری را می‌توانید در اینجا ببینید.

متن این پیام نیز به شرح زیر است:

« من جان ریچاردز، مدیر کتابخانه عمومی نیو ساوث‌ولز استرالیا هستم. چشم‌انداز من درباره کتابخانه‌های عمومی در آینده و چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم مربوط به حفظ ارتباطاتمان است. بدین‌معنا که  اطمینان حاصل کنیم که ما با جوامع خود گفتگو می کنیم و به آنها گوش می دهیم تا آنها بدانند خدماتی که ارائه می دهیم همان چیزی است که آنها می خواهند، نه آن چیزی که ما فکر می کنیم آنها می خواهند. می بینیم که امروزه رقابت های زیادی در اینترنت و منابع آنلاین صورت می گیرد. بنابراین، کتابخانه ها فراتر از مکانی خواهند بود که افراد فقط از آنجا کتاب قرض بگیرند.

درعوض ما برنامه ها و خدماتی ارائه می دهیم که برای فعالیت های جاری مان ارزش افزوده دارد. مثلا، نه تنها ما کتاب های کودک را نگهداری می کنیم بلکه برنامه هایی برای داستان گویی های جذاب و سایر امور مرتبط با سواد را در نظر می گیریم. اینها برای اطمینان از این است که با مراجعه به نویسندگان، با برگزاری کارگاه های آموزشی برای آنها، در سنین بزرگسال بزرگتر می شویم. این واقعاً مربوط به جامعه ما است. اگر این کار را نکنیم، فکر می کنم با آینده ای بسیار تاریک روبرو هستیم. زیرا مردم نزد ما نمی آیند. ما می بینیم که تعداد زیادی از مردم بخاطر برنامه های ما نزدمان می آیند. میزان امانت کتاب و کتاب صوتی هنوز زیاد است. اما آنها می خواهند کتابخانه جایی باشد که بتوانند بیایند و بتوانند جستجو کنند. علاوه بر اینکه، مکانی باشد که آنها فقط می توانند بیایند و در جامعه باشند. بنابراین ، من فکر می کنم که این برای ما واقعاً مهم است.

به تمام دوستانم در ایران پیام می دهم: اوقات خوب و خوشی که در فوریه ۲۰۱۹ با شما داشتم و شما را ملاقات کردم و برای من الهام بخش بود را از خاطر نمی برم. من برای شما یک کنفرانس بسیار عالی موفق آرزو می کنم و امیدوارم بار دیگر شما را ببینم.»

یادآور می‌شود پیام‌های تصویری، در هشتاد و پنجمین اجلاس ایفلا (آتن, ۲۰۱۹) توسط همکاران اداره کل روابط بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کمیته روابط بین‌الملل انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران تهیه شده است.

آخرین اخبار