پیام آقای پاتریس لاندری (Patrice Landry) معاون کتابخانه ملی قطر به پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

آقای پاتریس لاندری (Ptrice Landry) معاون اجرایی کتابخانه ملی قطر در پیامی به پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات دیدگاه خود را در رابطه با تم کنگره و آینده کتابخانه‌ها ارائه کرد. این پیام تصویری را می‌توانید در اینجا ببینید.

متن این پیام نیز به شرح زیر است:

«

من پاتریس لندری، کتابدار ارشد و معاون اجرایی کتابخانه ملی قطر هستم. می خواهم به موارد مربوط به چالش ها، فرصت ها و محدودیت های کتابخانه ها در آینده بپردازم و در مورد آنچه در پنج سال آینده انتظار دارید صحبت کنم. در حال حاضر، فضای دیجیتال فرصت های بیشتری برای کتابخانه ها جهت ارائه خدمات و فعالیت های جدید فراهم کرده است. در مواردی که من با آنها برخوردم باید بگویم، کتابخانه ها پاسخگوی نیازها و انتظارات جدید کاربران خود هستند. به نظرم کتابخانه ها متوجه هستند که باید با ارائه انواع خدمات یادگیرانه، کاربران خود را مشارکت دهند. من همه این‌ها را فعالیت های بازفرّحی (سرگرمی) و کشف می‌نامم. آنچه اکنون من در کتابخانه‌ای که در آن مشغول هستم مورد توجه قرار می‌دهم، حمایت از پژوهش در حوزه دیجیتال است. به عنوان مثال استفاده از هوش مصنوعی، حمایت از یادگیری عملی به جای خواندن متن با استفاده از تکنولوژی، و ایستگاه‌های نوآوری. همچنین ایجاد فضاهای اجتماعی برای تشویق به تعاملات اجتماعی نیز قابل توجه است. بنابراین، با معرفی همه این خدمات و فعالیتهای جدید، کتابداران درحال نیل به نسل جدیدی از کاربران و همچنین اطمینان از عضویت فعال تر کاربران کنونی هستند. بر اساس متونی که خوانده‌ام، در بسیاری از کشورها به ویژه در کتابخانه های عمومی، این امر باعث افزایش تعداد کاربران شده است که واقعاً خوب است. با این وجود، کتابخانه ها برای اجرای موفقیت آمیز خدمات باید به غلبه بر برخی محدودیت ها فکر کنند. به نظرم این چیزی است که بسیاری از کتابخانه ها از نظر محدودیت با آن روبرو هستند. برای مثال، آنها به دنبال کسب مهارت در زمینه خدمات کتابخانه ای غیرمستقیم مثلا دستیابی به هوش مصنوعی هستند. آنها همچنین به مدیرانی نیاز دارند که بتوانند به عنوان مثال در زمینه چاپ سه بعدی، استودیوی موسیقی، استودیوی عکاسی یا مراکز رسانه ای به ایستگاه‌های نوآوری کمک کنند چون اینها مهارت هایی نیستند که شما هم اکنون در کتابخانه ها بتوانید پیدا کنید.

همچنین در بررسی این چالش های جدید، به کتابداران زبده نیاز دارید که بتواند با تجزیه و تحلیل داده ها، رفتار و عادات کاربران را بررسی کند. و نکته آخر آنکه، کتابخانه ها در حال ایجاد یک واسطه در فضای جدید هستند. و نتیجتاً جالب است که کتابخانه ها تشخیص می دهند که نیاز به ایجاد خدمات جدید و برآورده کردن انتظارات جدیدی دارند. این اتفاق خوبی است و من امیدوارم که کتابخانه ها بتوانند منابع لازم برای اجرای این امور را به‌دست آورند و افراد ماهر مناسبی را نیز بیابید تا این امر محقق شود.  به آینده امیدوار هستم زیرا کتابخانه ها سابقه خوبی در بازخلق خود و مقابله با تغییرات دارند. با این وجود فکر می‌کنم در چند سال آینده این چالش عظیم‌تر خواهد بود.»

یادآور می‌شود پیام‌های تصویری، در هشتاد و پنجمین اجلاس ایفلا (آتن, ۲۰۱۹) توسط همکاران اداره کل روابط بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کمیته روابط بین‌الملل انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران تهیه شده است.

آخرین اخبار